Onko meidän lapsi ainut?

• Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin;29625571:
Ja moni kusipäävanhempi opettaa lapselleen että naapurit on niin olevinaan kun lapsensa on puettu merkkivaatteisiin, autokin on varmasti pelkällä lainarahalla ostettu jne.
Jos viittaat että minä tekisin noin niin voin sanoa kyllä että mun lapsi saa muodostaa itse mielipiteensä erilaisista ihmisistä.

Ja edelleen en muodosta mielipidettä sen merkin vuoksi. En edes itse tunnista niitä :D

ja mulle on aivan sama uskooko kukaan että tällastakin on. Se uskoo joka on nähnyt.

Mulla on kaveri joka moittii ihmisiä jotka ostaa pirkka tai rainbow-tuotteita koska ne on noloa halpistavaraa :D että kyllä ihmisiä moneen junaan on.

"a.p"
Hei sinä "kokenut hiekkalaatikkoija", lapsesi oli alle vuoden!!!

Oletko joutunut häpeilemään selittelemään halpoja vaatteita anopille, kälylle, omalke miehellesi, oletko itse kärsinyt lapsena isoveljen vanhoista vaatteista, tai kunnsulla ei ollutkaan aitoja One:n verkkareita, toivooko miehesi ehkä nyt että ostaisit itsellesi vaatteet jostain muualta kuin prisman alerekistä??
Mistä lie traumasi on nyt tullut, niin todellakin sinun kohdalla kalikka nyt kolahti. Lastasi ei kukaan sielä kotona ole ollut kiusaamassa "merkittömistä" vaatteista, mutta joku sielä kotona asiaa nyt murehtii ja häpeilee.

Mut koita hei kuitenkin ymmärtää, ett ei sillä ole kenellekään muulle väliä mitä sun lapsella on päällä. Et tarvitse kenenkään lupaa/myönnytystä mammoilta että voit ostaa curaffin tuotteita. Se on ihan OK ostaa lapselle ihan mikä vaan tuntuu kivalle.
Mä en häpeä lapsemme vaatteita, mua ei vähempää voisi kiinnostaa mitä kukaan meidän perheen vaatetuksesta ajattelee. Tein aloituksen edelleen yleisen ihmetyksen vuoksi.

En ole joutunut selittelemään vaatteitani kenellekään. Isoveli minulla nimenomaan on joten sain ihan omia vaatteita aina. Mieheni sanoo minun pukeutuvan tyylikkäästi ja harvoin löydän mitään nimenomaan prismasta. Traumoja ei ole, kiitos kuitenkin huolenpidostasi.

En mä mitään myönnytystä kaivannutkaan. Ylpeydellä katson lastani joka on aivan ylisöpö tokmannilta ostetussa yöpuvussa <3

jephep
Mul on tärkeää, ett mun lapsilla on hyvälaatuiset vaatteet. Kun jonkun Tarjoustalon t-paidan pesee ekan kerran, se näyttää 3 vuotta vanhalta. Sen sijaan merkkivaatteet pysyy siisteinä pesusta toiseen. Kun ostan kirpparilta merkkipaidan esim. 10e, voin sen vuoden käytön jälkeen myydä 8e:lla enteenpäin. Ei paha hinta mun mielestä ollenkaan.

"noh"
No tuota, ei tullut mieleenkään miettiä minkä merkkisiä vaatteita lapsilla oli alle 1v, kun käytin niitä äitiyspakkauksen vaatteita sekä lahjavaatteita (asuimme vielä lähellä sukulaisia ja ystäviä tuolloin) ja lainoja, ne oli vaan puhtaita vaatteita, aika monessa taisi lukea tutta. Onko tää cittarin tai prisman merkki?

Niinpä niin
[QUOTE="a.p";29625904]Jos viittaat että minä tekisin noin niin voin sanoa kyllä että mun lapsi saa muodostaa itse mielipiteensä erilaisista ihmisistä.

Ja edelleen en muodosta mielipidettä sen merkin vuoksi. En edes itse tunnista niitä :D

ja mulle on aivan sama uskooko kukaan että tällastakin on. Se uskoo joka on nähnyt.

Mulla on kaveri joka moittii ihmisiä jotka ostaa pirkka tai rainbow-tuotteita koska ne on noloa halpistavaraa :D että kyllä ihmisiä moneen junaan on.[/QUOTE]

Mutta uskot että ne merkkivaatteita lapsilleen hankkivat eivät anna lastensa itse muodostaa omia mielipiteitään.

Sun lapsi on siis alle vuoden nyt kevättalvesta, aika pieni vauva siis viimekesänä kun vietit aikaa siellä hiekkalaatikolla kuuntelemassa miten niin aikuiset kuin leikki-ikäiset lapsetkin nauroivat päin naamaa toisten lasten h&m:n vaatteille? Et edes tunnista merkkivaatteita mutta ihmiset ympärilläsi tuovat niitä esille kokoajan niin vahvasti ettei asia jää epäselväksi. Olisi kiva kuulla esimerkkejä tästä millä lailla ne äidit ja alle kouluikäiset lapset mainostavat merkkivaatteitaan ja samalla halveksivat toisten halpisvaatteita.

Mulla on kuitenkin neljä lasta ja ikää kohta 40v joten paljon on vietetty aikaa leikkipuistoissa ja perhekerhoissa enkä ole tuollaiseen törmännyt. Pari merkkivaate-fanaatikkoa tunnen mutta he ovat omalta osaltaan olleet sitä jo ennen lapsia eikä heitäkään muiden lasten vaatteet kiinnosta. Enemmän tuota kiinnostusta toisten vaatteisiin tuntuu olevan niillä äideillä jotka ei koskaan voisi maksaa 150€ toppahaalarista ja pitävät lasten merkkivaatteita järjettöminä.

Meillä lapsilla on eniten h&m, Lindex ym. halpoja vaatteita. Paljon hankitaan myös käytettynä joten on eri merkkisiä, joitakin "parempia" merkkejäkin. Omassa tuttavapiirissä kyllä on muutama sellainen "merkeillä pätijä". Kumma, että ovat köyhiä. Parempiosaiset tuttavani eivät näytä juurikaan olevan kiinnostuneita merkeistä. Kai siinä on se, että köyhän pitää yrittää jollakin lailla näyttää varakkaammalta. Vaikka sitten sillä osarilla hankitulla haalarilla.

"a.p"
Miksi tämä meni köyhien mollaamiseksi tämä ketju nyt ?? Missä kohtaa olen vanhempien varakkuudesta maininnut :O

Kyllä niitä merkkivaatteita voi olla köyhemmilläkin. Joku laittaa ne vähät rahat lasten vaatteisiin. Eikä siinäkään mitään jos laatuun panostetaan ja vaatteet on kuin mitä tahansa vaatteita. Mutta mulle on ihan sama onko pätijä köyhä vai miljonääri jos asenne on se että pädetään jollain merkillä.

Mul on tärkeää, ett mun lapsilla on hyvälaatuiset vaatteet. Kun jonkun Tarjoustalon t-paidan pesee ekan kerran, se näyttää 3 vuotta vanhalta. Sen sijaan merkkivaatteet pysyy siisteinä pesusta toiseen. Kun ostan kirpparilta merkkipaidan esim. 10e, voin sen vuoden käytön jälkeen myydä 8e:lla enteenpäin. Ei paha hinta mun mielestä ollenkaan.
Minkä merkkisiä ne vaatteet ovat, jotka eivät lainkaan kulu käytössä? Ja toisaalta, mitä merkkejä ne sitten muka ovat, jotka kulahtavat ekassa pesussa? En ole ikinä itse törmännyt kumpaankaan.

Olen minäkin ostanut eurolla lastenvaatteita (jotka eivät siis ole olleet ns. merkkivaatteita), jotka voin myydä samalla eurolla tai 50 centillä eteenpäin (tai antaa vaikka ilmaiseksi), joten en nyt tiedä, mitä noissa merkkivaatteissa sitten voittaa. Eri asia toki, jos muuten vaan haluaa niitä käyttää.

Ja ei-merkkivaatehan tarkoittaa paljon muutakin kuin Tarjoustalon vaatteita. Kaikki Prisman, Citymarketin, Seppälän ja Lindexin yms tarjonta kuuluu niihin. Väitätkö, että ne ovat huonolaatuisia? Kummasti silti käytetyistä tähtivelourhousuista tai bamse-vaatteista edelleen pyydetään ja maksetaan useita euroja.

Meillä lapsilla on eniten h&m, Lindex ym. halpoja vaatteita. Paljon hankitaan myös käytettynä joten on eri merkkisiä, joitakin "parempia" merkkejäkin. Omassa tuttavapiirissä kyllä on muutama sellainen "merkeillä pätijä". Kumma, että ovat köyhiä. Parempiosaiset tuttavani eivät näytä juurikaan olevan kiinnostuneita merkeistä. Kai siinä on se, että köyhän pitää yrittää jollakin lailla näyttää varakkaammalta. Vaikka sitten sillä osarilla hankitulla haalarilla.
Paitsi että "oma tuttavapiiri" ei yleensä ole riittävän iso otanta yleistysten tekemiseen ;)

"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin;29626245:
Mutta uskot että ne merkkivaatteita lapsilleen hankkivat eivät anna lastensa itse muodostaa omia mielipiteitään.

Sun lapsi on siis alle vuoden nyt kevättalvesta, aika pieni vauva siis viimekesänä kun vietit aikaa siellä hiekkalaatikolla kuuntelemassa miten niin aikuiset kuin leikki-ikäiset lapsetkin nauroivat päin naamaa toisten lasten h&m:n vaatteille? Et edes tunnista merkkivaatteita mutta ihmiset ympärilläsi tuovat niitä esille kokoajan niin vahvasti ettei asia jää epäselväksi. Olisi kiva kuulla esimerkkejä tästä millä lailla ne äidit ja alle kouluikäiset lapset mainostavat merkkivaatteitaan ja samalla halveksivat toisten halpisvaatteita.
Eikö sulla ollut kavereita joiden kanssa viettää aikaa hiekkalaatikolla kun sun lapsi oli vauva?

Ja miksi mun tarvitsisi tunnistaa merkkejä? Kun jotkut tosiaan mainostaa kovaan ääneen paljon on haalari maksanut ja mitä merkkiä se on. Ja kyllä sen tunnistaa onko kyse normaalista keskustelusta.

Sulla on tarve mollata köyhiä. Mä en ole puhunut missään vaiheessa kenenkään varallisuudesta. Merkkivaatteiden käytöllä ei ole sen kanssa loppupeleissä mitään tekemistä. Niitä saa ostettua vaikka velkarahalla.

[QUOTE="vierastaja";29625837]Mitä mä teen väärin, kun meillä ei Ciraf, Lassi & Lotta ja Lassie kestä? Pesussa vanuvat ihan miten vaan ja Lassien haalarit päästävät kosteuden läpi. Olen muutamat erehtynyt ostamaan näitä halvempia ja en takuulla osta enää. Prisman House ja sitten Tutta ovat sentään vähän olleet parempia.[/QUOTE]

En tiedä, ehkä peset ne jotenkin väärin. Meillä ovat kestäneet hyvin. En ole huomannut eroa kalliimpiin merkkeihin. Loputtomiin ei tosin mikään vaate kestä.

Niinpä niin
[QUOTE="a.p";29626413]Eikö sulla ollut kavereita joiden kanssa viettää aikaa hiekkalaatikolla kun sun lapsi oli vauva?

Ja miksi mun tarvitsisi tunnistaa merkkejä? Kun jotkut tosiaan mainostaa kovaan ääneen paljon on haalari maksanut ja mitä merkkiä se on. Ja kyllä sen tunnistaa onko kyse normaalista keskustelusta.

Sulla on tarve mollata köyhiä. Mä en ole puhunut missään vaiheessa kenenkään varallisuudesta. Merkkivaatteiden käytöllä ei ole sen kanssa loppupeleissä mitään tekemistä. Niitä saa ostettua vaikka velkarahalla.[/QUOTE]

Ei ollut hiekkalaatikkokavereita esikoisen ollessa vauva. Muutamalla kaverilla oli vähän isommat lapset ja muilla myös vauvat tai olivat vielä lapsettomia, tapailtiin siis ihan muualla kuin hiekkalaatikoilla. Siksi tuntuu jotenkin oudolta että muutaman kuukauden ikäisen vauvan äiti leikkipuistoilee päivittäin, mutta eihän se kiellettyä tietenkään ole.

Lasten ollessa isompia on kuitenkin tullut puistoiltua paljon ja niiden kokemusten perusteella teillä on kyllä tosi erikoinen hiekkalaatikkoporukka siellä jos suurin osa lapsista on merkkivaatteissa ja äidit ja lapset niitä mainostaa samalla nauraen päin naamaa niille joiden lapset kulkee markettivaatteissa.

Me ollaan asuttu kahdessa eri paikassa lasten kanssa ja puistoiltu useissa puistoissa aktiivisesti eikä tuollaista ole näkynyt. Mä kuitenkin tunnistan aika hyvin merkkivaatteita eikä niitä ole kukaan mainostanut, toki kun erikseen olen vaatteesta kysynyt niin kerrotaan mistä se on hankittu ja paljonko maksoi. Tulkitseeko joku sitten senkin mainostamiseksi?

Suosittelen kuitenkin vaihtamaan leikkipuistoa, tuo nykyinen puistonne kuulostaa tosi epämiellyttävältä paikalta. Kun liikutte muuallakin huomaat varmaan että tosi harvassa on ne merkkienmainostajat ja vielä harvemmassa toisten vaatteille naureskelijat.

Mainitsin tuon KÖYHÄT sen takia, kun joku tuolla aiemmin sanoi, että köyhät on kateellisia kun ei ole varaa ostaa merkkivaatteita ja kiinnittää huomiota niihin merkkeihin tms. Mutta tosiaan itse en tunne noita merkkivaatehifistelijöitä kuin pari. Ja ne on juurikin köyhiä. Että ei se aina niin ole, että rikkaat ostaa ja köyhät huutelee.

"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin;29626459:
Ei ollut hiekkalaatikkokavereita esikoisen ollessa vauva. Muutamalla kaverilla oli vähän isommat lapset ja muilla myös vauvat tai olivat vielä lapsettomia, tapailtiin siis ihan muualla kuin hiekkalaatikoilla. Siksi tuntuu jotenkin oudolta että muutaman kuukauden ikäisen vauvan äiti leikkipuistoilee päivittäin, mutta eihän se kiellettyä tietenkään ole.

Lasten ollessa isompia on kuitenkin tullut puistoiltua paljon ja niiden kokemusten perusteella teillä on kyllä tosi erikoinen hiekkalaatikkoporukka siellä jos suurin osa lapsista on merkkivaatteissa ja äidit ja lapset niitä mainostaa samalla nauraen päin naamaa niille joiden lapset kulkee markettivaatteissa.

Me ollaan asuttu kahdessa eri paikassa lasten kanssa ja puistoiltu useissa puistoissa aktiivisesti eikä tuollaista ole näkynyt. Mä kuitenkin tunnistan aika hyvin merkkivaatteita eikä niitä ole kukaan mainostanut, toki kun erikseen olen vaatteesta kysynyt niin kerrotaan mistä se on hankittu ja paljonko maksoi. Tulkitseeko joku sitten senkin mainostamiseksi?

Suosittelen kuitenkin vaihtamaan leikkipuistoa, tuo nykyinen puistonne kuulostaa tosi epämiellyttävältä paikalta. Kun liikutte muuallakin huomaat varmaan että tosi harvassa on ne merkkienmainostajat ja vielä harvemmassa toisten vaatteille naureskelijat.
Tätä ilmiötä näkee edelleen myös muualla kuin hiekkalaatikolla.

Netissäkin näkee päivittäin kun seuraa eri keskustelupalstoja. Tietysti netissä on helppo huudella nimettömänä mutta joidenkin asenteen asian suhteen näkee kuitenkin.
Ja edelleen tämä ei tarkoita että se asenne on jokaisella jolla on merkkivaatteet ;)

en muista nikkiä
[QUOTE="a.p";29626487]Tätä ilmiötä näkee edelleen myös muualla kuin hiekkalaatikolla.

Netissäkin näkee päivittäin kun seuraa eri keskustelupalstoja. Tietysti netissä on helppo huudella nimettömänä mutta joidenkin asenteen asian suhteen näkee kuitenkin.
Ja edelleen tämä ei tarkoita että se asenne on jokaisella jolla on merkkivaatteet ;)[/QUOTE]

Tämä taitaa nyt olla ikäkysymys. Et saa paljon vastakaikua, koska varmaankin moni vastaajista on ohittanut tuon vaiheen elämässään jo 10-20 vuotta sitten :) tässä iässä ei ole tullut mieleenkään alkaa tiirailla, minkä merkkisiä vaatteita toisten lapsilla tai edes toisilla aikuisilla on päällä :)

Niinpä niin
[QUOTE="a.p";29626487]Tätä ilmiötä näkee edelleen myös muualla kuin hiekkalaatikolla.

Ja edelleen tämä ei tarkoita että se asenne on jokaisella jolla on merkkivaatteet ;)[/QUOTE]

Oletko varma ettet kiinnitä ihan liikaa huomioa asiaan ja tulkitse ihmisten puheita väärin? Jos joku on ostanut tyttärelleen h&m:sta nätin kesämekon niin sen kehuminen, hinnan kertominen ja mainostaminenkin on ok. Mut jos se mekko on jotain kalliimpaa merkkiä niin sen huomioiminen ja siitä puhuminen on leuhkimista.

On eriasia vaikka pitää jonkun kalliimman merkin vaatteista kuin halveksia edullisempia vaatteita, ymmärrät varmaan senkin? Se että joku kysyttäessä kehuu lapsensa ticketin haalarin ominaisuuksia ja ulkonäköäkin ei tarkoita että hän halveksisi mitenkään sun lapsen cirafin haalaria.

Lue niitä nettikeskusteluja läpi ihan rauhassa niin huomaat senkin että niitä kalliita haalareita ja vaatteita haukutaan vaikka kuinka, niiden käyttäjistäkin luodaan kaikkia ikäviä mielikuvia. Useammin siinä mennään henkilökohtaisuuksiin kuin siinä että merkkivaatteiden käyttäjät haukkuisivat niitä jotka ostavat vaatteet marketeista.

jjhh
[QUOTE="a.p";29626345]
-- Eikä siinäkään mitään jos laatuun panostetaan ja vaatteet on kuin mitä tahansa vaatteita. -- [/QUOTE]

Eikös koko jutun pointti ollut siinä että "merkittömät" on ihan yhtä hyviä ja laadukkaita??

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin;29626517:
Oletko varma ettet kiinnitä ihan liikaa huomioa asiaan ja tulkitse ihmisten puheita väärin? Jos joku on ostanut tyttärelleen h&m:sta nätin kesämekon niin sen kehuminen, hinnan kertominen ja mainostaminenkin on ok. Mut jos se mekko on jotain kalliimpaa merkkiä niin sen huomioiminen ja siitä puhuminen on leuhkimista.

On eriasia vaikka pitää jonkun kalliimman merkin vaatteista kuin halveksia edullisempia vaatteita, ymmärrät varmaan senkin? Se että joku kysyttäessä kehuu lapsensa ticketin haalarin ominaisuuksia ja ulkonäköäkin ei tarkoita että hän halveksisi mitenkään sun lapsen cirafin haalaria.

Lue niitä nettikeskusteluja läpi ihan rauhassa niin huomaat senkin että niitä kalliita haalareita ja vaatteita haukutaan vaikka kuinka, niiden käyttäjistäkin luodaan kaikkia ikäviä mielikuvia. Useammin siinä mennään henkilökohtaisuuksiin kuin siinä että merkkivaatteiden käyttäjät haukkuisivat niitä jotka ostavat vaatteet marketeista.
Näin.

"..."
Anteeksi ap. Mutta sinun kirjoituksesta minulle taas tulee mieleen ettet ole ikinä käynytkään kirpparilla. Kaikki lapsesi vaatteet on ostettu uutena. Mikä minun mielestä taas on aivan älytöntä. Ei ne prismankaan vaatteet mitään halpoja ole vauvalle siihen nähden ett niitä pidetään muutama kuukausi. Kirpputorilta saa myös niitä sinun halveksimia merkkivaatteita eurolla parilla. Enkä minä jätä kaunista hyvää halpaa vaatetta osramatta sen takia että siinä nyt vaan sattuu olee joku Gant:n tai benettonin teksti. En vaikka moni katsookin pahasti sen tekstin takia.
Ostan siis kyllä itsekin prisman vaatteita, ihan siks kun ne mun mielestä on niin kivan värikkäitä. Mutta mua ylipäätään ihmetyttää miks MIKSI niitä omien lasten ja muiden lasten vaatteita pitää vahdata minkä merkkisiä ja mistä ostettuja ne on.
Kirpputoreilta voi joskus sattumalta tehdä hyviä löytyjä, mutta jos alkais ihan järjestelmällisesti etsimään hyviä vaatteita nettitoreilta ja kirpputoreilta lapsille, niin eihän sitä muuta ehtisikään. Tai siis varmaan riippuu mitä elämässä pitää tärkeänä. Meillä päivissä riittää muuta touhua. Remun haalarit on hyvin käyneet meille.

Yhteistyössä