Onko liian raju kuntoilun aloitus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lakana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lakana"

Vieras
En ole liikkunut aikoihin juuri ollenkaan. nyt otin sitten itseäni niskasta kiinni kun sain kädestä kipsin pois, olen jumpannut joka päivä ja käynyt tällä viikolla lenkillä kolme kertaa (25min lenkkejä, reipasta kävelyvauhtia että tulee hiki), tiistaina, torstaina ja tänään.

Onko liian raju aloitus, jos jatkan noi ja käyn joka päivä lenkillä tuon n. puolituntia ja jumppaan? vai pitäisikö lenkkeillä vain joka toinen päivä? Itseä pelottaa että jos en nyt lenkkeile joka päivä niin sitten jää kokonaan menemättä, nyt tulisi tietty rutiini päivälle.
Neuvoja.

Kävely nyt on käytännössä kuntoliikuntaan verrattavaa ellei ole täysin rapakunnossa..ei siis ole liian kova tahti.

Lähde juoksemaan vasta kun kunto on kohonnut ja maltillisesti ettei mene paikat rikki. Salia suosittelen tähän kylkeen, saat lihaskuntoa ja kestävyyttä. Pyydä salilta ohjelma ettet heilu siellä ihan turhaan.

En minä ainakaan alottanut vähitellen. Lähtö oli suunnilleen nollakunto ja aloitin siitä vaan kävelemään joka päivä, muutaman välipäivän olen pitänyt kuukauden aikana.
Alussa kävelin vaan semmoiset 30 min kerrallaan, saatoin hölkätä parisataa metriä. Nykyään parin kuukauden lenkkeilyn jälkeen, kävelen kerrallaan 40-80 min ja jaksan hölkätä reilun kilometrin. Aika hyvin tällaislta lylleröltä :)

Lenkkeilystä tulee tapa ja siihen jää koukkuun :)

Kävely nyt on käytännössä kuntoliikuntaan verrattavaa ellei ole täysin rapakunnossa..ei siis ole liian kova tahti.

Lähde juoksemaan vasta kun kunto on kohonnut ja maltillisesti ettei mene paikat rikki. Salia suosittelen tähän kylkeen, saat lihaskuntoa ja kestävyyttä. Pyydä salilta ohjelma ettet heilu siellä ihan turhaan.

No, mun polvilla ei kyllä juosta metriäkään. eli reipas kävely ainut mitä voi harkita. salille uskaltaa vasta kun käsi kunnossa, sain vasta kipsin pois ja kuntoutus alkoi. menee pitkälle syksyyn enne kun käsi kunnossa ja salille uskaltaa.

Mikä sopii kenellekkin.

Mulle sopi paremmin se että ensin kerran viikossa ja sitten muutaman viikon välein lisätä kertoja, aikaa tai tehoa. Kerta viikkoon oli helppo pakottaa itsensä lenkille, sit kun siitä tuli tapa niin lisätä toine kerta jne. Aloitin ihan nolla kunnosta kävelemällä ja nyt n. ½ vuotta myöhemmin kroppa ja pää vaatii päästä lenkille vähintään kolme kertaa viikossa ja hölkkään n. 5km (pidempiä en ole vielä kokeillut, varmaan meniskin).

Yhteistyössä