Onko mielestäsi alkoholismi sairaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiinelli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiinelli

Jäsen
12.08.2010
889
0
16
Sen minäkin allekirjoitan että jotkut jäävät helpommin koukkuun päihteisiin kuin toiset mutta että ihan yhtäkkiä puhkeaisi sairaus nimeltään alkoholismi, nou nou.

Kyllä se viinan kulutus täytyy olla jo valtavaa ennen kun siitä tulee varsinaisesti isompi ongelma, eikö se silloin ole hyvin pitkälle itseaiheutettu vaiva jos ryyppää mielin määrin ja siitä tulee tapa tai riippuvaisuus?

Mulla on äiti alkkis, joten itelläkin pitäisi olla taipuvaisuutta alkoholismiin. En vaan jaksa uskoa että tässä joku kaunis päivä PUM ja alan ryyppäämään.

itseaiheutettu!! taipumus voi olla, samoin kuin toisilla ylipainoon, mut loput on itestä kiinni. mä oon paksu, kaikki meidän suvun naiset on, joten mulla on jo valmiiksi alttius tähän, sen lisäksi syön mitä haluan enkä liiku, joten itse oon kuitenkin aiheuttanut nykyisen olotilani. aikuisen ihmisen pitää pystyä ottamaan itsestään vastuu tai ainakin myöntämään virheensä. jokainen voi kontrolloida syömisensä ja juomisensa, ainakin alussa.

Sairaus. Liian pitkään kun leikkii alkoholilla saattaa tilanne, johtaa alkoholismiin asti. Varmasti kukaan alkoholisti ei ole omasta tahdostaan alkoholisti.

Niin, eli kun aikansa leikkii viinalla. Eikö se ole tietoinen valinta ryypätä liikaa ja liian kauan?
Se että sitä kutsutaan sairaudeksi, on musta väärin. Syöpään, tulehdukseen yms. voi sairastua ihan yhtäkkiä, ryyppäämiseen ei.
En voi ymmärtää syitä juoda itselleen alkoholismia, varsinkaan jos on lapsia.

Se on riippuvuus, ei sairaus.

Kysymys teille, joiden mielestä on sairaus. Onko teidän mielestänne myös tupakointi, lääkkeiden väärinkäyttö ja huumeiden käyttö sairauksia?

Kyllä se on sairaus ja minusta hirvittävä sairaus onkin, se kun ei tuhoa ainoastaan sitä alkoholistia, vaan vaikuttaa moniin muihinkin 'siinä sivussa'.
Vähättelevähän viestisi on ja tietämättömän ihmisen kirjoitusta näköjään, mutta se on sinun mielipiteesi se. :)

Kun alkoholismista puhutaan sairautena niin viedään ihmiseltä itseltään vastuu teoistaan. "Minä olen sairas, en voi mitään sille, että ryyppään."

Mä olen taas usein törmännyt siihen, että alkoholisti ei myönnä sairauttaan, jolloin hän ei myöskään hae/osaa hakea siihen apua. Heti kun hän myöntää olevansa sairas, eikä pysty pelkästään omin voimin parantumaan, on mahdollisuus päästä kuiville.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;22567786:
Kyllä se on sairaus ja minusta hirvittävä sairaus onkin, se kun ei tuhoa ainoastaan sitä alkoholistia, vaan vaikuttaa moniin muihinkin 'siinä sivussa'.
Vähättelevähän viestisi on ja tietämättömän ihmisen kirjoitusta näköjään, mutta se on sinun mielipiteesi se. :)

Niin, tietämättömyyttähän se, että oma äitini rääkkäsi juomisellaan meitä lapsia sijaiskoteihin ja huostaanottoon saakka ja omaa veljeäni vuodet tukenut hänen kausiluonteisessa päihteiden väärinkäytössään.

Vähättelen todellakin määritystä "sairaus" kun hyvin pitkälle itseaiheutettu.

Mä sanoisin että tietyllä tavalla se on sairaus, mielen heikkouden sairaus. Itse tupakoitsijana tiedostan että minusta voisi helposti tulla alkkis, jos ensin joisin satunnaisesti vähän useammin ja sitten siihen jäisi salakavalasti koukkuun. Sen vuoksi pidän itse rajaa juomisessani. Onneton elämäntilanne voisi helposti saada minut ajautumaan alkoholikierteeseen. Voi jos tämän silloin olisin tiennyt kun tupakoimaan aloin :/

Yhteistyössä