Onko luonnotonta ulkoiluttaa kissaa valjaissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kissamau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kissamau

Vieras
Meidän rotukissa ei liiku vapaana ulkona. Valjaissa ja flexissä käy kävelyllä päivittäin ja tykkää siitä. Vaikka se olisi ilmaiseksi saatu maatainen, pitäisin sen silti kytkettynä täällä omakotitaloalueella. Mun mielestä on luonnotonta päästää kissa paskomaan naapurin lasten hiekkalaatikolle. Silti suurin osa kissanomistajista pitää lemmikkiään vapaana ja kissat kulkee kaikkien pihoilla. Jos meidän pihalle joku vieras katti tunkee, niin taatusti häädän pois. Meidän hiekkalaatikkoon ei tarvii tulla paskomaan.

Olenko siis hirveä eläinrääkkääjä, kun pidän kissaa narussa? Se on vielä pentu, eikä edes tiedä vapaa olemisesta mitään, kun ei ole koskaan sellaiseen tottunut. Pelkästään ulkoilemiseen tottuminen vei pitkän ajan ja kissa oli aluksi tunkemassa heti takaisin sisälle. Nyt helteillä on alkanut paremmin viihtyä kun on tarpeeksi lämmintä sen mielestä :D

Olen saanut palautetta, et kissa ei kuulu narun jatkeeksi ja siksi ajattelin kysellä muiden mielipiteitä. Ei meidän pentu edes tiedä sellaisesta vaihtoehdosta, et vapaakin vois juosta. Epäilen, ettei se vielä ainakaan edes uskaltaisi mihinkään lähteä.

Alkuperäinen kirjoittaja kissamau:
Olen saanut palautetta, et kissa ei kuulu narun jatkeeksi ja siksi ajattelin kysellä muiden mielipiteitä. Ei meidän pentu edes tiedä sellaisesta vaihtoehdosta, et vapaakin vois juosta. Epäilen, ettei se vielä ainakaan edes uskaltaisi mihinkään lähteä.

Täällä Vantaalla olen nähnyt kissan makoilevan maassa ulkona
valjaissa. Näyttää tykkäävän siitä.

Jos itselläni olisi kissa, pitäisin sitä täällä Vantaalla valjaissa.

Siitä vaan kulkemaan kissan kanssa valjaiden kanssa...

Jos saivartelemaan aletaan niin mille tahansa eläimelle on luonnotonta olla kytkettynä- pantaan, valjaisiin,parteen yms.

Vapaiksi kaikki elikot kuuluu..... sarvipääsonneista akvaariokaloihin... ;)

Kissa valjaissa on edelleen tavattoman monelle ihmiselle hasu asia ja äkkiä sanotaan että se on luonnotonta! Ja sitten toinen puoli väestöstä huutaa että ei niitä saa pitää vapaana ja ettei ne kuulu suomen luontoon ensinkään.

Kissa tottuu valjaisiin eikä se pidä niitä luonnottomina, sinä pidät kissasi 'turvassa' ja tallella. Kaikki on siis hyvin =)

kissa ei ole villieläin. se voi olla olemassa lajina vain ihmisen seuralaisena. kesykissan erot pohjois-afrikkalaiseen villikissaan on ihan yhtä suuret kuin koiran erot suteen. vaikka kuuluvatkin biologisesti samoihin lajeihin.

Molempi parempi ja siltä väliltä.

Mulla oli kaupungissa sisäkissa, joka silloin tällöin ulkoili valjaissa. Koska munkaan mielestä taajamassa kissaa ei tarvitse päästää juoksemaan auton alle tai kuseksimaan ja paskomaan pitkin naapureiden pihoja ja hiekkalaatikoita.

Nyt, täällä hevonkuusen viimeisellä pellonkulmalla mulla on 4 vapaana kulkevaa ulkokissaa. Koska niillä on "työ ", ja mä epäilen että ne ei kovin montaa siimahäntää nappaa kiinni jos mä roikun perässä narun päässä.

Olis hienoa, jos ihmiset osaisivat kissaa ottaessaan ja pitäessään ottaa huomioon ympäristön ja vallitsevat olosuhteet noin yleensä, ja toimia sen mukaan.
Mun mielestä ap:n toiminta on just niinkuin niissä olosuhteissa ilmeisesti pitääkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
vapaana meillä kulkee on kulkenut jo 10 vuotta. kissan kuluu saada metsästää koska siihen se on suunniteltu. sisäkissat on omasta mielestä eläinrääkkäystä.

No, se on vain sinun mielipiteesi.
Ehkä joo jossain maalla kaukana liikenteestä kissa voi suht huoletta olla vapaana, mutta esim. taajama-alueella kissan lähettäminen vapaana ulos on mun mielestäni aika riskialtista. Liikenne on nykyään niin vilkasta lähes kaikkialla, että turha on sitten itkeä, jos on kissan tarkoituksella päästänyt ulos ja se jää auton alle.
Mitä tulee tuohon väitteeseen, että sisäkissana pitäminen on eläinrääkkäystä... Meillä on kaksi sisäkissaa, jotka eivät käy ulkona edes valjaissa (olivat meille tullessaan jo sen verran iäkkäitä, että eivät enää yrityksistä huolimatta tottuneet valjaisiin). Toinen meidän kissoista on löytöeläinkodista haettu, ja se eli elämänsä 4 ekaa vuotta villinä luonnossa. Nykyään tämä kissa ei edes pyri ulos, vaikka ulko-ovi olisikin hetken auki - päinvastoin se perääntyy ja lähtee pois oven luota. Jos kissa kärsisi meillä sisätiloissa, niin eiköhän se haluaisi ulos?
Kyllä meidän sisäkissat ovat hyvinvoivia ja tyytyväisen oloisia kaikin puolin.

Ap, ulkoiluta vaan hyvillä mielin kissaasi valjaissa, se ei ole luonnotonta.

Ei ole luonnotonta, jos kissa on siihen opetettu pienestä pitäen. Minulla on aina ollut sisäkissoja. Yksi niistä oli aivan mahdoton menijä, kova leikkimään sisällä, mutta ulos viedessä ei tassu hievahtanutkaan. Tykkäsi kyllä istua ranskalaisella parvekkeella ja "haukkua" linnuille, mutta pihalla ei viihtynyt pätkän vertaan.

Toinen taas viihtyi sekä sisällä että ulkona. Sisäleikeistä paras oli hiiren nouto, eli heittelin leluhiirtä ja kissa toi sen takaisin ja odotti uutta heittoa. Ulkona liikkui valjaissa oikein mielellään, kävin sen kanssa juoksulenkeillä ja sai flexin kanssa käydä koluamassa pusikoita. Kerran oli hypännyt ranskalaiselta parvekkeelta alas ruoholle (muutama metri matkaa) ja vasta pari tuntia myöhemmin tajusin, että kissa ei ollut kotona. Kurkkasin parvekkeelta ja mirri oli lähimmän puskan alla ja naukui heti kotiin.

Noista kumpikaan ei todellakaan olisi ulkoillut missään ilman omaa ihmistään ja se valjaissa liikkunut ei todistetusti liikkunut ulkona yhtään minnekään ilman valjaita. :)

Alkuperäinen kirjoittaja meah:

Mulla oli kaupungissa sisäkissa, joka silloin tällöin ulkoili valjaissa. Koska munkaan mielestä taajamassa kissaa ei tarvitse päästää juoksemaan auton alle tai kuseksimaan ja paskomaan pitkin naapureiden pihoja ja hiekkalaatikoita.

Nyt, täällä hevonkuusen viimeisellä pellonkulmalla mulla on 4 vapaana kulkevaa ulkokissaa. Koska niillä on "työ ", ja mä epäilen että ne ei kovin montaa siimahäntää nappaa kiinni jos mä roikun perässä narun päässä.

Olis hienoa, jos ihmiset osaisivat kissaa ottaessaan ja pitäessään ottaa huomioon ympäristön ja vallitsevat olosuhteet noin yleensä, ja toimia sen mukaan.
Mun mielestä ap:n toiminta on just niinkuin niissä olosuhteissa ilmeisesti pitääkin.
Peesi. Meillä on kaksi kissaa, jotka täällä kaupungissa ulkoilevat valjaissa. Pennuista asti näin on tehty ja hyvin menee. Kun ollaan viikonloppu mummolassa (1 krt/kk) niin siellä maalla ovat vapaina. Nyt ovat kesälomalla :) mummolassa ja hiiren- ja myyräntappohommissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
vapaana meillä kulkee on kulkenut jo 10 vuotta. kissan kuluu saada metsästää koska siihen se on suunniteltu. sisäkissat on omasta mielestä eläinrääkkäystä.

et sitten paljoa kissastasi välitä? kissan pitäminen vapaana on eläinrääkkäystä

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Täällä Vantaalla olen nähnyt kissan makoilevan maassa ulkona
valjaissa. Näyttää tykkäävän siitä.

Jos itselläni olisi kissa, pitäisin sitä täällä Vantaalla valjaissa.

Siitä vaan kulkemaan kissan kanssa valjaiden kanssa...

entäs vaikka Turussa?
:laugh: menis takas nukkuun,ku kaikki on niin hauskaa..

On.
Mikään ei ole säälittävämpi näky kuin narun päässä oleva kissa.
Tai sisäkissa joka ei pääse ulos ollenkaan.

Kissat kuuluu maaseudulle kulkemaan vapaina.

Ehdottomasti kuuluu valjaisiin! Ei muitakaan lemmikkejä pidetä irrallaan ja anneta komuta pitkin maita ja mantuja, miksi kuvitellaan että kissoja voi?? Kissat ovat sopeutuneet kotieläimiksi siinä missä koiratkin. Miksi ei paheksuta koiran pitämistä narun jatkeena? Miksi koirat eivät saa toteuttaa luontaista metsästys/paimennusviettiään vapaasti taajamissa?

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
On.
Mikään ei ole säälittävämpi näky kuin narun päässä oleva kissa.
Tai sisäkissa joka ei pääse ulos ollenkaan.

Kissat kuuluu maaseudulle kulkemaan vapaina.

Kaikki ei asu maaseudulla. Mä olen sen verran paljon maksanut kissastani, et olisi kaiken surun lisäksi jo ihan rahallinenkin tappio päästää se vapaaksi juoksemaan autonalle.

Meillä naapurit kiittelee kissoja, koska ovat hävittänee aika pitkälti päästäiset :D Meijän kissoilla onkin useampi ruokkija

Alkuperäinen kirjoittaja Liptoni:

Meillä naapurit kiittelee kissoja, koska ovat hävittänee aika pitkälti päästäiset :D Meijän kissoilla onkin useampi ruokkija

Meidän naapurissa on kaks kissaa ja me kans tykätään kun ne käy meidän pihalla. :) Myyrät on vähentyny huomattavasti ja muut jyrsijät.

Jos ihminen on niin höntti, että kissan ottaa, on hän vastuussa kissasta. Eli ainoa tapa, jolla kissaa voi ulkoiluttaa "oikein", on joko valjaissa tai ulkoiluhäkissä.

Luonnotonta tai ei. Samantekevää. :)

Ei kuulu valjaisiin. Paitsi jos haluaa kissaa jossain asfalttiviidakossa väkisin ulkoiluttaa.

Onneksi asutaan maalla, ja mun kaksi kissaa saavat kulkea vapaana. Hiekkalaatikkoon on laitettu kansi, joten eivät kuseksi sinne. Mun naapurin kaksi kissaa kulkee vapaana myös, ja viettävät suurimman osan ajasta meidän pihalla. En tunne mitään raivoa ja inhoa, kun kissa kulkee mun pihan läpi.

Yhteistyössä