Onko lapsella oikeus valita? jos on niin mitä ja jos ei niin miksi ei?

Vai pitääkö sen kulkea samaa polkua vanhempiensa kanssa?

Jos vanhemmat ovat esim. vegetaristeja niin onko se oikein päättää myös lapsen puolesta? siis saako lapsi esim kylässä tai koulussa valita syökö kasvis vai liharuokaa?

tai jos vanhemmat ovat uskovaisia niin onko lapsella oikeus valita uskoako vai ei?

jos vanhemmat on rasisteja onko lapsella oikeus valita kaverinsa vapaasti?

saako lapsi ilmaista mielipiteensä ja tulee kuunnelluksi ja ymmärretyksi? (esim. lomamatka, huonekalu, järjestys, sisaruksen nimi..tms)

Tai jotain muuta sellaista missä voisi olla ns. ristiriitaa.

minusta on oikein kasvattaa siihen mitä haluaa kasvattaa, mutta lapsella pitää olla oikeus valita miten hän haluaa elämän peruskysymyksissä toimia.
siis vaikka minä en hyväksy homoja ja lesboja, hyväksyn sen omalle lapselleni ja kutsun lapseni kumppanin kotiini, vaikka se olisi samaa sukupuolta kuin lapseni.

Mielestäni ehdottomasti lapsella pitää olla oikeus valita itse.Sehän olis melkeimpä lapsen aivopesua jos ´pakottaa´hänet omien uskomusten ja tapojen malliin.Mutta en ole kyllä koskaan kuullut perheestä jossa vanhemmat vegejä ja lapsi saa syödä lihaa.Se on aika surullista.

Kyllä vanhemmat valitsevat nekin asiat mitä lapsi saa itse päättää eli asiasta ei voi olla yhtä mieltä.

Minä valitsen lasteni puolesta ne asiat mitkä koen ehdottoman tärkeiksi. Eli esimerkiksi sen että parhaani mukaan opetan suvaitsevaisiksi jne..
Olisin surullinen jos myöhemmin valitsevat toisin.

Itse valitsevat uskonnon, ruokavalion ja muut sellaiset asiat joiden en näe muokkavan heidän elämänkatsomustaan pahaksi ja vääräksi.
Itse olen ateisti vege. Lapset kirkkoon kuuluvia sekasyöjiä.

Lapsilla on ilman muuta oikeus vailta itse.
Kavereiden valintaan puutun vielä kun voin. Jos joillaan lapsilla on rasistiset vanhemmat, niin siellä lapseni ei kyläile.

Kukaan meistä ei syö kotona sianlihaa, lapset saavat silti vapaasti syödä sitä päiväkodissa, ravintolassa tai missä nyt on tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Kyllä vanhemmat valitsevat nekin asiat mitä lapsi saa itse päättää eli asiasta ei voi olla yhtä mieltä.

Minä valitsen lasteni puolesta ne asiat mitkä koen ehdottoman tärkeiksi. Eli esimerkiksi sen että parhaani mukaan opetan suvaitsevaisiksi jne..
Olisin surullinen jos myöhemmin valitsevat toisin.

Itse valitsevat uskonnon, ruokavalion ja muut sellaiset asiat joiden en näe muokkavan heidän elämänkatsomustaan pahaksi ja vääräksi.
Ihailtavaa että annat lapsillesi vapauden tulevaisuudessa ja nytkin jo valita esim.juuri tuo ruokavalionsa!!hatunnosto ja kukkasia sinulle
:flower:

Lapsi saa valita itse ikätasoon sopivista asioista. Meillä ei ainakaan 5v ole kykeneväinen päättämään itse ruuastaa koska hänellä ei ole tietoa asiasta vielä.
Lapsen mielipidettä pitää kuunnella ihan alusta lähtien mutta mielipiteen mukaan tekeminen on eri asia.
Vanhemmat kuitenkin ovat myös oikeudellisesti vastuussa lapsestaan niin minusta vanhemmat myös päättävät esimerkiksi leikkiseuran jos siitä tulee ristiriitaa. Tai koulun jos se aiheuttaa erimielisyyksiä.

Aikuisena tai nuorena aikuisena lapsi on vapaa itse päättämään omista asioista. Mutta samalla myös minä olen vapaa päättämään omista asioista. Eli jos en hyväksyisi vaikkapa aborttia niin minusta minun ei olisi pakko lastani siihen kannustaa.
Mutta en silti hylkäisi lastani eri tavalla tekemisen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Ihailtavaa että annat lapsillesi vapauden tulevaisuudessa ja nytkin jo valita esim.juuri tuo ruokavalionsa!!hatunnosto ja kukkasia sinulle
:flower:
Kiitos, olipa kivasti sanottu :flower:

Yritän kunnioittaa lasten itsemääräämisoikeutta koska minuakin on kunnioitettu vanhempieni taholta valtavasti.
Esimerkiksi vanhempani ovat sekasyöjiä mutta itse ilmoitin jo kymmenen vuotiaana etten halua syödä lihaa ja osasin asiani perustellakin.
Muu perhe jatkoi omaa ruokavaliotaan mutta näkivät vaivan valmistaa minulle monipuolista kasvisruokaa, ehkäpä ajattelivat että eettinen vimmani menee ohi. Ei mennyt.

vieras
Tässä perheessä eletään tämän perheen säännöillä - tietysti lapset aluksi syövät samaa ruokaa kuin me muutkin kun eivät osaa muuta tehdä - saavat muualla valita jos on mahdollista. Uskoa saavat mihin sitten uskovatkin, me vanhemmat rukoilemme ja uskomme Jeesukseen, jos ei nappaa niin ei voi mitään. Eihän tämmösiin asioihin voi pakottaa. Ja tottakai saa päättää oman huoneensa järjestyksestä ym.asioissa, joissa lasta nyt voi kuunnella ja antaa hänen päättää.

Yhteistyössä