Onko mahdoton tavoite? 10 km juoksu

• Viestiketjun aloittaja "Siina"
  • Ensimmäinen viesti
"Siina"
Eli olen aivan rapakunnossa ja ylipainoakin on melkein 10kg. Nyt ajattelin ottaa itseäni niskasta kiinni ja aloitin kuntosaliharjoittelun. 3 x viikossa on tarkoitus sitä jatkaa. Lisäksi jotain kestävyysharjoittelua 1xvko talven ajan. Keväällä heti kun ilmat sallii, aloittaisin juoksuharjoittelun.

Onko liian kova tavoite toukokuussa juosta 10km?

Blue
Sä voit juosta jo nyt kuntosalilla. Jos odotat siihen että lumet sulaa että pääset juoksemaan niin et onnistu juoksemaan jo toukokuussa 10km.

Kunto voi tulla hyväksi kuntosaliharjoitteluilla mutta vaatii kyllä ihan sitä juoksuharjoitteluakin jotta saat tarvittavan kestävyyden.

reija
ei mun mielestä, enkä usko, että kymppikilokaan juoksemista estäisi jos kunto muuten riittää. mukavampi kuitenki kevyempänä juosta. nytkin säät sallivat ulkona juoksun, ainakin täällä etelässä =)

"jokuvaan"
No 10 km on sen verran lyhyt että sen voi juosta melkeen kylmiltään (yksi tuttu tekikin näin) Tietty helpompaa jos harjoittelee ensin eikä kipeydy paikat niin pahasti. Ihan hyvältä kuulostaa sun suunnitelma. Mä harjoittelin aikoinaan 3kk ennen 10 km juoksua ja se riitti hyvin. Tein 3 lenkkiä viikossa, joista yksi oli suht pitkä (n. tunnin) ja pari n. 20-30 min.

Aloittaessani itse juoksuharrastusta noin puolitoista vuotta sitten oli peruskunto ok, ei huippu muttei karmivan huonokaan. Silti juoksu oli alkuun yhtä tuskaa, se vaati kuitenkin ihan uusia juttuja keholta. Muutaman kuukauden jälkeen juoksin ekaa kertaa 10 km. Tärkein neuvoni sulle on, että aloita mieluiten jo nyt, jotta voit aloittaa hitaasti ja omaan tahtiin. Mikään ei tapa intoa niin hyvin kuin pahan olon ja epäonnistumisen tunteet jos asetat tavoitteet alkuun liian korkealle. Aloita hölkkäämällä hitaasti, kävelyvauhtia, paria kilometriä. Kävele välillä jos tuntuu pahalta. Tärkeää kuitenkin on, että joka kerta hölkkäät pikkasen pidempään. Juoksukunto tulee yllättävän nopeasti, mutta ainakin pari kertaa viikossa pitäisi alkuun käydä. Onnea matkaan!

• Tykkää
Reactions: Isämies
Aloittaessani itse juoksuharrastusta noin puolitoista vuotta sitten oli peruskunto ok, ei huippu muttei karmivan huonokaan. Silti juoksu oli alkuun yhtä tuskaa, se vaati kuitenkin ihan uusia juttuja keholta. Muutaman kuukauden jälkeen juoksin ekaa kertaa 10 km. Tärkein neuvoni sulle on, että aloita mieluiten jo nyt, jotta voit aloittaa hitaasti ja omaan tahtiin. Mikään ei tapa intoa niin hyvin kuin pahan olon ja epäonnistumisen tunteet jos asetat tavoitteet alkuun liian korkealle. Aloita hölkkäämällä hitaasti, kävelyvauhtia, paria kilometriä. Kävele välillä jos tuntuu pahalta. Tärkeää kuitenkin on, että joka kerta hölkkäät pikkasen pidempään. Juoksukunto tulee yllättävän nopeasti, mutta ainakin pari kertaa viikossa pitäisi alkuun käydä. Onnea matkaan!
Peesi tälle, mutta kaksi kertaa viikossa on minun mielestäni hiukan turhan vähän. Kannattaa mieluummin pyrkiä alussakin juoksemaan joka toinen päivä, vaikka lyhytkin lenkki. Ensimmäinen ja tärkein asia juoksuharjoittelussa on säännöllisyys, sen jälkeen tulee sitten määrä ja vasta kolmantena teho.

juokseva pinkoja
peesaan isämiestä!
miten saat kestävyyttä jos treenaat sitä kerran viikossa??
mitä enemmän joudut liikkumaan mäkiä, teitä, matkaa, sen paremminhan se kestävyys ja lihaskunto tulee sitä kautta. punttisalille kerkeet vaikka sen kerran viikossa. se voima ei paljon auta tuossa 10km tavoitteessa jos laitat voiman edelle, ennen kestävyyttä.
käy reippailla kävelylenkeillä, juokse niistä osa. vedä intervalleja, spurtteja. mäkijuoksuja, alamäki rentoutumista. pistä ittes koville. juokse välillä helppo ja löysä lenkki, palautumislenkki.
et huomaakkaan kun kunto on noussut ja spurttailet jo autollekkin. ;)

Yhteistyössä