onko marenki karkki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienenhetken
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pienenhetken

Aktiivinen jäsen
11.09.2005
17 073
0
36
sori nyt todella typerä kysymys :ashamed:
mutta siis onko marenki karkki vai pelkästään koriste jonka voi halutessa syödä? tiedän kyllä siis miten marenkia tehään...turkinpippurimarengista kyse :D

Aika kiperä kysymys,kun ei itsekään ole koskaan tullut mietittyä. Pisti miettimään kun toisaalta on koriste ja toisaalta kun on kyseessä turkinpippurimarenki niin voisi olla karkkikin.

Ei, marenki ei ole karkki. Leipomoissa ja päivittäistavarakaupoissa marenkeja myydään pikkuleipien joukossa. Sitä voidaan käyttää koristeena, tai piirakoissa, tai ihan siltään tarjolla kahvin kera.

turkinpippurirouhepussin kyljessä oli sellasen marengin ohje,mietinkin nyt sitten että voisko sellasia tehdä pieniin karkkivuokiin ja syödä karkkina =) vai mitä ne oikeen on...en ehkä kakunkaan päälle laittais ja eikös marenki monesti ole kakun päällä koristeena?

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
turkinpippurirouhepussin kyljessä oli sellasen marengin ohje,mietinkin nyt sitten että voisko sellasia tehdä pieniin karkkivuokiin ja syödä karkkina =) vai mitä ne oikeen on...en ehkä kakunkaan päälle laittais ja eikös marenki monesti ole kakun päällä koristeena?

Ei kai kukaan estä niitä karkkina syömästä:D

Nyt mä en kyllä enää tiedä mistä pienenhetken puhuu... Et vaan tarkoita marsipaania (esim. prinsessa kakuissa päällä?)
Marenki on valkuaisesta vatkattu kova vaahto, mistä pursotetaan pikkuleivän kokoisia suupaloja, makeita sellaisia. Tai sitten levy, mikä voidaan laittaa kakun VÄLIIN, EI PÄÄLLE! Tai voi kai sen päällekin laittaa, mutta... :ashamed:
No niin, marengit kuivatetaan uunissa, niitä ei "paisteta".
Mutta kerrhoan tuo turkinpippurimarengin ohje, niin katsomma, että mikä se oikein on. Ja tämä sisuhan on kondiittori... Ihan faktaa siis saat tietoosi.

no okei,sisu,tässä ohje :D sano mitä se on :D

turkinpippuri marengit (15kpl)

2 munanvalkuaista
3dl tomusokeria
1dl turkinpippurirouhetta

vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi.
lisää tomusokeri ja vatkaa vielä 10min.
kääntele turkinpippurirouhe varovasti joukkoon ja nostele massasta 15 nokaretta leivinpaperin päälle.
paista uunissa 110´ noin 1,5tuntia.

mä olen luullut että se valkonen marenki joka on kaupoissa sellasia kukan näkösiä nokareita,on tarkotettu kakun päälle koristeeksi... :ashamed: en sit tiiä mitä lie neki nokareet on ollu :D mutta tää mua kiinnostaa että mitä tämä on tai miten/missä tilanteessa tätä syödään :D

Heittäydytäänpä ihan villiksi eikä välitetä, mitä ne marengit on. Siis munanvalkuaista ja sokerista vatkattu, mutta kakun päällä voisivat olla leivonnaisia. Tai sit voisivat olla kahvipöydässä ihan erikseen karkkejakin. Syödä saa milloin ikinä huvittaa!!!!!!

Kokeilkaapa muuten marenkilevyistä pavlovaa tai sit suomalaista versiota luumuhillon ja kerman kera. On muuten aika namppaa..

Joo-o, kyllä tuo on marengin ohje, missä on turjkkareita mausteena. En ole ennen kuulu, mutta kokeile ihmeessä! Voi olla oikeasti hyvää!
Muista tosiaan varovasti lusikalla nostella se jauhe vaahdon joukkoon, valkusiavaahto antaa hyvin äkkiä perään, alkaa siis löystyä.

Marenkeja myydään kaupassa, just semmosia kukan näkösiä nokareita. Mutta ei miitä nyt ihan kakun päälle ole tarkoitettu, vaan esim. kahvipöytään, missä on tarjolla vaikka vain kakku, joku suolapala, pullakranssi ja marengit. Ne on hyviä semmosen äkkimakean nälkään. Itse en kyllä niistä välitä.

Uusimmat

Yhteistyössä