Onko luonnollista olla oikeasti surullinen?

14.01.2010
374
0
16

Sain varhaisen keskenmenon ennen joulua. Aiemmista km:sta olen selviytynyt muutaman päivän suremisella ja pystynyt tavallaan käsittelemään asian puhumatta kenenkään kanssa paitsi mieheni.

Nyt kuitenkin olen alkanut viime viikkoina itkeskellä ilman erityistä syytä, tuntuu kuin olisin kokenut suuren menetyksen ja toki km olikin sitä mutta suruni tuntuu jotenkin pohjattomalta tilanteeseen nähden.
Olen alkanut miettiä mitä arvoa minulla on kun edes kykene pitämään huolta pienistä "vauvoistani" ja olo muutenkin jotenkin turta.

Lähipiiri ei oloani/tunteitani ymmärrä vaan patistavat reipastumaan "eihän kyse ollut vielä edes sikiöstä"-kommentit tuntuvat musertavilta. Mieskin tokaisi eilen että kun en tule raskaaksi niin se siitä sitten eletään ilman lapsia, ja ilmetteli miksi aloin itkeä.

Onko suruni normaalia vai ylireagoinko teidänkin mielestänne? Kädet täristen kirjoitan tätä viestiä kun tuntuu että kurkkua kuristaa jälleen ja tuntuu että olen menettänyt jotain arvokasta mutta minun ei anneta surra sitä, aivan kuin en olisi raskaana ollutkaan. Minulle raskaudet olivat miltein vuoden yrittämisen jälkeen arvokkaita jokainen ja rakastin tulevaa lasta alusta alkaen

Ihan normaalia. Km:a ei ehkä ymmärrä ennen kuin sen itse on kokenut, näin sanoi lääkärikin mulle. Läheiset ei sitä ymmärrä kuinka tälläiset turhat kommentit loukkaa, vaikka yrittävät vain auttaa. Näin mullakin oli.

Alkuperäinen kirjoittaja NuorenaÄidiksi:
Sain varhaisen keskenmenon ennen joulua. Aiemmista km:sta olen selviytynyt muutaman päivän suremisella ja pystynyt tavallaan käsittelemään asian puhumatta kenenkään kanssa paitsi mieheni.

Nyt kuitenkin olen alkanut viime viikkoina itkeskellä ilman erityistä syytä, tuntuu kuin olisin kokenut suuren menetyksen ja toki km olikin sitä mutta suruni tuntuu jotenkin pohjattomalta tilanteeseen nähden.
Olen alkanut miettiä mitä arvoa minulla on kun edes kykene pitämään huolta pienistä "vauvoistani" ja olo muutenkin jotenkin turta.

Lähipiiri ei oloani/tunteitani ymmärrä vaan patistavat reipastumaan "eihän kyse ollut vielä edes sikiöstä"-kommentit tuntuvat musertavilta. Mieskin tokaisi eilen että kun en tule raskaaksi niin se siitä sitten eletään ilman lapsia, ja ilmetteli miksi aloin itkeä.

Onko suruni normaalia vai ylireagoinko teidänkin mielestänne? Kädet täristen kirjoitan tätä viestiä kun tuntuu että kurkkua kuristaa jälleen ja tuntuu että olen menettänyt jotain arvokasta mutta minun ei anneta surra sitä, aivan kuin en olisi raskaana ollutkaan. Minulle raskaudet olivat miltein vuoden yrittämisen jälkeen arvokkaita jokainen ja rakastin tulevaa lasta alusta alkaen

Surua ei mitata kiloissa tai deseissä. se on jokaiselle oma ja henkilökohtainen asia. ei vertailtavissa. sinulla on oikeus olla surullinen ja surra. -hali- valitettavasti vain aika ja puhuminen auttaa...

Minusta on jotenkin luonnotonta jos keskenmenoa ei millään tavalla sure. Etenkin jos lapsi on ollut toivottu.

Jos olosi on aivan kaamea, yritä saada jostain keskusteluapua tms. tai vertaistukea vaikka netistä. Jos olo ei ala helpottamaan parissa viikossa jotenkin siedettäviin mittoihin, kävisin lääkärillä. Hän sitten arvioi, tarvitseko enemmänkin ammattiapua.

:hug:
itekin ole kokenut 2 keskenmenoa ja yhden tuulimunan. Mut olen saanut myös 2 ihanaa lasta. älä vielä luovu toivosta, aina on toivoa!
Ja niinhän se on että kukaan ei voi ymmärtää sitä tuskaa mitä keskenmeno tuo jos sitä ei ite ole kokenut, puhuminen auttaa. monet suree myös erilailla, toiset itkevät itsensä uneen iltaisin kun taas toiset puhuvat ääneen ja itkevät julkisesti, kuhan asian suree niin eteenpäin pääsee, vaikkakin se vie aikaa niin kannattaa muistaa että aika kumminkin parantaa, vaikkakaan siltä ei nyt tuntuisi :hug:

Oltiin ajauduttu miehen kanssa jo aikamoiseen umpikujaan... :ashamed: Kumpikaan ei viime viikkoina ole paljoa puhunut mitään toiselle, ainostaan televisio on rikkonut hiljaisuuden.
Eilen sitten olin jo henkisesti niin väsynyt suruuni ja yksinäisyyteeni että kirjoitin kokemuksistani ja tunteistani 10-sivuisen kirjeen. Mieheni luki sen ja itkimme yhdessä pitkästä aikaa. Myönsimme molemmat itsellemme nykyisen tilanteen ajavan meidät avioeroon jos jatkamme näin.

Soitan huomenna tutulle terapeutilleni ja varaan meille yhteisen ajan parisuhdeterapiaan. Siellä voimme molemmat avoimesti purkaa patoutuneita tunteitamme keskenmenoihin liittyen ja käsitellä suruamme.

Ei kai tästä ole muuta tietä kuin ylöspäin. Rakastemme kuitenkin toisiamme ja haluamme olla yhdessä :flower:
Menetykset vain saivat meidät loittonemaan toisistamme sen sijaan että olisimme etsineet lohtua toisistamme ja tukeneet toisiamme jaksamaan eteenpäin

Yhteistyössä