onko lapset samanlaisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ania
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ania

Vieras
Hei te useamman lapsen äidit. Miten teillä ovat lapset keskenään samanlaisia, ovatko kehittyneet samaan tahtiin vai ovatko jokainen ihan eri tahtia menneet kehityksessä eteenpäin?

Itse tässä tätä kuopusta (10,5kk) seurailen ja tulin ajatelleeksi, että kuinka samaan tahtiin lopulta kehittyy kuin isot sisaruksensa. Kaikki neljä ovat oppineet kääntymään mahalleen ja konttaamaan 1 kk:n vaihteluvälillä, ensimmäiset hampaat ovat saaneet n. 8 kk:n iässä. Nyt nuorimmainen oppi kävelemään ja kaksi muuta lasta oppi myös 10 kk:n iässä. Vanhempi poika oli vuosikas kävellessään. Yösyönneistä ovat alkaneet luopua samaan tahtiin. Kuitenkin kun esim. kävelemään opettelussa voi olla isojakin eroja, osa oppii jo 9 kk:n iässä ja osa vasta puoli vuotta vanhempana.

Niinpä jäinkin miettimään, että olenko se minä joka ""taivuttaa"" mukulat samaan muottiin, vai onko tosiaan niin että kehittyvät vain sattumalta niin samaan tahtiin. Tokihan en minäkään voi kenellekään hampaita suuhun kehittää, mutta tuli mieleen, että josko minä huomaamattani ""treenaan"" lapsia tekemään samoja asioita samoihin aikoihin :)

Kuinkas muilla?