Onko kuomat ne ainoat oikeat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niinu86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Niinu86

Jäsen
25.01.2008
489
0
16
Tänään päiväkodissa hoitotätin kanssa juttelin ja hän alkoi ensin kehumaan kuomakenkiä kuinka ne ovat parhaat mahdolliset ja sitten meidän lapsen vikingit ovat kuulema tiukat ja kyseli kokoa (ei kuulema tue lasta oppimaan itse pukemaan kenkiä) ja varret ovat liian lyhyet jne. Minusta kengät on sopivat mutta nilkan kohdalta suht napakat, ei kuitenkaan puristavat. Kasvuvaraa on noin 1cm.

Itse kun halusin nimenomaan gore-tex kängät jotka ovat tukevat. Kuomat on varmasti hyvät kengät mutta eivät silti pidä vettä tai ole niin tukevat pienelle kuin toivoisin.
Tuli vähän pahamieli, kun omasta mielestä olen pukenut lapseni ihan asiallisesti. : / Pitääkö minun nyt ostaa ne pari numeroa liian isot kuomat että tätillä on hyvä?

No ei tarvi. Itse päätät lastesi kengät. :)

Henk.koht. olen sitä mieltä että goret vesikeleillä/pikkupakkasilla ja Kuomat kunnon pakkasilla. Näin meillä on toimittu.

Sen verran vielä että jos "kasvunvaraa" on 1 cm niin alkaa olla siinä rajoilla, koska kenkä jää pieneksi. Astumisvaraahan pitää olla se puoli senttiä, joten tuossa on enää puoli senttiä ylimääräistä ja jos vielä pidät paksumpia sukkia kengissä, niin käytännössä kasvuvaraa ei enää ole. Suositushan on että talvikenkiä ostettaessa lapsen jalka pohjallisen päälle ja ylimääräistä saa olla 1,8-2,0 cm (sentti kasvuvaraa, puoli senttiä astumisvaraa sekä villasukan viemä tila).

Joudut ostamaan kuukauden-parin sisällä kuitenkin uudet kengät jos varaa on vain tuon verran! Ja villasukan kanssa se nilkkakin puristuu sitten ikävästi. Kyllä hoitotäti on nähnyt enemmän lasten jalkoja ja kenkiä kuin moni äiti. Ei se siis täysin puutaheinää puhunut. Ja kaikkea ei kannata ottaa niin itseensä... hyvää se vain ajattelee ja yrittää auttaa.

Tiedossahan se on ettei nuo enää kauaa mene, mutta niin kauan kun menee eikä kenkä purista mistään niin en ymmärrä miksi ne eivät kelpaa. Miehen kanssa ollaan sitä mieltä että ne on hyvät ja hyvänkokoiset. Itse kun ei tykätä siitä että kengät on hurjan paljon isommat kuin käyttäjänsä, talvi on pitkä aika ja pienen jalka kasvaa, jokatapauksessa joutuisi uudet hommaamaan jossain välissä jos haluaisi säilyttää saman kasvuvaran koko talven.

No täti nyt ei tainnu vaan tietää lapsen kengistä mitään. :) Toki puettavuus on tärkeää, mut ei todellakaan tärkein ominaisuus. =) Ja se, mikä on helpoin pukea (varmasti onkin helppo vain vetää saapas jalkaan) ei välttämättä ole muilta ominaisuuksiltaan paras.

Vikingit on ihan hyvät, mutta ne on tosi jäykät ja lapsen jalka ei saa kunnolla liikuntaa, siksi Kuomat on paremmat. Vikingeihin ei mahdu villasukka (ottaa yleensä leveydestä kiinni, ja jos puristaa niin jalat palelee), Kuomissa on leveämpi lesti. Toisaalta Kuomia ei saa kiristettyä kunnolla laihaan jalkaan.

Meidän lapsilla on molemmat: Kuomat pakkasille ja Vikingit loskakeleille :)

Meillä ei anakaan jalat tarkene kenelläkään lapsista noissa vikingin kengissä kuin max. -5 asteen pakkasilla, eli loskakeleillä käyteteään vikingin kenkiä, ja pakkasilla kuomia.

Mäkin tykkäisin kayttää lapsilla kivoja vikinkejä yms. mutta käytäntö on oikeasti osoittanut, että kuoma on oikeasti lämpimämpi. Joten nyt kun on pakkasta -10 ja pitää pukea villasukkaa väliin, niin kuomat on tosi hyvät. Vikingit on melko kapean malliset, niin villasukka monesti puristaa vaikka varpaissa olisikin tilaa.

Meillä ne Viikkarit on seissyt päiväkodissa aika lailla käyttämättömänä kun tosiaan hankalat laittaa vajaa kaksi vuotiaalle, ne laittaa aina vuorelliset kumisaappaat niiden tilalle mutta meillä on Tepsut toisina kenkinä ja ne on aivan mahtavan helpot laittaa kun vetoketju sivuissa.Ei olla siis päiväkodilta meillä vaadittu kuomia hankkimaan ainakaan vielä.

mä oon huomannut etä kuomat ovat olet tähän asti kaikkein lämpimimmät kengät. ittellänikin kuomnat käytössä jo neljättä talvea ovat, ja vieläkin ovat lämpimät, vian kovilla, yli -20 asteen pakkasila tarvii villasukat

Minä en ostaisi kumpiakaan. Kuomia ollaan kyllä nyt harkittu kakkoskengiksi, mutta Vikingin kengistä en henkilölkohtaisesti tykkää ollenkaan. Ovat jotenkiin niin kovia koppuroita ja omituisen mallisia. Meillä on Kavatin tarralliset kengät ja niitä on päiväkodissakin kehuttu, kun ovat niin lämpimät ja näppärät pienenkin laittaa itse jalkaan.

Kuomat eivät ole parhaat mahdolliset. Ei ainakaan fysioterapeutin mielestä.
Ja siis pakkasilla on lämpöset, mutta etelä-suomen loska kakka keleillä kylmä't, koska ne kastuu läpimäriksi.
Suosittelen viking coretexia. Ne oli jopa 5 egeä kalliimmat, kuin kuomat.
Ja kuomat ei oo parhaat mahdolliset sellaiselle, joka opettelee kävelemään tai on oppinut vasta.

Ei ole, mutta vaikea on löytää yhtä leveälestistä ja helposti villasukankanssa jalkaan menevää kenkää kuin kuomat. Niitä on, mutta mielestäni hintalaatusuhteeltaan kuomat on näistä parhaat. Ja puhun nyt vain pakkaskengistä koville pakkasille, en loskakeleille ja leudoille talville sopivista muista kengistä, jotka tukevatkin jalkaa paremmin.

Meillä lapset kulkee talven läpi coretex-talvikengissä. Ihan sen takia, että niissä pysyy jalat varmasti kuivina ja meillä ainakin myös lämpiminä. Jos lapsi liikkuu ja touhuaa ei jalat pääse paleltumaan ulkoilun aikana, mutta kastumaan pääsevät.
Ja tuohon ap:n kysymykseen ovatko kuomat ne ainoat ja oikeat niin mielestäni eivät ole. Mun mielestä ei ole mielekästä arpoa mitkä kengät nyt laitetaan jalkaan, kun arpomisen pystyy jättämään väliin yksillä kengillä.

[QUOTE="Lissu";22516296]Sen verran vielä että jos "kasvunvaraa" on 1 cm niin alkaa olla siinä rajoilla, koska kenkä jää pieneksi. Astumisvaraahan pitää olla se puoli senttiä, joten tuossa on enää puoli senttiä ylimääräistä ja jos vielä pidät paksumpia sukkia kengissä, niin käytännössä kasvuvaraa ei enää ole. Suositushan on että talvikenkiä ostettaessa lapsen jalka pohjallisen päälle ja ylimääräistä saa olla 1,8-2,0 cm (sentti kasvuvaraa, puoli senttiä astumisvaraa sekä villasukan viemä tila).[/QUOTE]

No voi helvetti. Ja me ostettiin 60 euron goretexit kenkäkaupasta ja kauppias sanoi että niissä on nyt 1,5 senttiä kasvuvaraa ja minä oletin että ne menee koko talven. Ja tosipuheissahan niissä siis on 0,5 senttiä kasvuvaraa eli meillä taitaa kohta olla pienet noi kuukausi sitten ostetut 60 euron kengät. Minä vielä olisin ottanut yhtä kokoa isommat mutta kauppias sai ylipuhuttua että nää on just hyvät tälle talvelle. No tietenkin se suosittelee ostamaan mahd pienet, että joutuisin tälle talvelle ostamaan häneltä vielä toisetkin kengät. Lapsi 1,5 v, että kyllähän se voi olla niinkin että jopa sillä isommalla koolla (21) olisin joutunut ostamaan uudet kengät, mutta se möi meille koon 20 kengät ja minä oletin että niillä nyt olis ees puoli talvia tai joka koko talven pärjännyt ja tämän toivomuksen myös kauppiaalle kerroin että pitää olla reilut. Ja mä oletin että kengissä on siis 1,5 senttiä kasvuvaraa, mutta nyt niissä ei olekaan yhtään kasvuvaraa.

[QUOTE="Lissu";22516282]No ei tarvi. Itse päätät lastesi kengät. :)

Henk.koht. olen sitä mieltä että goret vesikeleillä/pikkupakkasilla ja Kuomat kunnon pakkasilla. Näin meillä on toimittu.[/QUOTE]

Peesi tälle.

Kasvun ja käyntivaraa kengässä pitäisi olla noin 1,7cm yhteensä, eli jos sulla on siinä kengässä vain 1cm tilaa niin alkaa olla aika tarkalla. Joudut todennäköisesti ostamaan lopputalveksi toiset kengät, osta sit vaikak käytetyt Kuomat.

Yhteistyössä