Onko mieheni laiska? (KOTITÖISTÄ)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alloottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alloottaja

Vieras
Aloin tässä erään toisen ketjun ja kaverini kommentin innoittamana miettimään että miten paljon muissa perheissä mies osallistuu kotihommiin?

Meillä jako menee seuraavasti... Mies käy töissä seitsemästä neljään, minä olen kotiäitinä 8 kk vanhan vauvan kanssa. Miehen työ on (ilmeisestikin) melkoisen raskasta ja fyysistä ulkotyötä. Viikolla mies ei osallistu kotitöihin muuten kuin hoitamalla vauvaa - siis seurustelee, vaihtaa illalla vaippaa, syöttää sosetta ja välillä kylvettää. Minä teen kaikki kotityöt - imuroinnit, tiskit (ei ole tiskikonetta), pyykit, ruuanlaitot sun muut.

Peruspäivänä mies siis lähtee aamulla töihin ja tulee illalla neljän jälkeen kotiin. Töistä tullessaan on yleensä niin väsynyt että suunnistaa ensimmäisenä vähäksi aikaa sohvalle loikomaan, sitten syödään (olen laittanut sen ruuan) ja mies painuu takaisin sohvalle. Ja siinä sohvalla tai tietokoneella se ilta aika lailla sitten meneekin... Välillä ottaa vauvan siihen sohvalle tai leikittää lattialla, että minä saan tiskata päivän tiskit. Parina iltana viikossa myös imuroin, vauva pelkää imuria niin että en sitä pysty päivällä yksin tekemään. Yleensä myös roskien vienti on minun heiniäni, nekin kiikutan siinä illalla ulos. Ja pyykkejä pesen myös niin että pääsen ne viemään ulos erilliseen pyykkitupaan/kuivaushuoneeseen kuivumaan. Viikonloppuisin mies auttaa tiskaamisessa ja voi viedä roskia, mutta esimerkiksi ruokaa laittaa ehkä kerran parissa kuukaudessa. Pyykkeihin ei koske kuin ollessaan yksin.

Mielestäni jako on ihan ok ja minun kuuluukin tehdä suurin osa kotitöistä, mutta täytyy myöntää että välillä tuo miehen asenne nyppii... Jos nimittäin erehdyn pyytämään häntä tekemään jotain viikolla (esimerkiksi tiskaamaan) tai puhun ääneen siitä miten paljon olisi taas hommaa (enemmänkin siis itselleni), mies saattaa suutahtaa ja tiuskia tai pitää vähän aikaa mykkäkoulua. Yleensä kyllä tekee pyydettäessä, mutta osoittaa samalla mieltään. Inhottavinta on kun joskus riidellessämme mies sanoo että en arvosta häntä yhtään ja että haukun vähän väliä laiskaksi vaikka hän kuinka yrittää... Enkä siis kyllä hauku, välillä saatan sortua nalkuttamiseen (jostain tiskeistä tai roskapussin viennistä).

Nykyään jaksan yleensä kaikki kotityöt tehdä mutta on tässä lapsensaannin jälkeen pariin kertaan ollut sellaisiakin kausia että jaksaminen on ollut aika kortilla... Mies ei yöllä pahemmin heräile vauvan itkuihin ja välillä olen ollut yövalvomisten takia tosi väsynyt. Silloin kun vauva oli ihan pieni mies saattoi välillä vaihtaa vaippaa jos hänet siihen herätin ja pyysin, mutta ei hänestä nykyään ole öisin mitään apua kun vaippoja ei tarvitse vaihtaa ja vauva rauhoittuu vain tissille. Vieläkin on välillä öitä jolloin saan vain torkuttua, mutta mies ei päivällä taida oikein edes tajuta että olen väsynyt. Minun pitää ihan itkeä ja olla tosissaan loppu että ottaa vauvan hoitoonsa niin että saan nukkua.

Nyt olen alkanut myös haluta vähän omaa aikaa, tahtoisin käydä yksin vaikka edes kaverin luona kahvilla kun vauvakin jo syö soseita ja pärjäisi isänsä kanssa. Miehelle lapsen hoitaminen yksin tuntuu kuitenkin olevan aika ylitsepääsemätön juttu... Viikolla on niin väsynyt etten saa lähteä, viikonloppuisin asia jotenkin aina vaan "unohtuu" tai mies keksii jotain muuta yhteistä tekemistä, tai sitten on vaan niin väsynyt silloinkin. Lenkillä saan välillä käydä, mutta ne rajoittuvat yleensä johonkin puoleen tuntiin... Viimeisten 8 kk aikana olen käynyt kerran yksin hammaslääkärissä, kerran yksin kaupungilla ostamassa vaatteita, pari kertaa parturissa ja pari kertaa ruokakaupassa. Missään en ole ollut muutamaa tuntia pidempään.

Välillä tuntuu, että mies voisi osallistua enemmänkin. Tiedän, että monessa muussa tuttavaperheessä mies tekee enemmän kotitöitä... Toisaalta tiedän että miehen työ on fyysisesti vaativaa ja varmasti väsyttää. Jotenkin vaan nykyään tuntuu että mies on KOKOAJAN niin kauhean väsynyt.

Haluaisin toisen lapsenkin, mutta toisaalta pelottaa että miten jaksan sitten kahden pienen kanssa kaikki hommat tehdä yksin...

Nyt olen alkanut myös haluta vähän omaa aikaa, tahtoisin käydä yksin vaikka edes kaverin luona kahvilla kun vauvakin jo syö soseita ja pärjäisi isänsä kanssa.

Suomalaisen naisen ongelma on juuri tässä. Ota ja menet! Ei ole sen kummempaa. Lapsi ei ole vain sinun, vaan myös isänsä vastuulla!

Huomenna ilmoitat että lähdet kyläreissulle - yksin. Kaikki meistä tarvitsee omaakin aikaa.

Suomalaisen naisen ongelma on juuri tässä. Ota ja menet! Ei ole sen kummempaa. Lapsi ei ole vain sinun, vaan myös isänsä vastuulla!

Huomenna ilmoitat että lähdet kyläreissulle - yksin. Kaikki meistä tarvitsee omaakin aikaa.

Niin mulla varmaan pitäis tehdä. Ehkä viikonloppuna. :)

Ois niin kiva kun mies joskus itse ehdottaisi että "mene nyt käymään jossain, minä hoidan kyllä vauvan..." :D

Meillä on myös 8kk vauva. Ja mä oon kotona ja mies töissä. Mä teen enemmän kotihommia, esim. perussiivous, pyykit, tiskit, ruoka. Mutta viikkosiivous tehdään yhdessä ja kerran viikossa isommin kaupassa käynti. Ja teen sen, mitä ehdin ja jaksan, miehen työpäivän aikana. Illalla, kun mies tulee, asiat hoidetaan puoliksi.

Yöheräilyt mä hoidan. Eihän mies ees herää. Mutta jos on ollu huono yö ja vauva herää ennenkuin mies lähtee töihin, mies nousee vauvan kanssa ja mä jään lepään siihen asti, kunnes mies lähtee töihin.

Viikonloppuisin kaikki hoidetaan puoliksi.

Meillä onneks mies ymmärtää sen, että välillä on huonoja öitä ja oon tosi väsynyt, jolloin en jaksa tehä niin paljon kotihommia.

Ja iltaisin "oma aika" jaetaan puoliksi tai sitten ollaan kolmestaan, leikitään yhessä tai lähetään lenkille.

Eli joo, mielestäni miehesi osallistuu aika vähän. Itse haluaisin enemmän. Ja sitä omaa aikaa tarvii molemmat. Ja molemmat on väsyneitä, se kuuluu pikkulapsiaikaan ja silloin molempien pitää venyä, ei vain toisen.

On välillä kyllä aika ärsyttävää se kun ei muija kulumallakaan lähde minnekään omiin menoihinsa. Mukamas suutun jos hän lähtee viettämään iltaa tyttöporukalla ja minä jään kotiin katsomaan telkkaria.

Välillä arki-iltoina puhelin soi ja muijan kaveri soittaa, että lähe lenkille tai jumppaan tai mihin vaan ja tämä minun naikkoseni sanoo ettei ehdi ym. Kun puhelu on ohi niin ihmettelen että mikset mene?!? "No kun sit sul olis varmaan tylsää".

..No sitten se on taas loppuilta sitä kitinää kun on niin tylsää ja mitään ei koskaan tapahdu. Voin vain ihmetellä tätä ristiriitaisuutta.

• Tykkää
Reactions: Irski
Ennen teimme kotityöt kutakuinkin puoliksi, kun olimme molemmat töissä. Mutta jäädessäni kotiin pikkuisten kanssa, niin lapset kuin kaikki kotityötkin kuuluu mun toimenkuvaani, yöheräämisiä myöten.

Mutta, mies auttaa ihan joka ikinen kerta kun avaan suuni ja pyydän auttamaan. Harva mies on ajatustenlukija, vaikka usein me naiset kuvitellaan niin :)

En nyt osaa ottaa kantaa siihen, onko miehesi varsinaisesti laiska. Meillä mies tekee kyllä paljon enemmän kotitöitä mutta työpäivätkin on aika erilaisia.

Mutta meillä mies on kyllä viikonloppuisinkin paljon lapsen kanssa ja minä käyn omissa menoissani. Suosittelen sopimaan jotain ystävien kanssa sopivasti etukäteen. Ilmoitat sen miehelle ajoissa jotta ehtii valmistautua, paria päivää ennen vielä muistuttelet et oot menossa ja sit meet vaan :)

Eipä ne miehet yleensä äitejä pois kotoa patistele - kai se vauvanhoito on sen verran pelottavaa puuhaa :)

Meillä mies on kotona ja minä käyn töissä ja en jaksa kauheasti kotihommia tehdä. Mies hoitaa ruokapuolen lähes täysin, samoin tiskikoneen täytöt ja tyhjennykset ja yleisen siisteyden. Itse siivoa sitten vapaapäivinä isompia juttuja jos jaksan, mutta olen kyllä töiden jälkeen aika puhki.

Kotiäitinä olen ollut melkein 6 vuotta ja silloin tein oikeastaan kaikki kotityöt.

Meillä 4kk vauva, ja just tota mä kaipaan eniten: että se mies itse sanoisi että mene käymään vaikka kaupassa/kävelyllä/kahvilla.. jotain pientä ½-1tuntia kestävää omaa aikaa. MUTTA ei, vaikka olen sille sanonut että tuntuisi mukavalta jos hän joskus sanoisi iin. Ihna suoraan olen sanonut, ja silti en ole koskaan noita sanoja häneltä kuullut!

Ja noi kotityöt - mun mies hoiti ennen pakottamalla tiskit, mutta nyt kun meillä on tiskikone ei enää edes niitä.. koska minä voin kuulemma tehdä sen kun vie niin vähän aikaa.. Ja kaiken muun teen itse. Mies vaihtaa iltaisin ja viikonloppuisin vaipat, mutta ei sen kummempaa. Kohta aloitetaan soseet, niin saa kyllä osallistua vauvan ruokintaan sitten!

Tämähän on ikuisuusaihe, olen seurustellut siivousfriikin kanssa ja hänen mielestä en varmasti tehnyt juuri mitään.

Onneksi olen löytänyt rennomman naisen jonka kanssa homma pelittää mukavasti, eikä tartte stressata :)

Meillä on myös 8kk vauva. Ja mä oon kotona ja mies töissä. Mä teen enemmän kotihommia, esim. perussiivous, pyykit, tiskit, ruoka. Mutta viikkosiivous tehdään yhdessä ja kerran viikossa isommin kaupassa käynti. Ja teen sen, mitä ehdin ja jaksan, miehen työpäivän aikana. Illalla, kun mies tulee, asiat hoidetaan puoliksi.

Yöheräilyt mä hoidan. Eihän mies ees herää. Mutta jos on ollu huono yö ja vauva herää ennenkuin mies lähtee töihin, mies nousee vauvan kanssa ja mä jään lepään siihen asti, kunnes mies lähtee töihin.

Viikonloppuisin kaikki hoidetaan puoliksi.

Meillä onneks mies ymmärtää sen, että välillä on huonoja öitä ja oon tosi väsynyt, jolloin en jaksa tehä niin paljon kotihommia.

Ja iltaisin "oma aika" jaetaan puoliksi tai sitten ollaan kolmestaan, leikitään yhessä tai lähetään lenkille.

Eli joo, mielestäni miehesi osallistuu aika vähän. Itse haluaisin enemmän. Ja sitä omaa aikaa tarvii molemmat. Ja molemmat on väsyneitä, se kuuluu pikkulapsiaikaan ja silloin molempien pitää venyä, ei vain toisen.

Oispa kyllä kiva kun menis meilläkin noin... Tai kyllä minä voin tehdä iltaisin esim. nuo kaikki kotityöt, mutta ois kiva jos käytäis yhdessä kaupassa tai saisin rauhassa käydä siellä yksin. Mies käy välillä yksin töiden jälkeen, mutta yleensä joudun käymään päivällä vauvan kanssa. Mikä on kyllä paljon hankalampaa kuin jos saisin käydä vaikka illalla yksin... Vaan jos illalla haluan käydä, käyn yleensä niin että laitan ensin kotona vauvan nukkumaan niin että mies saa olla rauhassa. Jos en saa vauvaa nukkumaan, mies lähtee mieluummin itse tai kyselee että miksen käynyt päivällä, ja on tuo aika monesti ehdottanut että ota vauva mukaan jos kerran pitää lähteä. Ja olen joskus käynytkin niin, että olen vauvaa raahannut kaupassa mukana siksi että mies on saanut olla rauhassa kotona. :(

Niin mulla varmaan pitäis tehdä. Ehkä viikonloppuna. :)

Ois niin kiva kun mies joskus itse ehdottaisi että "mene nyt käymään jossain, minä hoidan kyllä vauvan..." :D

Hei minä opettelin tuota noin neljä vuotta. Olisi pitänyt älytä aiemmin. Eihän tuollaisesta koidu mitään muuta kuin sisälle patoutunutta vihaa ja raivoa miestä kohtaan. Nykyisin tehdään niin, että mä kysyn vaikkapa että onko sulla tiistaina mitään (miehellä voi olla illalla töihin liittyviä juttuja) -jos ei ole, niin menen Jennin kanssa elokuviin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;25879456:
Ennen teimme kotityöt kutakuinkin puoliksi, kun olimme molemmat töissä. Mutta jäädessäni kotiin pikkuisten kanssa, niin lapset kuin kaikki kotityötkin kuuluu mun toimenkuvaani, yöheräämisiä myöten.

Mutta, mies auttaa ihan joka ikinen kerta kun avaan suuni ja pyydän auttamaan. Harva mies on ajatustenlukija, vaikka usein me naiset kuvitellaan niin :)

Itse kyllästyn siihen, että joka ikistä itsestäänselvääkin asiaa saa pyytää tekemään. Kyllä mun mielestä miehen tulee ymmärtää, että koti on ihan yhtälailla sen työmaata, kun minunkin. Enemmän toki teen, kun olen kotona, mutten näe reiluna sitä, että oma työpäiväni kestäisi 24h ja hänen 8h.
Eli, kyllä mun mielestä mies voi ihan itse ajatella sen verran, kun näkee, että roskikset on täynnä, niin ottaa ja vie ne ulkoroskikseen. Ottaa niin aivoon pyytää sitäkin asiaa joka ikinen kerta.
Ei sen siis tarvitse olla ajatustenlukija, vaan ihan itse ja oma- aloitteisesti osallistua yhteisen kodin kunnossapitoon.

Oispa kyllä kiva kun menis meilläkin noin... Tai kyllä minä voin tehdä iltaisin esim. nuo kaikki kotityöt, mutta ois kiva jos käytäis yhdessä kaupassa tai saisin rauhassa käydä siellä yksin. Mies käy välillä yksin töiden jälkeen, mutta yleensä joudun käymään päivällä vauvan kanssa. Mikä on kyllä paljon hankalampaa kuin jos saisin käydä vaikka illalla yksin... Vaan jos illalla haluan käydä, käyn yleensä niin että laitan ensin kotona vauvan nukkumaan niin että mies saa olla rauhassa. Jos en saa vauvaa nukkumaan, mies lähtee mieluummin itse tai kyselee että miksen käynyt päivällä, ja on tuo aika monesti ehdottanut että ota vauva mukaan jos kerran pitää lähteä. Ja olen joskus käynytkin niin, että olen vauvaa raahannut kaupassa mukana siksi että mies on saanut olla rauhassa kotona. :(

Ompa täälä kilttejä naisia. Itse saisin jo sievoiset raivarit moisesta, jos miehelläni olisi tuollainen asenne.

Itse olen kotona 3kk vauvan ja 1v7kk lapsen kanssa ja kaikki kotityöt, ruoanlaittoa lukuunottamatta, ovat minun vastuulla. Hoidan kaikki yöheräämiset ja aamulla nousen lapsien kanssa ylös. No, mies ei tosin herää vaikka vauva itkisikin.
Äkkiseltään laskettuna sen 1,5v ajan mitä ollaan tässä talossa asuttu niin mies on pessyt pyykkiä kerran(laittanut koneen pyörimään), imuroinut kahdesti(uusi imuri jota halusi testata), pessyt lattiat kerran(uusi höyrypesuri mitä halusi testata)ja ripustanut pyykit kuivumaan kerran. Ruoanlaittoon osallistuu kiitettävästi.
Miehellä on todella rankka fyysinen työ, joten ei tulisi mieleenkään jättää kotitöitä hälle illalla tehtäväksi. Ja itse pidän kotitöistä niin en niitä pahemmin rasitteena pidä. Ainoastaan olen vaatinut että korjaa jälkensä eikä pidä minua itsestäänselvyytenä.
Mitä lapsenhoitoon tulee niin ainakin meillä toimii se että sanoo miehelle selvästi mitä haluaa miehen tekevän. Jos haluan ns.omaa aikaa niin sanon miehelle ajan ja päivän koska lähden ja mies hoitaa lapset. Miehestäkin on kiva viettää välillä aikaa lasten kanssa ilman minua, saa siitä kuulema enemmän itsevarmuuttakin esim. vauvan hoidossa kun on yksin vastuussa.Välillä mies ehdottaakin minulle vkonloppuisin ostosreissua jolloin hän on lasten kanssa.
Sitten kun palaan töihin niin silloin minulla on rankka sisätyö joten silloin mies joutuu pakostikin osallistumaan enemmän.

Mielestäni kotona voi tehdä hieman enemmän kotitöitä, mikäli lapsen kiireiltä ehtii. Ilta on kuitenkin yhteistä aikaa. Meillä on otettu tavaksi yksi yhteinen siivouspäivä, jolloin kumpikin siivoaa yhdessä. Iltahommat kuuluu puoliksi molemmille. Meillä mies hoitaa kaikki pyykit ja ruoanlaitot, tiskauksen sekä kaupassa käynnin. Minä taas imuroinnin, wc:n ja kylpyhuoneen pesut, tavaroiden järjestelyt ja koiran. Olisi hyvä, jos miehesi voisi hoitaa vauvaa yksinään esim. viikonlopun tai isäkuukauden aikana. Kävisi selväksi mitä se vastuu lapsesta ja kodista oikein on.

meillä mies tekee jos pyytää, yleensä kyllä teen kaikki kotityöt sillä aikaa kun mies on töissä. Leikkii ja on lapsen kanssa paljon kun tulee töistä, Vauva aikaan hoidin itse yöheräämiset koska mies ei vaan yksinkertaisesti herränyt itkuun. auttoi kyllä jos herätin. viikonloppusin auttaa oma-aloitteisesti siivouksessa. lähden joka päivä kun mies tulee kotiin niin pariksi tunniksi koiran kanssa pihalle ja mies jää lapsen kanssa kahden. voin myös lähteä muulloinkin jos haluab, mies hoitaa lasta mielellään.

Meillä on 7kk ja 4v lapset. Minä hoidan kaikki kotityöt, ruuat,siivoukset,kauppareissut, pyykit, yöheräämiset yms. Mies on lapsien kanssa kun tulee töistä, samoin viikonloppuisin. Tämä järjestely on minulle ok, päivässä on riittävästi tunteja että kotihommat ehtii tehdä lastenhoidon ohella.. En voisi kuvitella että miehen pitäisi työpäivän jälkeen vielä kotihommiin ruveta.En ymmärrä mitä te teette kaiket päivät jos hommia vielä illalle..Viikonloppuina voi sitten tehdä jotain kivaa yksin taikka yhdessä.

Mielestäni jako on ihan ok ja minun kuuluukin tehdä suurin osa kotitöistä, mutta täytyy myöntää että välillä tuo miehen asenne nyppii... Jos nimittäin erehdyn pyytämään häntä tekemään jotain viikolla (esimerkiksi tiskaamaan) tai puhun ääneen siitä miten paljon olisi taas hommaa (enemmänkin siis itselleni), mies saattaa suutahtaa ja tiuskia tai pitää vähän aikaa mykkäkoulua.

Viimeisten 8 kk aikana olen käynyt kerran yksin hammaslääkärissä, kerran yksin kaupungilla ostamassa vaatteita, pari kertaa parturissa ja pari kertaa ruokakaupassa. Missään en ole ollut muutamaa tuntia pidempään.

Meillä on sama työnjako. paitsi et jos joskus sanon et tiskaatko, vietkö roskat, haetko puut, siivoa eteinen tms niin mies sen kyllä tekee ilman mutinoita. ja iltaisin on lapsen kanssa melkein koko ajan. silloin yleensä lähden itse kauppaan. viettämmän tätä omaa aikaa...:) mini lähikaupassa saa kulutettua yllättävän pitkän ajan.

mulla on aina lapsi mukana. olen ollut yksin vain muutamia kertoja kaupoilla pari tuntia. välillä aika raskasta mutta kun ei ole ketään kelle jättää. isovanhemmat kaukana tai työelämässä. kavereilla omatkin lapset hoidettavana.

teen ihan mielellläni vaikka välillä vituttaa aina tiskata ja siivota ja pyykätä ja kokota. mut se nyt on se mun duuni tällä hetkellä. mut jos meil mies alkais mököttää jos pyydän jotain tekeen niin suuttuisin verisesti. kuitenkin aika vähäistä ne pyynnöt.

lähde kauppaan yksn kun olette syöneet. sekin helpottaa.