Onko mahdollista saada asuntolainaa jos ei oo yhtään säästöjä asuntoa varten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysynvaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysynvaan

Vieras
Kummallakin on vakituinen työpaikka,nettotulot yhteensä noin 4 tuhatta euroa, luottotiedot kunnossa. Säästöjä ei ole sen takia, että olen ollut useamman vuoden kotiäitinä ja sitä ennen kertyneet säästöt ollaan jouduttu käyttää sen takia. Nyt olen kuitenkin palaamassa takaisin töihin ja tekisi mieli ostaa oma asunto kun vihdoin ollaan päätetty että jäädään näille sijoille missä nyt ollaan eikä muuteta toiseen kaupunkiin. Mietin vaan että saako asuntolainaa ilman säästöjä vai pitäisikö nyt tehdä pari vuotta töitä ja hakea lainaa vasta sitten? Parissa vuodessa saatais säästöön ehkä 12 tuhatta euroa.

Niin ja lainaa ois tarkoitus ottaa n 140 tuhatta.

On. Teillähän kuulostaa tuo takaisinmaksupuoli olevan kunnossa joten pankin huomio tulee kiinnittymään vakuuksiin. Marssitte vaan pankkiin neuvottelemaan, en usko että tulee ongelmia.

kyllä mä ainakin sain, säästöjä 0 euroa, omaisuutta 0 euroa. Asunto itsessään takasi muistaakseni 70% lainasta ja vanhempani takasivat loput lainasta (30%). Halutessaan olisi voinut ostaa osalle lainalle vielä takauksen pankistakin, siis että pankki takaa lainan, toki se olisi sitten maksanut muutaman tonnin. Jos ei ole lainkaan henkilötakaajia, tarvitsee olla muistaakseni hieman säästöjä, eli ei voinut tehdä niin, että asunto takaa osan ja pankki loput (pankin omatakaus) vaan silloin olisi tarvittu muutama tonni säästöjäkin.

Toki tässä voi olla jotain poikkeuksia pankeissa, mutta OP toimi näin.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;23635902:
. Jos ei ole lainkaan henkilötakaajia, tarvitsee olla muistaakseni hieman säästöjä, eli ei voinut tehdä niin, että asunto takaa osan ja pankki loput (pankin omatakaus) vaan silloin olisi tarvittu muutama tonni säästöjäkin.

Toki tässä voi olla jotain poikkeuksia pankeissa, mutta OP toimi näin.

Uskoisin, että tämä on nimenomaan pankkikohtainen kysymys.

Me aikoinaan saatiin 100t asuntolaina ilman omaa pääomaa. Mutta kannattaa käydä pankissa juttelemassa asiasta, se ei maksa mitään ja saatte varmasti oikeaa tietoa.

Uskoisin, että tämä on nimenomaan pankkikohtainen kysymys.

N. kolme-neljä vuotta sitten Nordea myönsi lainan niin, ettei tarvittu takaajia eikä säästöjä, eli asunto takasi osan ja ostamalla pankin omatakauksen (sillä asuntolainarahalla :)) takasi sitten loppulainan. Itse kysyin n.vuosi sitten Nordeasta samaa hommaa, ei ollut enää heidän käytäntönä. Eli säännöt ja ohjeet on voinut muuttua muutamassa vuodessa, kun tää taloustilanne on mikä on.

Me otettiin aikanaan asuntolaina aktiasta, ilman säästöjä ja ilman henkilötakaajia 167000€ ja bruttotulot yhteensä silloin n. 4500€.

Ensiasunnon ostajalle valtio takaa osan lainasta, itse asunto toimii vakuutena 70% ja loppu (oisko ollu kymmenisen prosenttia) pankki myönsi omaa ns. riskilainaa pikkasen isommalla marginaalilla. Ja oisko ollu vielä joku semmonen juttu, että tuo ns. Vakuukseton laina maksetaan ensin pois. Ihan tarkkaa en muista miten tuo juttu meni, mut jotenki noin.

Yhteistyössä