Onko liian rankka rangaistus 3,5 vuotiaallle?

• Viestiketjun aloittaja HuonoÄiti
  • Ensimmäinen viesti
HuonoÄiti
Eli meillä on tuon pojan kanssa ollut taas ihan mahdotonta, meillä molemmilla on koko ajan pinna kireällä....

Tuntuu että poika tekee koko ajan jotain kiellettyä, uutena on nyt ollut tätä varastamista kaapeista, purkat katosi tasaista tahtia muutaman kuukauden aikana yms.

Eilen poika oli käynyt makuuhuoneessa viemässä isänsä viikonloppunamit ja meni piiloon niitä omaan huoneeseen syömään, kun jäi kiinni toruin ja pistin jäähylle. Eikös tämä sankari vienyt ne samana päivänä uudestaan!!!

Tänän aamuna on ilmeisesti herännyt ennen muita ja oli käynyt syömässä mun suklaakalenterin, minkä laitoin mun mielestä tarpeeksi ylös että sinne ei yltetä.

Nyt meinasin että otan pojan suklaakalenterin pois. Onko liian rankka?

Mutta tuntuu että minä en jakasa tota enää, koko ajan on jotain. Kotonakin menee tietokonetta ränkkäämään, ja vaikka monta kertaa komennat on kuin ei kuulis. Sitten kun nouset lähtee vasta liukkaasti liikkeelle. ja tätä tapahtuu monen muunkin kielletyn kanssa.

Nukkumaan meno on ihan hirveää, ei nuku päiväunia ja aamuisin herää 8 maissa, ennen mennyt illalla nukkumaan 20 aikaan, nyt hyvä jos saa hänet nukahtamaan 21.30.

Tuntuu että koko aika on vastaan vääntämistä. Ei halua kerhoon, ei halua ulos, ei halua, ei halua!!!

Mä en tiedä mitä mä tekisin, mä yritän nyt kovasti ajatella että aloitan päivän puhtaalta pöydältä ja unohdan eilisen väännöt mutta aamuisin.. noh, justiin jotain tälläistä tapahtuu.

Anteeksi pitkä teksti, mutta oli pakko päästä purkamaan. Mä alan olee ihan loppu :(

Kalenteri vaan pois ja jäähypenkki käyttöön. Joka venkoilusta tulee 4 min jäähy. Älä vaan käytä omaa sänkyä tai ruokapaikkaa vaan vaikka eteisen tuoli... tai siirrä tuoli siksi aikaa vaikka eteiseen. Etkä anna vaihtoehtoja. Tai sitten voit miettiä sitä tarrajuttua mitä täälläkin monet käyttää.

ei oo liian rankkaa rangaistusta. onko lapsi muuten vilkas?
siis ylivilkas? Auttaisiko illalla jos laittaisit aiemmin rauhoittumaan sänkyyn. ja vaikka lukisit? huono on täältä neuvoa kun ei tiedä muuten mitään lapsesta. Sen tiedän että kaikki makea on ns. huumetta joka villitsee. tuo huonoa energiaa. kokeile jättää kaikki karkit, keksit ym. pois päivän aikana. kaipaako huomiota varastamalla??

äh
Kylläpä nyt koettelee... En osaa mitään hirveän viisasta sanoa. Kyllä kaiketi 3,5v:lle voi rauhallisesti, mutta tiukasti sanoa, että ilman lupaa ei saa ottaa ja että koska söi sinun kalenterisi, pistetään lapsen kalenteri vaikka viikoksi pois. Kannattaisikohan muuten pitää jonkinlaista makeakaranteenia talossa muutenkin? Oma tyttäreni nimittäin teki tuota samaa. Oli jokin kauhea makeahimo. Kun pidimme kaikki kunnon taukoa makeista, ilman että sitä olisi pidetty isona juttuna tai rangaistuksena, niin meni ohi tuo näpistelykin. Tuo ei-kausi...... Rasittavaa, mutta koeta jaksaa itse pysyä aikuisena (helpommin sanottu kuin tehty, tiedän :) )

kuulostaapa tutulta meillä autto iltanukkumiseen se kun alettiin käyttää sitä että saa aina tarran ku menee nätisti nukkumaan ja 5destä tarrasta pienen herkun. (karkaili sängystä,löi,potki puri yms) ja nauro vaan kun joutu jäähylle. se oli kamalaa

vieras
noh voih, uhmaa siis teilläkin.. saat voima haleja ja ihan on kohtuullinen tuo rangaistus sinulta! Jotain seuraamuksiahan täytyy olla kun noin tekee, jotain tarvis keksiä, kun on aika kovapäinen näköjään. Mun ehdotukseni on esim ota hänen todella rakas lelu pois ja laita se jäähylle tai palkintotarrat/makaroonit käyttöön eli kerää tarroja vaikka jääkaapinoveen ja kun tietty enneltasovittu määrä kerätty (tarra on siis palkinto hyvin menneestä päivästä) niin sitten teette jotain kivaa tai saa rakkaan lelunsa jäähyltä pois. Makaroonit toimii samalla tavalla, keräät purkkiin ja kun tietty raja saavutettu on aika taas palkita lapsi sopimuksen mukaan. Itse määrittelet kuin pitkään keräät tarroja, mutta tee sopimus lapsen kanssa yhdessä ja sovi säännöt tarkkaa, kerro mitä seuraamuksia hänen käytöksestään on.

Tässä minun vinkkini.

HuonoÄiti
Alkuperäinen kirjoittaja nils:
ei oo liian rankkaa rangaistusta. onko lapsi muuten vilkas?
siis ylivilkas? Auttaisiko illalla jos laittaisit aiemmin rauhoittumaan sänkyyn. ja vaikka lukisit? huono on täältä neuvoa kun ei tiedä muuten mitään lapsesta. Sen tiedän että kaikki makea on ns. huumetta joka villitsee. tuo huonoa energiaa. kokeile jättää kaikki karkit, keksit ym. pois päivän aikana. kaipaako huomiota varastamalla??

Hmm..en nyt sanoisi että ylivilkas, mutta vilkas on ja kovaääninen. On yrietty iltaisin tuota satuakin ja kyllä, menee kiltisti nukkumaan ja kuuntlee sadun mutta lakaa sieltä n.5min poistumisesi jälkeen liukkia pois, tulee makoilemaan käytävälle alkaa huutamaan ja kiukuttelemaan kun komennetaan takaisin.

Huomion hakemisesta en usko, koska itse tiedostin tätä ongelmaa kesällä, että kun poika oli kamala, niin sitten kun vihdoin leikki esim. nätisti niin itse vaan olin enkä kiinnittänyt kummempaa huomiota.

Nyt olen yrittänyt panostaa siihen, että käydään pihalla enemmän yms.

Toisaalta tuntuu hyvältä lukea muista, että ei tämä välttämättä ole mitään 'vakavaa' tai siis kun lapsi on 1v täytettyään ollut aina todella tempperamenttinen ja itsepäinen tapaus, välillä käy mielessä että onko ihan normaali.

HuonoÄiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jotain seuraamuksiahan täytyy olla kun noin tekee, jotain tarvis keksiä, kun on aika kovapäinen näköjään. Mun ehdotukseni on esim ota hänen todella rakas lelu pois ja laita se jäähylle tai palkintotarrat/makaroonit käyttöön eli kerää tarroja vaikka jääkaapinoveen ja kun tietty enneltasovittu määrä kerätty (tarra on siis palkinto hyvin menneestä päivästä) niin sitten teette jotain kivaa tai saa rakkaan lelunsa jäähyltä pois.
Juu, harvinaisen kovapäinen tapaus tuntuu olevan... kiitos tuosta vinkistä, voisi vaikka kokeillakin kun tietää että vaikka tuop poika välillä muuksi heittäytyy, niin kyllä se jotain jo ymmärtää. Tuo lelun pois ottaminen ei meillä toimi, viis veisaa vaikka kaikki lelut vietäisiin :(

Minttu
Mä puuttuisin kyllä kovalla kädellä tuohon varastamiseen ja kalenteri pois ainakin viikoks ja niin että jos karkkikalenteri niin karkit myös pois eli ei saa niitä enää myöhemminkään noilta päiviltä. Jos meillä lapsi varastais toisten herkkuja niin sais kyllä totaalisen herkkukiellon pitkäks aikaa.
Meillä kulutettiin myös jäähypenkkiä aika ahkerasti yhteen aikaan. Huomasin että pahimman uhman aikana meillä auttoi vähän se että osoitin lapselle rakkautta vielä tavallista enemmän eli halia ja suukottelua tuplasti. Kyllä se uhma taas jossain välissä helpottaa alkaakseen sit taas uudelleen :)

Vierailija
Tuollainen 3,5 v on aika pieni vielä ja siksikin vaativa hoitaa. Koittakaa syödä omat viikonloppunamit kun lapsi on jo nukkumassa, ehkä niin teettekin. Lapsen kanssa yhdessä touhuaminen on tärkeää aikaa hänelle. Jos teillä on joku päivisin kotona (?) niin säännölliset ulkoiluajat ja myös ruoka-ajat. Ja jos olette molemmat töissä niin vapaapäivinä yhteistä ulkoilua ja touhuilua leikkipuistossa, luonnossa, pihalla. Ulkona leikkiminen purkaa energiää plus väsyttää niin että uni voi tulla paremmin illalla. Tarjotkaa makeaksi välillä rusinaa tai muita kuivattuja tai tuoreita hedelmiä, jogurttia, kiisseliä tms. jos vain mahdollista. Tehkää omat iltarutiinit, vaikka yhteiset hampaanpesut, satukirjan tai lastenkirjan lukua sängyssä vieretysten tai lapsi sylissä (miten lapsi itse haluaa) jne. Tuohon tietsikka-ongelmaan: Voitteko joksikin aikaa jättää omat tietsikkahommat iltaan, kun lapsi jo nukkuu? Päivisin hätätilassa vaikka pitää johtoa pois, ettei hän saa sitä laitettua päälle. Nämä vintiöt kun haluavat tehdä samoja asioita kuin näkevät läheistensä tekevän. Tehkää yhdessä siksi erilaisia asioita. Tiedän, se vie enemmän aikaa ja vaivaa. Mutta, miten lapsi oppii muuten asioita ja saa uusia kiinostuksen kohteita ja positiivista huomiota? JA tuohon väsymykseen, joka on ilmiselvää: Onko teillä mahdollista saada isovanhempaa, sisarusta tai ystävää autamaan joskus lapsen hoidossa, esim. ulkoilussa tai muussa, että saatte hetken levätä ilman pienen miehen vaatimuksia? En tiedä, voiko tuon ikäistä vielä kasvattaa hänen kanssa tehtävillä sopimiksilla. Ehkä joskus jossain kohdin, mutta pääasiassa vielä muin keinoin. Tässä tälläinen näkökulma ja kokemus neljän lapsen kanssa. :) Ja sinä ET OLE huono äiti, päin vastoin kun poikasi,kasvatusta pohdit!

Aivan samanlainen kuin meidän esikoinen. Vilkas, kekseliäs ja jääräpää. Mutta siis eihän tuon ikäinen lapsi osaa vielä vastustaa karkkien houkutusta. Pistäkää karkit niin korkealle ja hyvään piiloon ettei lapsi niitä saa. Itsekin söisin miehen viikonloppukarkit jos löytäisin. :saint:

Jäähyä voi kokeilla, mutta se olisi parasta antaa voi pahimmista touhuista kuten esim. lyöminen/pureminen tms. En tiedä onko teillä näitä. Ja max. 3 min. Koita panostaa enemmän positiiviseen kuin negatiiviseen. Puhun kokemuksesta sillä negatiivinen kierre alkaa helpolla, mutta onneksi siitä pääsee eroonkin kun lisää rakkautta. Anna paljon positiivista palautetta. En ottaisi kalenteria kokonaan pois lapselta. Liian pitkä rangaistus noin pienelle. Joku lyhyempi esim. lempilelu esim. päiväksi tai muutamaksi tunniksi pois kuulostaa kohtuullisemmalta. Ja tarrataulukkoa hyvästä käytöksestä voi kokeilla, mutta ne kohdat pitää olla helppoja ja selkeitä esim. puin nätistä.

vierailija
LAINAUS: "Tuntuu että koko aika on vastaan vääntämistä. Ei halua kerhoon, ei halua ulos, ei halua, ei halua!!! "

Tämän ikäinen on täynnä voimakasta tahtoa ja uhmaa! Ei siis tee sitä tuhmuuttaan, vaan se kuuluu lapsen kehitykseen ja alkavaan irtautumiseen äidistä omaksi persoonakseen. Tiedän, ei tämä järkeistäminen tuo helpotusta tilanteeseen, mutta näiden miettiminen voi pikku hiljaa hiukan helpottaa. Ja ei lapsi tiedä siksi vielä tarkkaan, mitä haluaa, vaikka ponnekkaasti sanookin ei. Tarkoitan sitä, että vanhemmat vielä päättävät, mennäänkö ulos (koska tietävät, että se on terveellistä ja hyvä asia). Minä joskus vaikka kantaisin lapsen ulos, joka voi kiukutella myös silkasta väsymyksestä hänkin. Ulkona voi jossain vaiheessa kiukuttelu lopulta unohtua, ei pidä alkaa tanssimaan lapsen pillin mukaan eikä provosoitua räjähtämään (kuin vain joskus harvoin :)).

Vierailija
[Hmm..en nyt sanoisi että ylivilkas, mutta vilkas on ja kovaääninen. On yrietty iltaisin tuota satuakin ja kyllä, menee kiltisti nukkumaan ja kuuntlee sadun mutta lakaa sieltä n.5min poistumisesi jälkeen liukkia pois, tulee makoilemaan käytävälle alkaa huutamaan ja kiukuttelemaan kun komennetaan takaisin.

Huomion hakemisesta en usko, koska itse tiedostin tätä ongelmaa kesällä, että kun poika oli kamala, niin sitten kun vihdoin leikki esim. nätisti niin itse vaan olin enkä kiinnittänyt kummempaa huomiota.

Nyt olen yrittänyt panostaa siihen, että käydään pihalla enemmän yms.

Toisaalta tuntuu hyvältä lukea muista, että ei tämä välttämättä ole mitään 'vakavaa' tai siis kun lapsi on 1v täytettyään ollut aina todella tempperamenttinen ja itsepäinen tapaus, välillä käy mielessä että onko ihan normaali.[/quote]

Nyt vasta huomasin, että olet jo itsekin jatkanut ketjua! Tuohon nukkumaan menoon vielä se, että luuletko, että kannattaisi ja että voisit olla hänen vieressään sen ajan, että hän nukahtaa yöunille? Nämä ovat vielä niin pieniä, ja joku asia (telkkarissa nähty tms.) voi vielä pelottaa tai pelkkä yksin jääminen. Se voi viedä aluksi enmepi aikaa, mutta ajan kuluessa vähemmän. Kyllä lapset pikku hiljaa, kasvettuaan riittävästi, oppivat nukahtamaan itsekseenkin iltatouhujen jälkeen, mutta jokaisella on siihenkin oma herkkyyskautensa ja välillä voi tulla takapakkiakin. Pieni lapsi voi tarvita yllättävän paljon läheisyyttä ja vierellä oloa, ennen kuin pystyy kasvamaan isommaksi :)

lissu
Silmä silmästä, suklaakalenteri suklaakalenterista ;) Hieman kärjistettyä, mutta siis mun mielestä ei ole lainkaan liian hurja rangaistus jos otat lapselta suklaakalenterin.

Yhteistyössä