Onko lihavuus, alkoholismu ym. itse aiheutettua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
Alkaako joku tosiaan syömään epäterveelliseti tai juopottelemaan, jotta hänestä tulisi alkoholisti tai lihava?

Mitkä ovat tekijät, jotka altistavat ihmiset lihavuuteen tai alkoholismiin? Onko ne tekijät ihmisen itsensä hallittavissa?

Kuka olisi se tekijä, jonka laittaisit maksamaan lihavuudesta tai alkoholismista johtuvat vaivat? Onko se henkilö itse, hänen vanhempansa, koulukiusaajat...

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärryksensydän:
on, mutta ei niiden mielestä, joilla tuo sairaus on.

Kyllä se on aina jonkun muun syy, että tunkee suuhunsa mitä sattuu! Ainakin juopon perusselitys et piti juoda, ku oli rankka päivä/muija nalkutti/lapset kiljui jne.

Peesi tähän!

kyllä mä ainakin olen ylipainoinen ihan omasta syystäni, kun tykkään vaan niin paljon kaikesta epäterveellistä, nam... rasvaa ja suolaa... vaikka tiedän niiden olevan pahasta :ashamed:

Kyllä se on aina jonkun muun syy, että tunkee suuhunsa mitä sattuu! Ainakin juopon perusselitys et piti juoda, ku oli rankka päivä/muija nalkutti/lapset kiljui jne.

Lähinnä ajattelin sitä mistä lihoaminen ja juominen alkaa. Eli esim. aika moni lihava on ollut jo lapsena lihava. Onko tosiaan ihminen jo lapsena vastuussa itsestään? Ja siinävaiheessa kun sun esimerkin juoja on, on alkoholismi jo syvällä aivoissa, mutta joskus se juominenkin on alkanut, teininä kenties. Ja monesti olen kuullut alkoholismiin on perinnöllinenkin taipumus :/

Jaa-a. Miten sen nyt ottaa. Alttius riippuvuuteen on geeneissä. Yksilö päättää tietysti omista valinnoistaan, mutta siihen ei sitten taas voi itse vaikuttaa, millaisia työkaluja saa elämänhallintaa varten kotoaan tai muusta kasvuympäristöstä. Jos jo todella nuorena alkaa riippuvuus alkoholiin, huumeisiin tai ruokaan, niin silloin voisi ajatella, että ympäristön vastuu on siinä aika suuri. Totta kai sitä voi vielä aikuisenakin olla eksyksissä itsensä kanssa, mutta ehkä sitten voisi jo paremmin työstää riippuvuuttaan ja sen syitä... mutta eipä varmaan ole yksiselitteistä vastausta tähän kysymykseen.

Vaikka mulla onkin syömishäiriö, niin loppujenlopuksi itsehän mä suuhuni tungen ruokaa. Tietenkin on tekijöitä joka syömishäiriön on laukaisuut, mutta ei mun kiloistani ole kukaan muu vastuussa kuin minä.

Sama juttu alkoholistien kanssa, itse ovat vastuussa juomisestaan.

Kyllä se on itse aiheutettua. Ei kukaan pakota tunkemaan suustaan mitään alas.

Itselläni on ylipainoa ja sitä alkoi tulemaan teininä. Oma "syyni" ylipainoon oli koulukiusaaminen ja sitä kautta saatu todella huono itsetunto. Yläasteella likat oli julmia toisilleen, varsinkaan jos et kuulunut tiettyihin piireihin. Lopulta minulla oli niin jatkuva krooninen pahaolo eikä kukaan voinut/osanut auttaa, joten aloin hakemaan hyvää oloa ruoasta. Varsinkin suklaasta. Koulun jälkeen lukittauduin huoneeseeni syömään herkkuja, itkemään ja toivomaan kuolemaani.

Tänä päivänäkään en ole saanut niitä kiloja pois, ne on kulkeneet mukanani yli 10-vuotta.:(
Ihan oma moka että hain aikanaan niin paljon lohtua syömisestä. Herkut oli ainoa kaveri joka minulla siihen aikaan oli. Nykyisin itsetunto on kyllä ihan hyvä, vaikka välillä tuleekin ihan hyödytön olo.:)

Kyllähän nuo molemmat on oikeastaan psyykkisiä sairauksia ja vieläpä aika liki toistensa kaltaisia. Molemmilla "riippuvuuksilla" kun tukahduttaa jotain omaa tunnettaan. Kummankin riippuvuuden omaavan pitäisi saada psyykkistä apua kierteen katkaisemiseksi.

Alkoholismista ehkä paras kirja, minkä tiedän, on Tommy Hellstenin Virtahepo olohuoneessa.
Siinä on hienosti kerrottu se, että jos omat vanhemmat juovat, miten käy seuraaville sukupolville.

Jos aihe kiinnostaa, suosittelen lukemaan!

Mutsi pakotti tuon joskus 15-v lukemaan :whistle:

Mä katkasen pääni, niin ei tarvi tätä lihavaa enää katella. Kilpirauhasen vajaatoiminta kun ei aina ole mikään helposti hallittava sairaus. T. Nimimerkki kuukauden pelkällä rasvattomalla maidolla elänyt, eikä grammaakaan laihtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Lähinnä ajattelin sitä mistä lihoaminen ja juominen alkaa. Eli esim. aika moni lihava on ollut jo lapsena lihava. Onko tosiaan ihminen jo lapsena vastuussa itsestään? Ja siinävaiheessa kun sun esimerkin juoja on, on alkoholismi jo syvällä aivoissa, mutta joskus se juominenkin on alkanut, teininä kenties. Ja monesti olen kuullut alkoholismiin on perinnöllinenkin taipumus :/

Vaikka ongelman pohjimmaiset syyt olisivat osittain perimässä, kasvatuksessa ja elämänhistoriassa, niin kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pyrkiä puuttumaan asiaan ennen kuin siitä tulee vakavia terveydellisiä ongelmia. Mielestäni omiin ongelmiin puuttumatta jättäminen on ihmisen oma valinta, vaikka ongelman perimmäiset syyt olisivat osittan ulkopuolisissa tekijöissä. Vakavat alkoholista tai ravinnosta johtuvat sairaudet kehittyvät pitkän ajan kuluessa ja siinä ajassa ihmisen pitäisi havahtua tekemään asialle jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Mä katkasen pääni, niin ei tarvi tätä lihavaa enää katella. Kilpirauhasen vajaatoiminta kun ei aina ole mikään helposti hallittava sairaus. T. Nimimerkki kuukauden pelkällä rasvattomalla maidolla elänyt, eikä grammaakaan laihtunut.

Sinulla ylipaino johtuu sairaudesta eikä toisinpäin, vaikka onhan mahdollista, että ylipaino on tuonut tullessaan muita sairauksia(?).. mutta lähtökohta on eri.

Opitut toimintamallit esim.vanhemmilta altistavat kaiken maailman juttuihin.

Yhteiskunta hyysää liikalihavia ja alkkiksia. Tulevat suhteettoman kalliiksi. Sairaat ovat erikseen, minusta alkoholismi ei ole millään tavall asairaus.

Olen siis itse alkkiksen jälkikasvua.

Alkuperäinen kirjoittaja lentää:
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:

Sinulla ylipaino johtuu sairaudesta eikä toisinpäin, vaikka onhan mahdollista, että ylipaino on tuonut tullessaan muita sairauksia(?).. mutta lähtökohta on eri.

Mulla ei ole muita sairauksia kuin kilpirauhasen vajaatoiminta. Veriarvot ja verenpaineet sun muut kaikki optimitasolla olleet aina. Lääkärin kanssa olen tekemisissä vain silloin, kun kuulen kilpirauhaskontrollin tulokset puhelimessa noin kerran vuodessa. Ja toki olen kolmen lapseni odotusaikoina käynyt läpi normaalit lekuritarkastukset. Mutta en siis ole joka viikko lääkärin vastaantotolla, niin kuin lihavista täällä usein väitetään.

Alkuperäinen kirjoittaja lentää:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Vaikka ongelman pohjimmaiset syyt olisivat osittain perimässä, kasvatuksessa ja elämänhistoriassa, niin kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pyrkiä puuttumaan asiaan ennen kuin siitä tulee vakavia terveydellisiä ongelmia. Mielestäni omiin ongelmiin puuttumatta jättäminen on ihmisen oma valinta, vaikka ongelman perimmäiset syyt olisivat osittan ulkopuolisissa tekijöissä. Vakavat alkoholista tai ravinnosta johtuvat sairaudet kehittyvät pitkän ajan kuluessa ja siinä ajassa ihmisen pitäisi havahtua tekemään asialle jotain.

Mun isä on alkoholisti ja ei hän mitenkään voi puuttua asiaan, kun EIHÄN HÄNELLÄ OLE MITÄÄN ONGELMAA!

veikkaanpa että alkoholistista tulee alkoholisti siinä vaiheessa kun hän "löytää" alkoholin. Kun hän huomaa että on kiva aine jolla saa pään sekaisin ja rentouduttua. Samalla aineella voi sitten lievittää krapulaa..
alkoholismi ei ole sairaus vaan mun mielestä se on puhdasta heikkoutta. Heikkoutta kestää elämän vaikeuksia.
Eräskin vuodepotilaana oleva mies sanoi että on tässä tilanteessa naisten takia. Hän alkoi juomaan naisten vuoksi.
eli ongelmat laitetaan muiden syyksi kun ei itse osata ottaa vastuuta elämästään!

Alkoholismi on tunne-elämän sairaus, itse aineeseen tulee myös fyysinen riippuvuus. Ylensyöminen on usein ns. tunnesyömistä: syömisestä haetaan lohtua, sillä torjutaan tunteita joita ei osata käsitellä, haetaan ikäänkuin nopeaa mielihyvän tunnetta. Ruuasta tulee ravinnon sijasta tunne-elämän säätelijä.

Mä oon lihonnu viime aikoina ja kyllä se on ihan itse aiheutettua. Kuka muu tässä laittaa mun suuhun epäterveellistä ja estää mua liikkumasta? Ihan minä itse se olen. Keväällä maistui yhdessä välissä alkoholikin tavallista enemmän, mutta ihan omasta syystäni sekin, ei siihen kukaan pakottanut.

Mulla on myös ollut anoreksiaa, bulimiaa ja ortoreksiaa, mutta ihan itseaiheutettuja nekin oli. Tietty niihin ollut "syy", mutta jos olisin ollut vahvempi ihminen niin ei minulla olisi syömishäiriöitä ollut.

Kyllä mun mielestä yhteiskunta hyysää liikaa lihavia ja alkoholisteja ja se tulee kalliiksi ja on sitten muualta pois (esim lapsiperheiltä/vanhuksilta).

Ymmärrän kyllä sairaudet tms, esim eikö kortisooni lihota/turvota. Mutta minkä sairauden lääke on esim alkoholi.

Myös tupakoivat ihmiset aiheuttavat itselleen harmia, mihin osa sairastuu ja osa kuolee ennen aikoja.

Ja mun vanhemmat ovat ylipainoisia, mutta meillä onkin aina syöty epäterveellisesti ja milloin sattuu, MUTTA onneksi aikuisena voi muokata itselleen oman ruokavalion ja ateriarytmin.

Yhteistyössä