Onko lapsen laihtuminen sallittua? Minkä verran?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solina83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Solina83

Aktiivinen jäsen
22.03.2008
1 079
0
36
Tyttö oli lokakuussa 4v neuvolassa tasan 14kg ja 98cm Pikkarit päällä ainoastaan kun punnittiin.

Nyt otettiin neurolla mitat ja painoa oli edelleen tasan 14kg paksuhkot vaatteet päällä ja pituutta 101cm tämä siis 4kk myöhemmin.

Kotona vaaka näyttää pikkarit päälle 13.8kg. Eli vissiin tuo likka on vähän laihtunut.
Onko tuo vielä sallittua vai joko huolestuttaa?

Mulla on itselläni ensviikolla neuvola ( olen raskaan ) niin ajattelin pyytää jos samalla voisi tytön punnita siellä samalla vaa'alla kuin 4v neuvolassa. Olisi sitten tarkempi tulos kun samalla vaa'alla punnittu. Ja saapahan sitten oman th:n mielipiteenkin asiasta.

Nyt kannattaa itse merkata ylös se mitä lapsi syö, miten liikkuu ja ihan maalaisjärjellä miettiä mitä lapsi syö ja tuntuuko se riittävältä. Meillä esim. 3 vuotias poikamme painaa 15.4 kg eikä todellakaan oo lihava, pituutta ehkä näin metri ehkä vähän yli (en oo mitannu pitkään aikaan). Kuitekin oon sitä mieltä myös et ylöspäin sen painon pitäisi mennä, ei laskea ellei sit oo rotavirus yms...

Raitalankäärme, sitähän mie yritikin kysyä että onko tuo pieni vielä huolestuttavaa.
Mutta toisaalta kun pituutta on ilmeisesti tullut niin painonkin olisi pitänyt lisääntyä.

Eli varmaankin ainakin painokäyrä laskee.

vieras, kiitos sinullekkin. Mahdotonpa näistä on itse tietää.

nooh, jos et huomannut niin ensviikolla ollaan menossa oman neuvolan vaa'alle punnittavaksi.

minä vain, tyttö on ollut terveenä eli mistään sellaisesta ei pitäisi olla kyse. Syö kyllä tosi vähän ja on vilkas lapsi. Mutta tähän asti se on riittänyt ja paino noussut silti tasaisesti.

Nyt vain vaikuttaisi vähän toisensuuntaiselta. Ja varsinkin kun on likka pieni jo valmiiksi.....

Alkuperäinen kirjoittaja Solina83:
Raitalankäärme, sitähän mie yritikin kysyä että onko tuo pieni vielä huolestuttavaa.
Mutta toisaalta kun pituutta on ilmeisesti tullut niin painonkin olisi pitänyt lisääntyä.

Eli varmaankin ainakin painokäyrä laskee.

vieras, kiitos sinullekkin. Mahdotonpa näistä on itse tietää.

Niin siis tuohan on tosi pieni heitto, ja eihän ne lapset aina kasva niin käyrien mukaan että samanaikaisesti nousee pituus ja paino. Välillä saattaa tulla pituutta lisää ja paino seuraa vasta perässä. Välillä lapsi saattaa ensin vähän pyöristyä... ja sitten seuraakin pituuskasvupyrähdys.

Ja 200 g on oikeasti ihan tosi vähän, vastaa vaikka yhtä mahassa olevaa jogurttia. Muutenkaan ei voi ihan vaan kahden punnituskerran perusteella sanoa mitään varmaa, kun ei kuitenkaan mitään dramaattisia heittoja ole. Turhaan huolehdit :)

Kiitos. Jospa toi ei sitten olisi huolestuttavaa. Mutta jokatapauksessa pyydän ensviikolla samalla punnitsemaan ja mittaamaan tytön. Onpahan sitten samoilla vehkeillä saman mittaajan ottamatta tulokset niin tietää varmemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Solina83:
Eikö kukaan tiedä?

Sallittua? Kaipa ne lapsetkin joskus laihtuu, kun kuluttavat enemmän kuin syövät. Joskus kasvaa ja liikkuu niin paljon, että paino ei pysy perässä. Jos kuitenkin syö monipuolisesti ja normaalisti, ei millekään lihotuskuureille ole tarvetta.

ap:lle: Meillä 2,5vee tyttö oli viime syyskuussa 98cm ja tasan 16 kg. Nyt lähestyy kolmevuotisneuvola ja sama asia huolettaa minuakin: nimittäin kotivaaka näyttää vain 16,1kg eli painonlisäystä ei ole tullut. Mutta pituutta ilmeisesti on, sillä käytiin lastenlääkärissä allergiaepäilyn takia, niin siellä lääkäri mittasi 102cm. Mitään allergioita ei löytynyt, ei myöskään keliakiaa. Meillä tyttö valitellut vatsakipua ja niitä siis selviteltiin. Mitään ei siis löytynyt ja kaikki mahdollinen tutkittiin, myös vatsan alueen ultraääni röntgenlääkärillä. Meillä tyttö on TODELLA energinen ja syökin ihan hyvin. Eli ilmeisesti on käyttänyt energiat pituuskasvuun. Jos neuvolaa huolestuttaa, niin pyydä päästä tarkempaan syyniin.

Siis pitää vielä ap:lle tarkentaa, kun kirjoitin että meidän tyttö syö hyvin... Ei söisi itse asiassa kuin 5 lusikallista itse, mutta minä lusikoin loput. Nimittäin tuota pituutta on ollut ikään nähden niin reilusti, että me ollaan jo oltu ja ollaan edelleen tiheämmässä tarkkailussa neuvolassa. Ovat kehottaneet syöttämään loput, kunnes masu täysi. Hän syö aamuisin ja iltaisin puuron, joka on tehty maitoon. Sitten lounaaksi ja päivälliseksi menee minusta normaali lapsen annos lämmintä ruokaa, jommalla kummalla ruualla syö pienen leipäpalan ja ruokajuomana on maito. Välipala on yleensä viili, jugurtti tai joku hedelmä. Tämän enempää häneen ei uppoa, jotkut leikki-ikäiset syö kyllä paljon enemmänkin...

Mulla kokemusta vauvaikäisen painon laskusta, tiedä sitten voiko niitä verrata. Kerron nyt kuitenkin: 10kk tytölläni oli painoa7,475kg, 11kk paino oli laskenut 7,360kg. Parin viikon päästä paino oli noussut 7,405kg, ja taas parin viikon päästä paino oli laskenut 7,305kg, sen jälkeen paino on noussut tasaisesti. Kaikenlaisissa tutkimuksissa juostiin, mutta mitään ei löytynyt. Tyttö on nyt kohta 4v hoikka ja terve. Jos tyttösi on pirteä ja jaksaa hyvin touhuta yms. niin varmaan kaikki on hyvin, myös jos on juuri sairastanut ja ruoka ei ole oikein maistunut, niin voi tulla väliaikainen lasku painoon.

Yhteistyössä