Onko lapsen mahdollista käydä kahdessa päiväkodissa jotka eri paikkakunnilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helpp!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä ainakin oli niin että lapset olivat mun kanssa niin olivat päiväkodissa eteläsuomessa, kun olivat isän kanssa päiväkotipaikka oli täällä Rovaniemellä.
meillä tosin oli syteemi niin että lapset olviat 2kk isän kanss aja 2kk äidin kanssa. Meidän oli mahdoton sovitta työ tai koulukuvioita sen mukan. onnksitätkään syusteemiä ei kestänt kuin vuoden. oli rankkaa KAIKIlle osapuolille.

Voi hyvänen aika, siis viikot toisessa kodissa ja viikonloput toisessa kodissa!? Kyllä minä nyt yritän hakea mahdollisuutta siihen että saisin viettää enemmän aikaa lapseni kanssa, ilman että on aivan kauhea rumba hoitoon viemisen kanssa! Minä olen tässä se etävanhempi.. Työpaikan ja nykyisen päiväkodin välillä on noin 10 km matkaa. Uuden kotini ja päiväkodin välillä on n. 15 km matkaa. Lapsen päiväkoti päivät venyisivät kauhean pitkiksi... :( Jos saisin lapselle paikan päiväkodista jota ajattelin, niin siellä olisi lapselle jo valmiiksi kavereita. Tämä kunta on yhdistynyt kunta, mutta vanhalla tavalla ovat eri paikkakuntia kyseessä. Tuon yhdistymisen takia koulukyytikin olisi mahdollinen, tai sitten koulukyytsäys menisi omasta pussista, mutta kuitenkin kuljetus olisi mahdollinen...

Niin siis onko tarkoitus kulkea pyörällä, vai mitenkä tulee hirmupitkät päivät? Autollahan tuohon ei pitäisi mennä aikaa paljonkaan.. Pyöräillessä siihen tosiaan menisi n. 1h 20 min suuntaansa joten tulisi tosi pitkä päivä kyllä.

No, minusta tuntuu siltä että lapsi kärsii siitä että ei saa viettää aikaa äitinsä, eli minun kanssani tarpeeksi. Ollaan tehty silleen, että minä vien lasta aamulla päiväkotiin ja isänsä hakee ja vie seuraavana aamuna päiväkotiin, sitten jos oma vuoroni antaa myöten, niin saatan hakea lasta päiväkodista... Se jos mikä on rumpaamista, aivan kauheaa pompottelua :( Kun hyvä että itsekään on perässä kuka vie ja kuka hakee, niin miten lapsi sitten voi olla varma! Viikonloput ovat minulle liian vähän ja saatan jopa joutua olemaan viikonloput töissä... Ei tämä kiva tilanne ole. Tässä kohtaa olis aivan mahtavaa jos olis säännölliset työajat... Erossa on aina myös ne hyvät puolet. Lapsen ei tarvitse enää kärsiä eikä oireilla vanhempiensa kireistä väleistä eikä riitelyistä..

[QUOTE="AMa";26330247]Niin siis onko tarkoitus kulkea pyörällä, vai mitenkä tulee hirmupitkät päivät? Autollahan tuohon ei pitäisi mennä aikaa paljonkaan.. Pyöräillessä siihen tosiaan menisi n. 1h 20 min suuntaansa joten tulisi tosi pitkä päivä kyllä.[/QUOTE]

Matka kulkee kaupungin läpi, siinä kestää.. Ja minulla on 2- vuorotyö.. Haluaisin ajatella nämä asiat näin että pärjään lapsen kanssa yksin, en halua "vaivata" muita lapsellani, vaikka tiedän että saan apua. Ja varsinkin uusi kotini antaisi isommat mahdollisuudet siihen että mua päästäisiin auttamaan paremmin.

Jotenkin kuulostaa hyvin kalliilta menettelyltä, niin kunnalle kuin vanhemmillekkin. Lapsen kuskaaminen joka viikko kouluun, jollei kunta suostu tuohon kyyditykseen kahtena viikkona kuussa, mikäli siihen on edes oikeutta. Kahdesta tarhasta paikan varaaminen, mikä saattaa viedä jonkun toisen paikan, tai mikä pahempaa, ylitäyttää tarhaa. Harmi ettette voi asua lähempänä toisianne, ei mies voisi muuttaa lähemmäksi?

[QUOTE="huh";26330328]ja rässä taas vanhemmat, jotka ei lastaan ajattele ollenkaan!! Lapsi menee sekaisin, mutta mitäs siitä...Mikä päiväkoti edes suostuu tuohon?[/QUOTE]

silloinon päiväkodin suostuttava jos välimatkaa on paljon ettei pysty samassa päiväkodissa olemaan. Meillä aiankin sai lapset ola kumankin vanhemman kanssa, parempi ratkaisu tämä oli kuin se että isä ei olisi saanut tavata lapsiaan lainkaan. Kyllä sillä isälläkin on samanlainne oikeus lapsiinsa kuin äidillä, mikä etuoikeus vain äidillä on lapsiinsa. yhtä hyviä hoitajia ne monet isätkin on.

silloinon päiväkodin suostuttava jos välimatkaa on paljon ettei pysty samassa päiväkodissa olemaan. Meillä aiankin sai lapset ola kumankin vanhemman kanssa, parempi ratkaisu tämä oli kuin se että isä ei olisi saanut tavata lapsiaan lainkaan. Kyllä sillä isälläkin on samanlainne oikeus lapsiinsa kuin äidillä, mikä etuoikeus vain äidillä on lapsiinsa. yhtä hyviä hoitajia ne monet isätkin on.

Kyllä se on päiväkodin tehtävä pitää lapsen puolta, jos vanhemmat ei siihen kykene! Lapselel jo, viikko-systeemi vanhempien välillä on niin hämmentävä, että päälle vielä jatkuva vaihdos hoitopaikkojen välillä on sairasta!

Joo joo, isällä on oikeus - äidillä on oikeus!!! MISSÄ ON LAPSEN OIKEUS?

[QUOTE="huh";26330396]Kyllä se on päiväkodin tehtävä pitää lapsen puolta, jos vanhemmat ei siihen kykene! Lapselel jo, viikko-systeemi vanhempien välillä on niin hämmentävä, että päälle vielä jatkuva vaihdos hoitopaikkojen välillä on sairasta!

Joo joo, isällä on oikeus - äidillä on oikeus!!! MISSÄ ON LAPSEN OIKEUS?[/QUOTE]

siksi en suositelekkaan - viikko/ viikko systeemiä en suosittele kenellekkän van todellisudessa se 1kk-1kk, siloin ehtii kummankin kanssa olemaan. tämä on ihan sovittavissa lastenvalvojien kanssa. silloin toteuttu niin lapsekuin vahmenkin oikeus. lapsi saa olla YHTÄ paljon kummankin vahmman luona.

Ei ole päiväkodin suostuttava. Eihän välttämättä edes päiväkotiin mahdu. Ja yksityiset voi ainakin vaikuttaa tähän asiaan. Kunnallisesta en tiedä, mutta toivon todella, että kaikkiin vanhempien oikkuihin ei suostuta

Minä olen nyt huono vanhempi kun haluan viettää enemmän aikaa lapseni kanssa!? Valitettavasti minä saan olla vain max 2 päivää viikossa lapseni kanssa, ei ole mahdollisuuksia työn takia! Jos saisin lapsen toiseen päiväkotiin silloin kun on minulla, minulla olisi myös mahdollisuus hakea lapseni tarhasta! Isä ei ole muuttamassa lähemmäs, hänellä on talo, jota ei aio myydä, sukutila.. En haluaisi myöskään rasittaa nykyistäni lapsen hakemisesta ja viemisestä tarhaan. Katsoo sitten myöhemmin jos isketään nimet samaan oveen nykyisen kanssa että mitä tehdään lasten kanssa, kuka hakee ja kuka vie. Mahtavaa olisi jos minun ja nykyisen mieheni lapset saisivat olla aina silloin yhdessä kun lapset ovat meillä, että olisi koko kööri kasassa, ilman että sieltä puuttuisi ketään..

Ei ole päiväkodin suostuttava. Eihän välttämättä edes päiväkotiin mahdu. Ja yksityiset voi ainakin vaikuttaa tähän asiaan. Kunnallisesta en tiedä, mutta toivon todella, että kaikkiin vanhempien oikkuihin ei suostuta

pakkohan se oli, koska vanhmmilla välimatkaa toisensa lluo oli 900km. kummallakin opiskelut / työt juuri pahasti ettei voinut muuttaakaan lähemmäs. Kyllä ainkin päiväkoti suostui,vaikk ensin nikottelivat vastaan, mutta järjestyi, kun selitettiin tilanne. lapsihan ei todellisuusessa ollut kuin osan aikaa vuodesta hoidossa, koska lapset olivat todellisudessa aina kk kerrallaa kumankin vanmman luona.

Minä olen nyt huono vanhempi kun haluan viettää enemmän aikaa lapseni kanssa!? Valitettavasti minä saan olla vain max 2 päivää viikossa lapseni kanssa, ei ole mahdollisuuksia työn takia! Jos saisin lapsen toiseen päiväkotiin silloin kun on minulla, minulla olisi myös mahdollisuus hakea lapseni tarhasta! Isä ei ole muuttamassa lähemmäs, hänellä on talo, jota ei aio myydä, sukutila.. En haluaisi myöskään rasittaa nykyistäni lapsen hakemisesta ja viemisestä tarhaan. Katsoo sitten myöhemmin jos isketään nimet samaan oveen nykyisen kanssa että mitä tehdään lasten kanssa, kuka hakee ja kuka vie. Mahtavaa olisi jos minun ja nykyisen mieheni lapset saisivat olla aina silloin yhdessä kun lapset ovat meillä, että olisi koko kööri kasassa, ilman että sieltä puuttuisi ketään..

Valintoja, valintoja...Ei haluta rasittaa uusia kumppaneita, mutta omaa lasta halutaan?

Ei kuulosta minusta hyvältä systeemiltä. Liikaa vaihtuvia ihmisiä ja hoitajia. Minusta edes kahden kodin viikko-viikko systeemi ei tue lapsen perusturvallisuuden ja rutiinien pysyvyyden tunnetta.

Luulin, että puhut todellakin sadoista kilometreistä...kyllä täällä pk-seudullakin joudutaan noita työmatkoja taittamaan useita kymmeniä kilsoja, eikä sitä päikkyä ihan sen perusteella voi jakaa kahteen paikkaan...vaikka se ehkä olisikin etävanhemmalle näppärää.

Muutama silmiinpistävä asia, ja jotkin sivusta suraavan vaarin huomioita.
Lapsilla on kyky saada kavereita / ystäviä huomattavasti helpommin kun aikuisilla.
Itse olen työssä jossa matkustan paljon. enkä koskaan näe työni lopputulosta.
Lapsenlapselleni joskus luen kirjaa jota ovat päiväkodissa lukeneet eivätkä koskaan päässet loppuun hoitotädin vaihtumisen vuoksi. Eivätkä lapset osaa välttämättä sanoa mihin kohtaan tarina jäi, Toinen lapsenlapseni on 3v ja toinen kohta 13v. Ei ole ongelma 13v:n kulkea kouluun ja vanhempien väliä vuoroviikoin. mutta 3v:n kuljetus ei onnistu niin helposti varsinkaan jos toisella vanhemmista ole ajokorttia ja kaiken lisäksi toinen vanhemmista tekee vuorotyötä. päiväkotipäivän venyminen vanhempien työn vuoksi ei tietenkään ole suotavaa, varsinkaan, kun joka päivä on yksin "tädin" kanssa viimeisenä lapsena ennen, kun iskä tai äiskä kerkiää hirveällä kiireellä hakemaan. Ne jotka tällä palstalla päivittelevät päiväkodin vaihtoa, eivät ehkä ajattele kuitenkaan sitä, miten helposti lapsi sopeutuu ja varsinkin saa lisää ystäviä / kavereita. Varsinkin suurissa kaupungeissa se on jopa etu, paikkakuntatuntemukselle, että ystäväpiirille jos olisi mahdollistaa 2-päiväkodin järjestelmä. Itse olen huomannut tässä järjestelmässä ainoastaan positiivisia asioita. Säännöllisyys on tärkeätä lapsen kannalta ja siitä täytyy pitää kiinni. Lapsi sopeutuu kun säännöllisyys on vakio. Työnantajalla samoin. Kaikissa töissä ei vaan voi elää pelkästään lapsen ehdoilla vaikka kuinka haluaisikin. Variaatioita näissäkin asioissa on kymmeniä, olosuhtesta puhumattakaan, Älkää suhtautuko uppiniskaisesti. Kiitos.