Onko lapsenne eskarissa järjestetty jotain testiä ennen koulua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaannuin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaannuin

Vieras
En ymmärrä tuota lapsemme eskaria. Kirjaimia ja numeroita opettelevat ihan kuin me aikoinaan 1. luokalla. Hyvä ettei jo lukemista tarvitse osata... Lapsi sanoo, että joka päivä tekevät vain tehtäviä :o

Nyt oli ollut joku kirjain-/numerotesti, ja eskariope oli sanonut miehelleni, ettei ollut mennyt "ihan putkeen" poikamme osalta. Mies ei ollut ehtinyt kysymään mitä tuo sitten tarkoitti. Mutta tuli kyllä paha mieli :(
AINA jotain negatiivista palautetta; milloin lapsi ei syö tarpeeksi, milloin on liian hidas, milloin käsiala huonoa jne. :'(

Kuikkusin miehelle (vaikkei sen vika olekaan), että kysyy sit huomenna onko tuo lapsi kouluun valmis ollenkaan! V***taa suorastaan tuollainen, että jo eskarissa pitäisi kaikki osata.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
psykologi käy tekemäs halukkaille keväällä aina jossain vaihees tommoset koulukypsyystestit.

Käsitin, että tämä ei ollut koulukypsyystesti..? No, huomennahan se selviää. Oli vain sanottu, että pitäisi kesän aikana harjoitella kirjaimia ja numeroita!

Ei mein eskaris ole muita testejä tehty, paitsi psykologi käy tekemäs halukkaille keväällä aina jossain vaihees tommoset koulukypsyystestit. Muutenkin on aika leikki ja laulupainotteista tuol mein eskaris ollut opetus.

näin meilläkin. ei tarvi osata lukea eikä kirjoittaakkaan....

Joo joku testi tehtiin, se näytettiin vanhemmillekin. Esim ope pinos 8 palikkaa, lapsen piti laskea ne. Sitten ope kaatoi pinon ja kysyi montako palikkaa siinä nyt on -ja lapset (öhöm, kaikki muut paitsi meidän...) laskivat palikat uudestaan ja ilmoittivat että 8. Ja oli jotain väritys, hahmotus ja jatka kuviota-tehtäviä. Vähän samaa kuin neuvolassa (meidän kunnassa ei järjestetä erikseen 6-vuotisneuvolaa, ehkä tää korvaa sitä)

meidän lapsen eskarissa oli just tommosta. nyt tiedän, että eskariin menevän lapsen pitää osata numerot 1-10 ja näillä luvuilla plus ja miinus laskuja. Sekä kaikki kirjaimet, kirjoittaa nimensä ja mielellään jo lukea kahden sanan yhdistelmiä.

Ei ollut mitään erikoisia testejä muistaakseni.Erityislastentarhan opettaja oli joskus tunnilla mukana ja seuraili leikkejä.Jos olis ollut jotain mihin hän oli kiinnittänyt huomiota olisi otettu puheeksi open ja vanhempien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meidän lapsen eskarissa oli just tommosta. nyt tiedän, että eskariin menevän lapsen pitää osata numerot 1-10 ja näillä luvuilla plus ja miinus laskuja. Sekä kaikki kirjaimet, kirjoittaa nimensä ja mielellään jo lukea kahden sanan yhdistelmiä.

Mä typerä aina olen kuvitellut, että eskarissa opetellaan mm. sosiaalisia taitoja koulua varten, mutta nyt tiedän, että eskarissa pitää osata kaikki se mitä itse opettelimme vasta 1-2-luokalla...
Muita lapsiani en tuohon eskariin enää laita!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä typerä aina olen kuvitellut, että eskarissa opetellaan mm. sosiaalisia taitoja koulua varten, mutta nyt tiedän, että eskarissa pitää osata kaikki se mitä itse opettelimme vasta 1-2-luokalla...

Entäs kun muut osaa ne sitten koulussa ja sun lapset ei. Kyllä niitä sosiaalisia ... taitoja tulee siinä samalla.

ei meilläkään mtn erillisiä testejä ollu...eskari ope teki havaintoja ja niistä keskusteltiin vanhempain vartissa ja sitten erityisopettaja(tai joku vastaava) tekee lasten kanssa omia tehtäviä ja tekee sitten lausuntoja lapsesta.

eipä meidän eskarissa ole ollut mitään testejä ,tänäänkin oli että opetellaan numeroa neljä eli eipä vielä pitkällä olla =( ja koulussa sitten vaaditaan jo ekalla että pitäis osatakaikki kirjaimet ja vielä laskeakkin

psykologi käy tekemäs halukkaille keväällä aina jossain vaihees tommoset koulukypsyystestit.

Käsitin, että tämä ei ollut koulukypsyystesti..? No, huomennahan se selviää. Oli vain sanottu, että pitäisi kesän aikana harjoitella kirjaimia ja numeroita!

Meillä sitä ainakin tehtiin monena eri päivänä, lyhyitä osia kerrallaan ja oli mm jotain kuullun ymmärtämistä, alkuäänteen tunnistamista jne. Kyllä meil eskaris opeteltiin tunnistamaan kirjaimia ja numeroita, ja oli pieniä kotitehtäviäkin kerran viikos, esim piti lehdest etsiä jollain kirjaimella alkavia sanoja ja liimata ja leikata ne vihkoon... mut mitään ei varsinaisest tarvinnut osata.

Syksyllä oli kouluvalmiustestit. Muuten niillä on äikkää¨, matikkaa, liikuntaa jne. LEikin omaisesti, ei pakolla. MEidän poika oppi lukemaan eskarissa joulun aikana, vain 3 lasta 21 lukee. Ei tuolla ainakaan mitään pakolla opeteta, pääpaino on sosiaalisilla taidoilla. Tietenkin opetellaan kengännauhojen solmimista ym. itsenäistä selviytymistä.

On niillä tosin käytössä ihan eskarikirja, jossa mun mielestä aika paljon sellaista, mitä mun aikaan opetettiin ekalla. Ne ei vaan opeta pakolla vaan lapsen ehdoilla.

Kyllä meillä on kaikkien kolmen kohdalla tehty jonkin sortin koulukypsyys testi joka on myös vanhemmille esitelty sen tiedot on myös lähetetty kouluun jos vanhemmat ovat suostumuksen antaneet. Mielestäni ihan hyvä juttu antaa tulevalle opettajalle vähän ennakko tietoa minkä tasoisia oppilaita tulossa.
Lukea ja kirjoittaa ei ole tarvinnut osata eikä niitä varsinaisesti ole opetettu.
Eskari kirjaa ovat tehneet ja siellähän nämä kirjaimet ja numerotkin on. Mutta kirjaa ei ole tehty joka päivä vaan parina päivänä viikossa

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Entäs kun muut osaa ne sitten koulussa ja sun lapset ei. Kyllä niitä sosiaalisia ... taitoja tulee siinä samalla.

Poika kirjoittaa mielestäni ihan ok, lukea ei osaa. Numerot tunnistaa ja osaa yhdistää esim. että jos on numerot 7 9 niin se on 79 (seitsemänkymmentäyhdeksän). Osaa myös jonkin verran vähennys- ja yhteenlaskuja, mitenköhän paljon sitä ennen kouluun menoa pitää osata!?

ei ole ollu testejä. eikä nuo erikoisesti kirjaimia ja numeroita opettele, kyllä ne niitä läpi käyvät. enemmän täällä noita sosiaalisia taitoja opettelevat. päivähoitopaikka!

Nykyään jo ekaluokkalaisilta vaaditaan niin paljon, että kannattaa vaan antaa opettaa eskarissa jonkinlaiset taidot että ei sitten tarvitse ekaluokalla sitten ihan alkeita opetella. Kauhea vaatimustaso nykyään jo noilla pienillä päiväkodissa, kun alle 2v. pitää jo osata pukea jne. en yhtään ihmettele jos eskarissa pitää jo osata laskea ja lukea.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:

mutta entäs kun minun lapseni menee 1.luokalle jossa nuo asiat opetellaan? ei siis suoraa kolmannelle?

Meidän lapsen eskarissa on yhtenä päivänä viikossa eskaritehtäviä. Minua yllätti vähyys, kuvittelin, että niitä tekisivät enemmän. Eroja tuntuu olevan kovastikkin. Koulukypsyys testejä tekevät niille, joiden pärjäämistä haluavat vielä kartoittaa asiantuntijoiden kera koulua varten.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Nykyään jo ekaluokkalaisilta vaaditaan niin paljon, että kannattaa vaan antaa opettaa eskarissa jonkinlaiset taidot että ei sitten tarvitse ekaluokalla sitten ihan alkeita opetella. Kauhea vaatimustaso nykyään jo noilla pienillä päiväkodissa, kun alle 2v. pitää jo osata pukea jne. en yhtään ihmettele jos eskarissa pitää jo osata laskea ja lukea.

miksi lapsi ei saa lapsi? jatkuvasti pitää ponnistella omien taitojen ylärajoilla?

puen joka päivä meidän 2v, sukat ym. pukee itse, mutta ei koko vaatearsenaalia.

Yhteistyössä