Onko kuntalisä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulosidonnainen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tulosidonnainen?

Vieras
Mietin tässä hoitovapaata ja maksuun tulevaa vuosilomapalkkaa... Tutkiskelin Kelan sivuja, mutta ei ihan valjennut tuo tukikuvio.

Oon nyt ymmärtänyt niin, että kotihoidon tuen hoitorahaosuuteen (294,28) eivät tulot vaikuta. Hoitolisään (max 168,19) talouden tulot vaikuttavat.

Miten sitten kotihoidon tuen mahdollinen kuntalisä, onko se tulosidonnainen samoin kuten hoitolisä on?
Vaikuttaako siihen koko talouden tulot vai ainoastaan hakijan?
Jos minulle maksetaan vuosilomapalkkaa, niin menetänkö kuntalisän?

Riippuu kai kunnasta!

Osassa kuntia kuntalisää saavat ne perheet, jotka saavat edes pikkuisen hoitolisää. Toisissa kunnissa sillä ei ole merkitystä. Ja meillä ei kukaan saa kuntalisää...

Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon.
Hakemukseen liitetään todistus tai kuitti perheen bruttotuloista (muista kuin Kelan etuuksista), mm.
palkkatositteet sekä omista että puolison työtuloista
yrittäjän tuloslaskelma ja tase liitetietoineen, kopio tuoreimmasta veroilmoituksesta
todistus työttömyyskassan maksamasta työttömyyspäivärahasta.

Espoo-lisä on kuntalisä, jota maksetaan Espoossa 218,64 € kuukaudessa vanhempainrahakauden (158 arkipäivää) jälkeen, kun perheen nuorin lapsi on alle 3-vuotias ja vanhemmat hoitavat itse lapsensa (tulosidonnaisuudesta ei puhuta mitään, vain hoitolisässä se on mainittu).

Vanhempainpäivärahaa ei katsota tuloksi lisäosaan, sillä eihän vanh.rahaa makseta hoitovapaalla ollessa. Näin ainakin mulle sanottiin kelassa, ja näin myös luki päätöksessä. Tuloiksi katsottiin vain miehen tulot.

Alkuperäiselle: Kannattaa varmaan tehdän niin kuin monet, että vanhempainvapaan jälkeen pidät normaalisti kesäloman ja sen jlkeen jäät vasta hoitovapaalle. Itselläni ei lomia ole niin ei tällaista ole tullut selvitettyä.

Nii kunnasta/kaupungista riippuu.
Mutta kotihoidontuki vajaa 300e ei ole tulosidonnainen ja hoitolisä on tulosidonnainen.

Ja meillä jokainen on oikeutettu kuntalisään aina siihen kunnes lapsista nuorin 2v.
Meillä ei siis vaikuta saako hoitolisää vai ei. Kunhan lapsi vain hoidetaan kotona.