Onko mielestäsi 24 vuotias liian nuori äidiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jotkut ovat, toiset eivät. Riippuu yksilöstä itsestään ja hänen elämäntilanteestaan. Itse "löysin" pitkäaikaisen elämänkumppanini jo 19-vuotiaana (olimme itse asiassa olleet hyviä ystäviä jo muutaman vuoden ennen seurustelun alkua). Sain esikoisemme 22-vuotiaana, keskimmäisen 25-vuotiaana ja kuopuksen 29-vuotiaana. Miehellä oli vakituinen työpaikka, olimme aviossa ja minullakin oli ammatti (ja työkokemusta) hankittuna ennen esikoisen syntymää (tosin nyt olen vaihtamassa alaa ja suht loppusuoralla yliopisto-opinnoissani).

Meille aika oli sopiva tuolloin, nyt reilu kolmekymppisenä en enää aio lisää lapsia hankkia. Sen sijaan me rakennamme "vasta" nyt sitä omakotitaloa. Eli olemme edenneet omassa järjestyksessämme, meidän tilanteeseemme sopivasti. En kadu mitään. :D

Itse en ollut valmis äidiksi 24vuotiaana. Olin jo silloin yhdessä nykyisen mieheni kanssa, mutta jotenkin tuntui ettei vielä ollut perheen aika. Piti saada opiskella , bilettää, matkustella, päästä hyvään työpaikkaan, sitten vielä parempaan jne.

No esikoisen sain sitten 29vuotiaana ja nyt odotan toista 31veenä. Kai mä olin aina aatellu et haluisin olla nuori äiti, mut elämä vei mut sit kuitenkin tälle tielle ja hyvä näin. Nyt ei tunnu tärkeeltä mikään muu kuin tää perhe.

Oikeasti... Mihin tää maailma on mennyt, jos 24-vuotias AIKUINEN nainen miettii,
onko liian nuori äidiksi?? Todennäköisesti ei tule koskaan olemaan kovin kypsä, jos
tuossa iässä sitä epäilee.. Mä olen 24 ja en koe olevani enää nuori millään tapaa,
vaan aikuinen. Ihmiset elää tottakai eri tavalla ja se on ok. En siis tarkoita, että
jokaisen pitäisi 24-vuotiaana olla perustamassa perhettä tai edes 35-vuotiaan, jos
kokee ettei sen hetkinen elämäntyyli siihen sovi.
Ei ole oikeaa ikää hankkia lapsia, mutta yleensä se oikea ikä perheen perustamiselle tulee 18-40 vuotiaana.

Minä sain lapseni 19-vuotiaana. Koin itse, että silloin oli meille sopivin ikä saada
lapsi. Olemme molemmat korkeakoulutettuja ja perhekeskeisiä. Taloudellisia
ongelmia meillä ei ole ollut ikinä.
Kaikki ihmiset eivät myöskään ole mitään bilehileitä ja mulle olisi ihan sama, vaikka baareja ja viinaa ei olisi olemassakaan.
Me nautimme vapaudesta siinä määrin, että tykkäämme matkustella. Se onnistuu
Loistavasti myös lapsen kanssa.

Sori epäselvä kirjoitus.. Näperrän kännykällä.

Joo, minä en myöskään ymmärrä tätä vaahtoamista menetetystä nuoruudesta, tai kaikille myöhemmin tulevasta halusta bilettää! Onko joku oikeasti niin typerä, ettei ymmärrä, että kaikki eivät koskaan halua bilettää? On olemassa ihmisiä jotka eivät biletä edes 18-vuotiaana. Jos joku ITSE on ollut täysi pentu vielä 24-vuotiaana, ja muutenkin juominen on ollut tärkein asia maailmassa niin sitten se on niin, mutta kannattaisi ehkä ottaa huomioon, että kaikki eivät ole samanlaisia. Kaikki eivät koe tärkeäksi baareissa ravaamista, vaan keskittyvät mielellään perheeseen jo parikymppisinä, ilman, että sitä halua bilettää tulisi myöhemminkään. Ihme alkoholisteja täällä kun vaahdotaan vaan ulkona ravaamisesta.

[QUOTE="kohta kahden äiti";25456239]Täys peesi tälle! Iästä viis, kunhan on kaikki asiat siinä kunnossa, että kykenee elättämään ja huolehtimaan jälkikasvustaan. Tosin itse en halunnut lapsia alle kolmekymppisenä, syynä se, että halusin ELÄÄ sen nuoruuden kuten se mielestäni kuuluu elää; vastasin vain itselleni (toki seurustelukumppanille joskus myös ;)), opiskelin, matkustelin, baareilin, kävin festareilla, tein ihan kaikkea, mitä nuorena voi ilman vastuita tehdä. Ensimmäinen lapseni syntyi kun olin 33v. (eka yrittämällä iästä huolimatta) ja odotan nyt toista, täytän 35 kun syntyy (jälleen tärppäsi eka yrityksestä :)). Olen erittäin onnellinen ratkaisuistani. Vaikka ajoittain parikymppisenä tunsinkin itseni kypsäksi perheen perustamiseen, niin onneksi järki sanoi muuta ja ne tuntemukset kyllä sitten kaikkosi, kun esim. alettiin suunnitella tulevaa kesää... ;)[/QUOTE]

Peesi!

Mä valmistuin 23-vuotiaana yliopistosta ja mulla oli jo vakkari työ. Korkeasti koulutettu mieheni oli ollut tuolloin jo 4-vuotta
Vakitöissä. Olimme naimisissa ja omistusasunto yms. 24-v oli sopiva ikä pikkukakkoselle. Esikon sain 18 vee.

[QUOTE="kohta kahden äiti";25456582]Siis juurihan sanoin, että parikymppisenä voi olla fyysisesti paras ikä tulla raskaaksi, mutta ei todellakaan henkisesti. Joukossa varmaan löytyy kypsiäkin tapauksia, mutta aika monet on vielä melko teinejä mieleltään ja tunnen monta ikäistäni, jotka on pukanneet sen lapsensa parikymppisenä (ilman koulutusta tai koulut kesken tottakai) ja ovat nyt mun ikäisenä löytäneet sen bilevaihteen. Lapset on jo niin isoja, että pärjäävät joka vkl mummolassa, että saavat äidit ryypätä. Toki varmaan munkin ikäisissä niitä mätiä omenoita löytyy, mutta eiköhän se trendi ole kuitenkin toisinpäin.[/QUOTE]

Niin, "normaalimpaa" se näin päin on. Nuorena kuuluu elää nuoruus, ei enää nelikymppisenä.

[QUOTE="sama";25456636]Oho, minkälaisissa piireissä sä olet roikkunut, kun meillä tuollaista ei ole ollenkaan. Vaikka moni jotka nuorempana lapset saaneet, ovat jo keski-ikäisiä.
Voisin sanoa että useimmilla henkinen ikä on oikea(kuten myös niillä vanhemmilla) mutta joitakin tapauksia sitten toki löytyy. Uskon myös, että ovat henkisessä iässä juuri oikeassa kohdassa, kuten luonto on tarkoittanut pienen lapsen äidin olevankin suurinpiirtein siinä parinkympin kohdilla, esim sopeutuvat tilanteisiin vielä paremmin kun aivotkin ovat avoinna muutoksille (kehittyvät viimeisiään ja 22v on ihmisen älykkäin ikä keskimäärin). Ja ei en tarkoita että vanhemmilla olisi väärä, älä loukkaannu, heillä sitten on muita asioita, mitkä päihittävät, jos kilpailemaan lähdetään. Kuten usein koulutus valmiina, kun taas se nuorempi vielä opiskelee.[/QUOTE]

Höpö höpö, ihmisen aivot kasvaa vielä 25 ikävuoteen saakka. Hauska seurata näitä palstoja, kun esimerkiksi se kotitalonsa ostajan pikkusisko on 18v, ja todellakin lapsi vielä, vaikka äiti olikin, ja tässä keskustelussa se olisi jo ihan aikuinen.. Ensin oma elämä kuntoon, niin koulutuksen, parisuhteen, töiden ja taloudellisen vakauden osalta, sitten vasta leikkimään kotia!

Sanokaa yksikin hyvä syy, miksi opiskeluaikana ei voisi hankkia lapsia? Kun tuli puheeksi tuossa.

Se on hieno juttu suomessa tämä ilmainen koulutus (=veroistamme maksettu ylellisyys), sieltä kun voi jäädä pois milloin vaan ja taas palata uudelleen käymään samoja kursseja kun on jääty jälkeen raskauden, äitiysloman, vanhempainvapaan jne vuoksi. Sä et kyselis nois typeriä, jos maksaisit 30 000 per lukuvuosi.

Alkuperäinen kirjoittaja Möppöläinen;25456757:
Jotkut ovat, jotkut ei. Mä olisin ollut auttamattomasti liian nuori saamaan lapsia 24-vuotiaana.

Mä en todellakaan 24-vuotiaana halunnut lapsia! Silloin tehtiin duunia, painettiin meneen radalla, tehtiin mitä keksittiin, niin spontaanisti kuin suunnitellustikin!

Mä olen 27v ja mielestä liian vanha äidiksi. Mä halusin lapset nuorena ja en tässä iässä enään vauvaa tekisi. Ensiimmäisen sain 19-vuotiaana ja toisen 23-vuotiaana. Opiskelin vielä erityisopettajaksi ja aina on mennyt kaikella tavalla hyvin.

reps :D Nyt kun sä olet 27-vuotiaana noin kauhean vanhaksi itsesi tunteva, niin miltäköhän susta tuntuu kymmenen, milloin kuitenkin olet vielä aika monen mittapuun mukaan "nuori" :D

Pikkuvanhuus voi tulla muillekin kuin pikkutytöille, mutta huomannet sen sitten vähän myöhemmin kun olet saanut ikää lisää...

• Tykkää
Reactions: Kastanja
Kaikista ikäryhmistä 24-vuotiaita on eniten liikkeellä ja ovat jopa tällaisten ikämiesten perässä. Edes avioliitot ja aikaisemmin tehdyt lapset ei suojaa 24 vee sekoilulta.

Näin siis omien kaatotilastojen valossa, ei tarkoita että aivan kaikki 24-vuotiaat sekoilee :)

:O Ja paljonkos ikämiehellä on ikää ja mistä nuo sekoilevat "otannat" on löytyneet?

[QUOTE="vieras";25457282]Se on hieno juttu suomessa tämä ilmainen koulutus (=veroistamme maksettu ylellisyys), sieltä kun voi jäädä pois milloin vaan ja taas palata uudelleen käymään samoja kursseja kun on jääty jälkeen raskauden, äitiysloman, vanhempainvapaan jne vuoksi. Sä et kyselis nois typeriä, jos maksaisit 30 000 per lukuvuosi.[/QUOTE]

Koulusta voi pitää välivuoden kyllä, eikö näin siis saa tehdä? Makselee ne valmistuneellekin kaikki äitiystuet, vielä suurempina yleensä, joten halvemmaksi se noin tulee. ;)
Ja haluan kuulla sen syyn, miksi opiskeluaikana ei voi lapsia saada? Monet vielä tenttii niitä kursseja kotonaoloaikana, eli ei nosta opintotukea tältä ajalta ollenkaan, jos nyt kustannuksia mietit. Opiskeleva äiti ei tule kalliimmaksi yhteiskunnalle. Sen sijaan nämä alanvaihtajaikiopiskelijat tulevat jotka eivät valmistu sitten pitkiin aikoihin.

Joten kerro se syy, miksi opiskeluaika on erityisesti se huonompi aika?

:laugh: Jollain näyttää jostain syystä olevan aikamoinen palko nenässä siitä syystä, että jotkut ovat uskaltautuneet hankkimaan lapsensa alle 30-vuotiaina. Mulle on ihan sama, vaikka joku alkaisi yrittää esikoistaan 45-vuotiaana, se ei mulle kuulu. Kuten ei muille myöskään kuulu se, että itse olen lapseni saanut alle 30-vuotiaana. Sossussa ei olla ikinä käyty, luottotietoja ole ole sössitty ja aina on jompi kumpi meistä vanhemmista ollut työelämässä (ammattikin molemmilta siis löytyy). Lapsillamme on alusta lähtien ollut hyvä olla. Ja joo, oon vieläkin saman miehen kanssa, yhdessä oltu reilu 15 vuotta.

[QUOTE="vieras";25457260]Höpö höpö, ihmisen aivot kasvaa vielä 25 ikävuoteen saakka. Hauska seurata näitä palstoja, kun esimerkiksi se kotitalonsa ostajan pikkusisko on 18v, ja todellakin lapsi vielä, vaikka äiti olikin, ja tässä keskustelussa se olisi jo ihan aikuinen.. Ensin oma elämä kuntoon, niin koulutuksen, parisuhteen, töiden ja taloudellisen vakauden osalta, sitten vasta leikkimään kotia![/QUOTE]

Eli ihminen on vastaanottavaisempi ja sopeutuvaisempi myös silloin. ;)
Oma elämä on oikein hyvässä kunnossa, lapset sopivat opiskeluaikaan, jos vain pariskunta näin haluavat ja taloudelliset ouitteet on kohdallaan, mikä ei tarkoita mielettömiä säästösummia.

Koulusta voi pitää välivuoden kyllä, eikö näin siis saa tehdä? Makselee ne valmistuneellekin kaikki äitiystuet, vielä suurempina yleensä, joten halvemmaksi se noin tulee. ;)
Ja haluan kuulla sen syyn, miksi opiskeluaikana ei voi lapsia saada? Monet vielä tenttii niitä kursseja kotonaoloaikana, eli ei nosta opintotukea tältä ajalta ollenkaan, jos nyt kustannuksia mietit. Opiskeleva äiti ei tule kalliimmaksi yhteiskunnalle. Sen sijaan nämä alanvaihtajaikiopiskelijat tulevat jotka eivät valmistu sitten pitkiin aikoihin.

Joten kerro se syy, miksi opiskeluaika on erityisesti se huonompi aika?

Siis "maksetaan niille" piti laittaa.

[QUOTE="vieras";25457282] Sä et kyselis nois typeriä, jos maksaisit 30 000 per lukuvuosi.[/QUOTE]

USA taitaa olla tuollainen paikka, mutta koulutuksen hinta on kuitenkin ihan jäävuoren huippu kyseisen mantereen vioista.. Pizzojen tarjoilu tippipalkalla koulutuksen puutteessa saattaisi olla pientä verrattuna siihen, ettei juuri missään uskaltaisi liikkua jalkaisin tai pyörällä, jokamiehenoikeutta ei tunnettaisi, pienimmästäkin rikkeestä tulisi vuosien mittaiset linnatuomiot ja ihmisten pinnallisuus olisi käsinkosketeltavaa. Pohjoismaiseen ajatus-, sanan- ja liikkumisvapauteen tottunut tuntee suurta tuskaa jo pelkästä ajatuksesta...

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;25457409:
USA taitaa olla tuollainen paikka, mutta koulutuksen hinta on kuitenkin ihan jäävuoren huippu kyseisen mantereen vioista.. Pizzojen tarjoilu tippipalkalla koulutuksen puutteessa saattaisi olla pientä verrattuna siihen, ettei juuri missään uskaltaisi liikkua jalkaisin tai pyörällä, jokamiehenoikeutta ei tunnettaisi, pienimmästäkin rikkeestä tulisi vuosien mittaiset linnatuomiot ja ihmisten pinnallisuus olisi käsinkosketeltavaa. Pohjoismaiseen ajatus-, sanan- ja liikkumisvapauteen tottunut tuntee suurta tuskaa jo pelkästä ajatuksesta...

Pikkusen off-topic :D ?

Yhteistyössä