Onko laitonta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Matti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Matti"

Vieras
Onko laitonta olla työssä ilmaiseksi ennen oppisopimuksen alkamista työpaikka, siis ilman sopimusta? Tiedän, että työ ei saa alkaa lain mukaan ennen sitä, mutta tarkoittaako se myös työhön perehtymistä ilmaiseksi ja ilman sopimusta?

Työtä tehdään vastiketta vastaan ja silloin työntekijällä on oikeuksia ja velvollisuuksia. Vapaaehtoistyötähän saa toki tehdä, jos molemmat osapuolet ovat siihen suostuvaisia, mutta jos esim. käy työtapaturma (vaikka liukastut töissä ja murrat pahasti ranteesi -> leikkaukseen yms. kallista hoitoa), niin silloin koittaakin ohraleipä, koska sinua ei rinnasteta työntekijään, ellei niin ole erikseen sovittu ja sitten joudutkin itse kustantamaan hoidon ja pahimmassa tapauksessa kärsimään lopun ikääsi tapaturmasta tulleesta vaivasta, kun teit vapaaehtoistyötä. Oma tapaturmavakuutuskaan ei välttämättä korvaa hoitokuluja yms. jos olet vapaaehtoistyössä, koska sitä ei välttämättä rinnasteta vapaa-aikaan.

Ainakin ennen tunnettiin käsite sanattomasta työsopimuksesta. Jos on töissä ja saa palkkaa ko päiviltä niin silloin on töissä vaikkei nimiä vielä paperissa olekaan. Muistaakseni joskus 90 luvulla olin pari kolme viikkoa töissä ja sitten vasta nimet paperiin. Sittemmin olen aina pyytänyt nimet soppariin, ennen kuin sanon itseäni irti edellisestä paikasta.

Yhteistyössä