Onko "lomaraha" sama kuin ns.lomaltapaluuraha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Okei. No tietääkö joku joutuuko kaupan alalla maksamaan lomarahan työnantajalle takaisin, jos irtisanoutuu hoitovapaan aikana? Tes:istä ei selvinnyt enkä kuulu liittoon, joten en voi kysyä sieltä. :(

Jos asian pelkistää, niin loma-ajalta saa normaalin palkan + puolen kuukauden lomapalkan ylimääräisenä (olettaen siis että olet ollut jo pidempään töissä).

[QUOTE="mie";27864052]Itseasiassa joissakin paikoissa on edelleen myös lomaltapaluuraha, mutta tosiaan ovat eri asioita.[/QUOTE]

taitaa joo ollakkin..eli toi lomaltapaluurahan maksamisen ehto on ainakin ennen ollut et loman jälkeen palaa töihin, itse muistan ku tein pitkää sijaisuutta ja olisin lomani pitänyt sit niin et en enää olis menny töihin sen jälkeen, mut ei kannattanut kun olisin jäänyt ilman noita rahoja.Nykyään taas ei ole väliä palaako vai ei, lomarahan saa silti.

Mutta lomaraha maksetaan vain PIDETYISTÄ lomista, joten jos olet saanut lomarahaa ja irtisanoudut etkä pidä lomaa pitäisi sun saada lomakorvaus (eli pelkkä loma-ajan palkka ilman lomarahaa).

Alkuperäinen kirjoittaja töissä;27864730:
entäs kun oon tehnyt töitä provisiopalkalla ja tehnyt töitä sen lomankin ajan? miten palkka määräytyy sen mukaan?

Sillon maksetaan lomakorvaus (=loma-ajan palkka) eikä ollenkaan lomarahaa (mikä on 50 % loma-ajan palkasta)

Minä tiedän kokemuksesta, että irtisanouduin hoitovapaalla, olin saanut lomakorvauksen ja lomarahan. Jouduin sitten maksamaan lomarahan takaisin, kun en palannut takaisin töihin. Ja tämä siis kaupan alalla.

[QUOTE="aapee";27864122]Okei. No tietääkö joku joutuuko kaupan alalla maksamaan lomarahan työnantajalle takaisin, jos irtisanoutuu hoitovapaan aikana? Tes:istä ei selvinnyt enkä kuulu liittoon, joten en voi kysyä sieltä. :([/QUOTE]

Periaatteessa kyllä. Kaupan alalla lomarahan = lomaltapaluurahan = se "ylimääräinen" 50 % loma-ajan palkasta maksetaan VAIN pidetystä lomalta ja edellyttää töihin palaamista loman jälkeen. Tästä on erilaisia tulkintoja eri tesseissesä.
Toisissa riittää että jää lomalle, toisissa pitää palata sieltä lomalta ja kaupan tessissä pitää palata.

Aina tuota ei työnantajat noudata eli jos on maksettu niin rahan saa pitää. Mutta jotkut on niin tiukkoja että peritään takaisin.