Onko kummipyyntö aina mieluisa?

Tiheän palstailun kausi

Aktiivinen jäsen
01.12.2005
1 516
0
36
Mietin tässä, kehtaanko pyytää ystävää kummiksi. Kuinka läheinen ystävä oikeastaan "pitäisi" olla, jotta kummiksi kehtaa pyytää? Oikeastaan olemme jo nyt läheisiä, kyse on yhdestä parhaista kavereistani, ja toivoisin, että suhteemme entisestään lähenisi, jos hänestä tulisi lapsemme kummi. En vain tiedä, ajatteleeko hän samoin... :ashamed: Ja hänen miestään en tunne juuri lainkaan, joten pyytäisin vain yksin ystävääni.

Mulle ei enää nyt olisi mieluisa. Mulla on 3 kummilasta, 13 v, 5 v ja alle puolivuotias ja nyt alkaa riittää. Ehkä 10 vuoden päästä voisi vielä yhden ottaa, mutta mieluummin ei. Omissakin tekemistä. Mä pyytäisin niin, että sanoo heti alkuun, että kieltäytyä saa ja PITÄÄ jos ei halua kummiksi, mutta sinusta olisi mukava jos hän alkaisi siihen hommaan.

Ei se oikeasti ole aina mieluisaa. Se on kuitenkin jonkin asteinen ressi. Etenkin, jos kummilapsia on paljon. Kohteliasta kieltäytymistä ei siis tarvi ottaa itseensä.:)

Mä olen "kasvattanut" kaksi kummityttöä jo aikuisiksi =) Sitten meillä on isännän kanssa vielä 10v ja 2v kummitytöt ja 8v ja 9kk kummipojat. Tästä lähtien taidan sanoa ei kummipyyntöihin...

ollut, vaikka vuoden sisälläkin nyt tullut kolme uutta kummilasta (yht.9) ja omia lapsia kolme pientä. Ja hyvin olen mielestäni lapsia muistanut, vaikka heitä on monta.:)

Miten niin'velvollisuus ja rasite'? Ompa outo näkemys kummiudesta. Meillä on 9 kummilasta,4-16v. Nyt saadaan kymmenes kummilapsi, eikä vieläkään rasita. Mulle se on joka kerta ollu kunnia, kun on kummiksi pyydetty,aattelen sen niin ettei kukaan pyydä kummiksi yhdentekevää ihmistä. En ainakaan itse pyytäisi. Ja toivompa sydämeni pohjasta ettei kukaan meidän lasten kummeista koe kummilapsiaan velvollisuudeksi ja rasitteeksi, täytyypä huvikseen kysästä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos on kummi, se tietää rahan menoa :D joku ei ehkä haluaisi kummiksi syystä tai toisesta, mutta ei välttämättä uskalla kieltäytyy.

:o Jollaki on sitte oudot kriteerit kummien valinnassa.. meillä ainakin kummius on ihan jotain muuta ku rahakysymys. Ei kummius ole pelkkää lahjojen ostamista.

Alkuperäinen kirjoittaja mavonsilimä:
Jos on kummi, se tietää rahan menoa :D joku ei ehkä haluaisi kummiksi syystä tai toisesta, mutta ei välttämättä uskalla kieltäytyy.

:o Jollaki on sitte oudot kriteerit kummien valinnassa.. meillä ainakin kummius on ihan jotain muuta ku rahakysymys. Ei kummius ole pelkkää lahjojen ostamista.

ei se ole kriteeri, vaan aatteleppa, jos ei kummi ostais vaikka synttäri ja joululahjaa ni kyllähän sitä varmaan myhältäisi ympäriinsä. Ja ei tietenkään oo pelkästään raha asia, mutta kuuluu siihen mukaan. Jos on esim. monta kummilasta ni kalliikshan se tulee. tietty jos ei ikinä osteta niille mitään. Itse kyllä haluasin kummiksi, mutta vielä ei ole sellasta mahollisuutta tullut, mutta tiedän tapauksia jotka aattelee ihan kirjaimellisesti, että on rahan menoa.

Alkuperäinen kirjoittaja anne:
ei se ole aina mieluisa asia, onhan se velvollisuus ja rasite. omien lasteni kummit on kyllä olleet otettuja kun on päässeet meille kummeiksi.

no pistäppä vaikka tohon hakuun "kummius" ja lueskele siletä et mimmosia käsityksiä mammoilla on kummiudesta. kyl se kuule on velvoite ja rasite - ainaki jos aikoo kummilapsen vanhempien kanssa välilöissä pysyä!

ei se ole aina mieluisa asia, onhan se velvollisuus ja rasite. omien lasteni kummit on kyllä olleet otettuja kun on päässeet meille kummeiksi.

no pistäppä vaikka tohon hakuun "kummius" ja lueskele siletä et mimmosia käsityksiä mammoilla on kummiudesta. kyl se kuule on velvoite ja rasite - ainaki jos aikoo kummilapsen vanhempien kanssa välilöissä pysyä!

SIIS TOI MAVONSILMÄN TEKSTI PITI LAINATTAMAN MUT VIKAAN MENI....

Alkuperäinen kirjoittaja mavonsilimä:

ei se ole kriteeri, vaan aatteleppa, jos ei kummi ostais vaikka synttäri ja joululahjaa ni kyllähän sitä varmaan myhältäisi ympäriinsä. Ja ei tietenkään oo pelkästään raha asia, mutta kuuluu siihen mukaan. Jos on esim. monta kummilasta ni kalliikshan se tulee. tietty jos ei ikinä osteta niille mitään. Itse kyllä haluasin kummiksi, mutta vielä ei ole sellasta mahollisuutta tullut, mutta tiedän tapauksia jotka aattelee ihan kirjaimellisesti, että on rahan menoa.
Toki toki, mutta ite oon aatellu sen niin,että kummiks pyydetään sellaiselle lapselle, jonka kanssa muutenkin ollaan paljon tekemisissä. Eli se synttärilahjaraha nyt ainaki menis joka tapauksessa, vaikkei kummi olisikaan.Ja kaikista läheisimmille lapsille myös joululahja.

Yhden kummilapsen suostuisin vielä ottamaan, mutta sen jälkeen joutuisin jo kieltäytymään.Mie en halua olla sellainen kummi että muistan lasta pelkästään jouluina ja synttäreinä..haluan olla myös läsnä lapsen elämässä.Kovin monen lapsen elämässä on kuitenkin vaikea olla läsnä kun on omatkin naperot.

Yhteistyössä