onko liian aikaista tehdä kakkupohja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tiitu";28598540]perjantaina pohja , lauantaina täyttö. sunnuntaina koristeet.[/QUOTE]

Mä en oo ikinä ymmärtänyt miksi täytekakun tekemiseen pitää käyttää aikaa kolmena päivänä. Teen aina pohjan edellisenä päivänä ja täytän vasta juhlapäivänä. Hyvää on kun kostuttaa kunnolla. Maistuu muuten mun mielestä "jääkaapille" ja juhlapäivän jälkeisenä päivänä joutuu jämät roskiin.

[QUOTE="vieras";28598576]Mä en oo ikinä ymmärtänyt miksi täytekakun tekemiseen pitää käyttää aikaa kolmena päivänä. Teen aina pohjan edellisenä päivänä ja täytän vasta juhlapäivänä. Hyvää on kun kostuttaa kunnolla. Maistuu muuten mun mielestä "jääkaapille" ja juhlapäivän jälkeisenä päivänä joutuu jämät roskiin.[/QUOTE]

Usein kyse on aikataulusta, jos on isommat juhlat eikä apukäsiä, voi olla järkevää jakaa kakuntekoa useammalle päivälle. Sellaiset juhlat, joissa ei itse tarvi lähteä minnekään ennen tarjoilua, ovat helpompia, mutta jos mennään vaikka koululle (päättäjäiset) tai kirkkoon (rippijuhlat tai ristiäiset), voi aamu olla aika tiukkaan aikataulutettu.

[QUOTE="vieras";28598576]Mä en oo ikinä ymmärtänyt miksi täytekakun tekemiseen pitää käyttää aikaa kolmena päivänä. Teen aina pohjan edellisenä päivänä ja täytän vasta juhlapäivänä. Hyvää on kun kostuttaa kunnolla. Maistuu muuten mun mielestä "jääkaapille" ja juhlapäivän jälkeisenä päivänä joutuu jämät roskiin.[/QUOTE]

Siksi, että kakusta kyllä huomaa, jos se on kostutettu ja täytetty samana päivänä. Nestettä pitää käytätää huomattavasti enemmän ja kakku on vettyneen oloinen. Usein lisäksi murenee herkemmin, jos on jäänyt kostuttamattomia kohtia.

Eli täytekakun mausta kyllä huomaa, onko kakku tehny hyvissä ajoin maustumaan ja imeytymään vai ei. Täyttää sitä ei ikinä kannata samalle päivälle. Lisäksi pohja kannttaa tosiaankin tehdä jo esim. perjantaina, koska se helpottaa leikkaamista, kun kakku on "tiivistynyt". Kyllä on tullut syötyä monenlaisia kakkuja kylässä ja niistä huomaa, mitkä ovat amatöörien räpellyksiä. Ja esim. leikkauspinnasta ei tule kaunis siisti ja tasainen, jos kakun leikkaa tuoreeltaan. Ja palatkin irtoavat helpommin "tekeytyneestä" kakusta.

Ap, pistä kakku pakasteeseen. Saat vieläpä leikattua sen kauniin tasaiseksi, kun leikkaat hieman kohmeisena.

Siksi, että kakusta kyllä huomaa, jos se on kostutettu ja täytetty samana päivänä. Nestettä pitää käytätää huomattavasti enemmän ja kakku on vettyneen oloinen. Usein lisäksi murenee herkemmin, jos on jäänyt kostuttamattomia kohtia.

Eli täytekakun mausta kyllä huomaa, onko kakku tehny hyvissä ajoin maustumaan ja imeytymään vai ei. Täyttää sitä ei ikinä kannata samalle päivälle. Lisäksi pohja kannttaa tosiaankin tehdä jo esim. perjantaina, koska se helpottaa leikkaamista, kun kakku on "tiivistynyt". Kyllä on tullut syötyä monenlaisia kakkuja kylässä ja niistä huomaa, mitkä ovat amatöörien räpellyksiä. Ja esim. leikkauspinnasta ei tule kaunis siisti ja tasainen, jos kakun leikkaa tuoreeltaan. Ja palatkin irtoavat helpommin "tekeytyneestä" kakusta.

Ap, pistä kakku pakasteeseen. Saat vieläpä leikattua sen kauniin tasaiseksi, kun leikkaat hieman kohmeisena.

Ollaan muutamia kertoja tilattu kakut juhliin etukäteen konditoriasta ja joka kerta petytty. Pohja kuiva ja mauton, välissä jotain äklöä hilloa ja päällä järkyttävä määrä jotain "kermankaltaista valmistetta". Ilmeisesti sitten nää "amatöörien tekeleet" kuitenkin maistuu meidän vieraille paremmin, koska itsetehty kakkua on vieraat hakeneet lisääkin, toisin kuin näitä leipomon kuivia sokerikänttyjä. :)

Mä oon aina tehnyt kaikki samana päivänä, ellei ole ihan hirveästi kaikkea muuta leipomusta, joita ei voi tehdä aiemmin.

Sinuna tekisin pohjan ja täytteen lauantaina ja koristelun sunnuntaina, tai riippuu tietty koristelusta, että kestääkö vuorokautta

[QUOTE="vieras";28598729]Ollaan muutamia kertoja tilattu kakut juhliin etukäteen konditoriasta ja joka kerta petytty. Pohja kuiva ja mauton, välissä jotain äklöä hilloa ja päällä järkyttävä määrä jotain "kermankaltaista valmistetta". Ilmeisesti sitten nää "amatöörien tekeleet" kuitenkin maistuu meidän vieraille paremmin, koska itsetehty kakkua on vieraat hakeneet lisääkin, toisin kuin näitä leipomon kuivia sokerikänttyjä. :)[/QUOTE]

Se kermankaltainen valmiste on todennäköisesti vaniljakreemiä tai vispikermaa, johon on lisätty vaniljakreemiä. Mitäpä jos tilaisitte seuraavan kerran ihan kermakakun ja laittaisitte siihen täytetoivomuksen?

Vaniljakreemiä käytetään kakunpursotuksessa, koska se on helppo pursottaa ja siitä tulee kaunis ja kestävä pursotus/vaahto. Kannattaa sanoa, ettei halua kreemikakkua, vaan kermakakun. Lähes kaikki kaupoissakin myytävät kakut on niitä kreemikakkkuja ja siinä olet kyllä kanssani samaa mieltä, että ne on ihan järkyttäviä :D

Vispikerma ja flora vispi kestävät hyvin kakun päällä useammankin päivän hyvänmakuisena ja hyvännäköisenä, mutta kuohukerma kyllä pitää syödä melkein samalle päivälle.

Mä käytän flora vispiä ja se maistuu mun mielestä pahalle jos edellisenä päivänä laittaa. Makuasioita kai. Mun mielestä paras tulee kun tekee samana aamuna. Tykkään muutenkin kosteasta kakusta (mikään ei oo pahempaa kuin kuiva kakkupohja), joten ei haittaa että pitää kunnolla kostuttaa.

Yhteistyössä