onko liian aikaista aloittaa tasan 1v kanssa pottailu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ole liian aikaista jos lapsi tykkää ja itse suostuu menemään. Meillä aloitettiin kokeilemaan pottaa jotain 1,2v ja olisin jättänyt siihen jos ei tytöllä itsellä olisi ollut halua ja kiinnostusta. Nykyään tulee usein mun kanssa vessaan tai jos itse haluaa mennä sanoo pissa tai alkaa laskemaan housujaan. En ole ilman lapsen suostumusta ikinä laittanut potalle ja jos ei tule mitään kehut saa siitä että tuli potalle, ja jos on jotain potassa niin sitten vielä vedetään pönttö.

mä ostin ihan kokeilumielellä potan meidän huomenna 1-v. täyttävälle pojalle. mutta itkuksi meni melkein heti kun siihen istumaan laittoi, oli sitten housut jalassa tahi ilman joten katsellaan muutaman kuukauden päästä uudestaan ettei tule pottakammoa eikä sillä mielestäni mikään kiire ole..aktiivisemmin pottailun voisi meillä aloittaa tuossa 1,5 vuotiaana...

Ei siihen ole mitään "sopivaa" ikää. Jokaisen lapsen kanssa kantsii katsoa mikä teillä onnistuu parhaiten. Meillä jokainen eri-ikään aloittanut tuon. Jos se alkuun itkettää yms niin antakaa olla. Se luontainen kiinnotus siinä istuskeluun tulee itsestäänkin, kunhan potta on näytillä. Ja laspet jotka on hoidossa nähneet toisten käyvän potalla ottavat sen varmaankin luonnollisemmin vastaan. Ainakin meillä on ollut näin.

Joskus olen lukenut täältä näitä "pottatreeni"-juttuja. Kenellä inspiraatiota riittää niin mikäs siinä.. Sitä olen miettinyt, että milloinkahan toi preppaaminen menee niin pitkälle, että joku täällä ohjeistaa aikuista antamaan mallia, eli itse käymään potalla???! :)

Me aloitettiin pottaharjoittelut,kun poika oli 10,5kk.
Nyt käydään joka ruokailun jälkeen potalla. Melkein joka kerta pottaan tulee. Kakka tulee enään todella todella harvoin vaippaan.
Pojalla ikää nyt 1.v2kk. On aina tykännyt mennään pottalle istumaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.06.2006 klo 12:25 Sarke kirjoitti:
Me aloitettiin pottaharjoittelut,kun poika oli 10,5kk.
Nyt käydään joka ruokailun jälkeen potalla. Melkein joka kerta pottaan tulee. Kakka tulee enään todella todella harvoin vaippaan.
Pojalla ikää nyt 1.v2kk. On aina tykännyt mennään pottalle istumaan.

Meillä samoin paitsi että aloitettiin pikkasen nuorempana. Kakat tulee nykyisin melkein aina pottaan ja pissatkin monta kertaa päivässä. Neiti 1,1 v. Toisinaan on jopa kuiva vaippa, kun sitä aletaan vaihtaa ja potalla käynnin jälkeen saa saman takaisin. Ei tässä vaiheessa vielä kuivaksi opetella, mut kunhan totutellaan pottaan lapsen ehdoilla.

Ei suinkaan ole liian aikaista jos vaan lapsesi on siihen valmis ja halukas. Meillä tyttö on tehnyt 8kk asti pottaan kakat ja pisut ja nyt ikää on 1v1kk. Olin ostanut potan ja istutin tytön istumaan siihen vaatteet päällä aina kun laitoin pyykkiä koneeseen. Tykkäsi kattella kun äiti puuhasteli ja siinä samassa alkoikin tulla kakat siinä istuessa vaippaan niin aattelin että eiköhän sitten aloiteta pottailu ja siitä se sitten lähti. Vaippaan tulee edelleen pissat ja kakat myös eli vaikka on aloittanut ajoissa pottailun niin ei ole kiirettä kuivaksi opettelun kanssa. Näin meillä.

Yhteistyössä