Onko liian aikaista opettaa reilu 3-vuotiaalle kirjaimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Kun muistan joskus kuulleeni, että silloin kun lapsi itse kiinnostunut, niin silloin olisi hyvä aika opetella.. Meillä tyttö 3v 4kk ja hirmuisen kiinnostunut kirjaimista ja sanoista.. Joitain sanoja, kuten oman nimensä, isin ja äidin tunnistaa ja osaa ne kirjoittaakin (tosin ei aina ihan oikein tule ;) ). Nyt kovasti kyselee, millä kirjaimella mikäkin sana alkaa ja muistaa jo aika paljon kirjaimia.. Ei kai siitä mitään haittaa ole, jos me yhdessä kirjaimia "opetellaan"?

Jos lapsi on kiinnostunut, niin ei siitä mitään haittaakaan ole :)
Meillä tyttö kiinnostui kirjaimista reilu 2 v iässä, ja silloin alettiin niitä hänelle "opettaa", ts. alettiin vastailemaan kysymyksiin siitä millä kirjaimella mikäkin sana alkaa, ostettiin hänelle magneettikirjaimia joilla hän sai treenata, jne.

Hyvähän se vain on jos on halua opetella =) kolme vuotiaana mekin ollaan alettu harjoittelemaan aakkosia ym kun on kiinnostus heränny lapsilla =)

Parivuotiaana meilläkin on kyselty että millä kirjaimella mikäkin alkaa...

ei ole liian aikaista, kunhan lapsi on kiinnostunut. meillä 3 v 2 kk osasi kirjoittaa suht koht tunnistettavasti nimensä (oppi alle kaksi vuotiaana kymmenkunta kirjainta). Typsyn knasa oli aika hauska olla kauppakeskuksissa tuon ikäisenä, kun tunnisteli kirjaimia kauppojen nimistä :)

Ainoa haitta voi olla, että menee oppimisen ilo koulussa jos jo osaa paljon enemmän kuin muut. Voi aiheuttaa motivaatio- ym ongelmia. Eli korkeintaan lapsentahtisesti, ei todellakaan kannata tuputtaa.

ei meidän jätkä ainakaan ole vinksahtanut vaikka kolmen vanhasta ollaan hänen tahdostaan käyty läpi kirjaimia ja tavuja. Kiinnostusta oli niin mikä siinä kieltämään "katsos kun nämä on lapsilta kiellettyjä asioita" Samoin poju tykkäsi, ja tykkää edelleen tosi paljon numeroista ja matikasta. Osasi laskea sujuvasti sataan ennen eskariin menoa ja peruslaskut sujui ennen koulua.Matikka edelleen suosikkiaine vaikka välillä on kuulemma liian helppoa :D

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Meillä poika tunnisti kaikki kirjaimet jo alle 2-vuotiaana, eikä tunnu siitä kieroon kasvaneen. =) Joten jos on kiinnostunut, niin toki voi opettaa, kunhan ei tyrkytä.

millä olet selittänyt ns vaikeammat kirjaimet esim C, D, X, Z, Å... Mulla on vaikeuksia selittää niitä aina kun kysytään. B on Banaani ja F on Fasaani, ne on helppoja ja ymmärrettäviä...

Ilman muuta opettaa voi, jos lapsi vaikuttaa kiinnostuneelta. Hyvä vain! On olemassa erilaisia yksilöitä. Minusta on päinvastoin hyvä, mitä aiemmin oppii. Itse osasin lukea jo ennen kouluunmenoa, opinkohan siinä 5 vuoden iässä ja taitaapa olla niin, että eräs kaverini oli oppinut lukemaan jo tyyliin 4-vuotiaana, vai liekkö hieman aiemmin.

Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Meillä poika tunnisti kaikki kirjaimet jo alle 2-vuotiaana, eikä tunnu siitä kieroon kasvaneen. =) Joten jos on kiinnostunut, niin toki voi opettaa, kunhan ei tyrkytä.

millä olet selittänyt ns vaikeammat kirjaimet esim C, D, X, Z, Å... Mulla on vaikeuksia selittää niitä aina kun kysytään. B on Banaani ja F on Fasaani, ne on helppoja ja ymmärrettäviä...

Yleensä olen nähnyt että C on Cecilia (tytön nimi) D on dinosaurus X on xylifoni (se soitin) Å on Åsa (tytön nimi) Z... en heti muista

Minun kummityttöni luki sujuvasti neljävuotiaana. Kiinnostui kirjaimista ja tavuista hieman yli kolmevuotiaana ja isosiskonsa avustuksella niitä silloin tällöin harjoitteli. Ihan normaalisti tuo on aikaisesta lukemaanoppimisesta huolimatta kehittynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja koulu:
Ainoa haitta voi olla, että menee oppimisen ilo koulussa jos jo osaa paljon enemmän kuin muut. Voi aiheuttaa motivaatio- ym ongelmia. Eli korkeintaan lapsentahtisesti, ei todellakaan kannata tuputtaa.

Mutta onko tuota ongelmaa enää nykyään? Eikö nykyisin oteta lasten erilainen lähtötaso huomioon jo ekalla luokalla?

Minä opin lukemaan 4-vuotiaana. Ja mulla oli todella tylsää koulussa ekalla ja tokalla, kun jouduin istumaan samoilla tunneilla ja tekemään samoja tehtäviä kuin ne, jotka vasta opettelivat kirjaimia. Mutta olen kuullut, että näin ei enää nykyisin olisi.

Ex-poikaystäväni oli oppinut lukemaan 3-vuotiaana. Eli ei ole liian aikaista, mutta liiallista treenuuta täytyy välttää. Lapsen ehdoilla on mentävä tässäkin. Kyllä kouluissa nykyisin otetaan lapsen taidot huomioon ja ekaluokan voi jopa hypätä yli, jos kypsyys sallii. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja koulu:

Mutta onko tuota ongelmaa enää nykyään? Eikö nykyisin oteta lasten erilainen lähtötaso huomioon jo ekalla luokalla?

Minä opin lukemaan 4-vuotiaana. Ja mulla oli todella tylsää koulussa ekalla ja tokalla, kun jouduin istumaan samoilla tunneilla ja tekemään samoja tehtäviä kuin ne, jotka vasta opettelivat kirjaimia. Mutta olen kuullut, että näin ei enää nykyisin olisi.

Nykyisin tosiaan taidetaan huomioida paremmin tilanne ja eri lähtötaso. Muistan itsekin, miten tympeää oli tavaamalla lukea, kun se oli jotain niin naurettavaa. Mutta toisaalta, on se tavaaminenkin opeteltava, jotta menestyy taas sitten kirjoittaessa. Ja kuuluu se ihan niihin tietoihin, joita välttämättä ei saa, vaikka osaisikin muutoin lukea.

Mä oon itse oppinut lukemaan jo 3-vuotiaana, eikä ainakaan mun motivaatiotani äidinkieleen vienyt. Päinvastoin. Koulussa oli suosikkiaineeni ja aina olen rakastanut lukemista. Eli siitä vaan!

Yhteistyössä