Onko meidän vauva liian laiha?

Ammattilainen
Ihan normaalilta kuulostaa. Harmi että jotkut neuvolantädit on niin niuhoja. :/ Jos sua yhtään lohduttaa niin meidän kuopus painoi 1-vuotaana 7,2 kg ja ei ole ikinä valitettu neuvolassa, kun on muuten virkeä ja hyvinvoiva lapsi. :heart: Mul on kyl ollu poikkeuksetta hyvät ja todella ammattitaitoiset neuvolantädit.

akateeminen äiti
miten ne eivät siellä neuvolassa ymmärrä, että se 0-käyrä on KESKIARVO!!! Jos kaikki alkaisivat lihottaa lastaan kohti tuota nollakäyrää ja jotenkin siinä myös onnistuisivat, niin sehän tarkoittaisi, että keskiarvo nousisi ja pitäisi tehdä uuden käyrät - ja kappas vaan, osa lapsista olisikin taas käyrällä -10!!! terveydenhoitajille pitäisi järkätä tilastotieteen peruskurssi, jolla selitettäisiin, että mitä se normaalijakauma oikein tarkoittaa!!!

vieras
ainakin meille sanottiin, että on täysin normaalia, että jos vauva on täysimetyksellä (en tiedä onko sinulla), niin kasvuun tulee pieni notkahdus tuon ikäisenä. Ja se helposti tulkitaan äidin maidon vähyytenä ja suositellaan lisäruokaa (ei korvikemaitoa)

Vasta tänään siis käytiin neuvolassa ja mitat oli nuo yllä olevat. Multa kysy se terkkari et mitä mieltä oon pärjääkö vielä rintamaidolla vai pitäskö antaa jo muuta. Mä sanoin et jos lapsi on tyytyväinen ni eiköhän se vielä pärjää rintamaidolla. Alotan varmaan kiinteet ennen puolta vuotta mut en vielä. Terkkari sano jota kuinkin näin: "Oon sun kanssa samaa mieltä et jos vauva on tyytyväinen ni sillon maito riittää. Mut meidän vaan on katottava näitä käyriä." :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
ainakin meille sanottiin, että on täysin normaalia, että jos vauva on täysimetyksellä (en tiedä onko sinulla), niin kasvuun tulee pieni notkahdus tuon ikäisenä. Ja se helposti tulkitaan äidin maidon vähyytenä ja suositellaan lisäruokaa (ei korvikemaitoa)
Juu täysimetyksellä oli. Meillä oli lääkärineuvola ja lääkäri vaan totes et on siro mut ei muuten puuttunu asiaan. 3 kk ikäsenä käytiin 2 kertaa painokontrollissa kun ei paino noussu tarpeeks.

no meillä tyttönen on ollut nelikuisena 62cm ja 5,5kg. kyllähän sitä kontrolloitiin useamminkin kuin kavereiden pulleampia vauvoja mutta ei sen kummempaa. tasaisesti on kasvanut omalla käyrällä, mikä on tärkeintä.

poikakin oli kolmikuisena 5,5kg ja 63cm.

Yhteistyössä