Onko kukaan vaihtanut lapsilleen/lapselleen päiväkotia muusta syystä kuin muuton tai työaika muutosten takia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiia"

Vieras
Miten asia on edennyt? Kuinka nopeasti saitte uuden hoitopaikan ja miksi hoitopaikka vaihtui?

Olen alkanut miettiä päiväkodin vaihtoa useasta eri syystä vaikka työaika on edelleen ihan sama kuin aiemmin ja samalla paikkakunnalla asutaan edelleen.

Harmittaa etten aiemmin hakenut haluamaani paikkaan kun luulin kyseisen päiväkodin olevan pelkkä vuoropäiväkoti mutta kuulin että siellä on myös "tavallinen ryhmä". Lisäksi mun hoitopaikan vaihtamista puoltaa se että lapsilta on tullut negatiivista palautetta hoitajista, olen myös itse huomannut tämän huonon ilmapiirin nykyisessä hoitopaikassa. En jaksa eritellä tapahtumia sen kummemmin mutta itsekkin ihmisiä ja heidän omaisiaan palvelevana tiedän että hoitajien tapa nykyisessä pk:ssa sanoa asioista on välillä todella väärä :(

Tässä on nyt monta tekijää jonka vuoksi suunnittelen toiseen hoitopaikkaan hakemista mutta kaipaisin teiltä, tämän läpi käyneiltä, kokemuksia. Miten kaikki sujui lasten kanssa, kauan uuden hoitopaikan löytymiseen meni aikaa jne..

Toivoisin asiallisia kommentteja jotka auttavat oikeasti näihin mieltä askarruttaviin pulmiin =)

Tilanne oli huono, yritimme keskustella ja se otettiin niin karvat pystyssä puolustuskalla ja kuuntelematta vastaan. Kaupungin siirtojonossa oltiin silloin jo vuosi oltu eikä siitä ollut mitään apua. Ilmeisesti vaihtajat kaupungille viimeinen prioriteetti, no ymmärrettävää tavallaan. Kyselin sitten tutuilta, tuttujen tutuilta, puistossa vastaantulleilta ja päädyin yksityiseen, josta sai paikan kohtuullisessa ajassa. Maksaahan se enemmän, mutta koko perhe voi niin paljon paremmin, ettei sitä rahassa mitata. Pieni ryhmä ja osaavat, lapsia ja työtään arvostavat työntekijät. Nyt lapsi jaksaa keskustella asioista myös arki-iltaisin ainaisen väsykiukuttelun ja päättömän riehumisen sijaan.

Ryhmässä toimiminen sujuu ja jos ongelmia on, niin henkilökunta kertoo asiallisesti mitä on tapahtunut ja miten on käsitelty, eikä ole syyllistämässä meitä tai vaatimassa meiltä ratkaisua. Aiemmin ihan älytöntä, meidän olisi jotenkin pitänyt saada lapsi pukeutumaan päiväkodissa itsenäisemmin, vaikka kotona sujui oikein hyvin pienellä kannustuksella. Miten me kannustamme etänä keskellä päivää, jos henkilökunta ei siihen pysty paikan päällä?

Eli kannattaa vaihtaa, jos siltä tuntuu.

Voi kiitos sinulle "miih" vastauksesta.. eilen oli pakko jo laittaa kone kiinni ja painella nukkumaan kun aamulla taas nousu töihin ja päiväkotiin. Kiinnitin huomiota tuohon "lapsi jaksaa nykyään keskustella ainaisen väsykiukuttelun ja riehumiseen sijaan"-lauseeseen. Meillä jokseenkin illat kaaottisia päiväkotipäivän jälkeen, jatkuvaa kiukuttelea ja riehuntaa :( Aiemmin ei näin ole ollut. Monta tekijää tässä on miksi olen tätä miettinyt ja nyt havahduin miettimään johtuisko tosiaan tuosta hoitopaikasta tuo riehunta ja kiukuttelu kun aiemmin olen laittanut rankan päivän ja väsymyksen piikkiin.

Vanhempi lapsista osaa jo kertoa jotenkin mitä hoidossa tapahtuu ja on myös usein sanonut että pikku-veli itkee siellä paljon. Sen tiedän että pienempi jää monesti itkemään perään, mutta huolettaa kun vieläkin itkeskelee perään vaikka ovat olleet kyseisessä hoitopaikassa jo 1,5 vuotta.

Lukuisia asioita miksi tätä vaihtoa mietin, ihan käytännön syistä (nykyinen pk mutkan takana ja aamulla tulee kiire ehtiä töihin, tuleva eskari-kuvio jne jne..) sekä selvästi huono ilmapiiri päiväkodissa :(

Itse kallistun hoitopaikan vaihtoon mutta aika lohdutonta jos jonotus on noin pitkä :( Täytyy varmaan selvitellä yksityisiä hoitopaikkoja ja niiden hintoja jos odottelu venyy liian pitkälle. Haluaisin saada paikan kuitenkin syksyyn mennessä kun vanhemmalla lapsella alkaa esikoulu.

Ei vaihdettu kun muutettiin, joten nyt vaihtohakemus oli helppo perustella. Syyt on lähinnä hoitajien ristiriitaiset puheet (toinen sanoo että nukkui ja toinen että ei nukkunut esim), töksähtelevät palautteet (esim. töni toista hiekkalaatikolla), nihkeät hoitoajat (pitää viedä klo9 vaikka menisin klo13 ja ehtisin olla lapsen kanssa) ja jatkuvasti vaihtuva henkilökunta.

Olemme vaihtaneet. Ekassa paikassa olimme vaihtamassa ekana vuonna koska oli olemassa ongelma mikä ei meinannut ratketa. Kun otin esille aikeeni hakea paikkaa toisesta pk sta otettiin minut vasta tosissaan ja asia puitiin omahoitajan ja johtajan kanssa ja ongelmaan löydettiin ratkaisu. Toiselle alueelle muuton myötä hain paikkaa lähimmästä pk sta ja saimme siirron. Parin vuoden päästä tuli epäily sisäilmaongelmasta koska lapsi sairasti niin paljon ja siirryimme yksityiseen pk iin. Sairastaminen väheni merkittävästi ja pääsimme astmalääkkeistä eroon joten ratkaisu lie oli oikea.

Olen ollut tyytyväinen ratkaisuihimme ja siihen etten ole vain tyytynyt ja sopeutunut vallitseviin olosuhteisiin.

Mä vaihdoin pienemmän eri päiväkotiin kun isompi lähti eskariin, muuten koulu ja hoitopaikka olisivat olleet ihan eri päissä (pientä) kaupunkia. Tykkäsin uudesta hoitopaikasta enemmän kuin siitä alkuperäisestä. Musta meni ihan hyvin, lapsi oli alkuun vähän ujo, mutta oppi nopeasti uusia asioita ja ryhmästä lähti muistaakseni kuusi lasta samaan eskariin.

Kiitos teille jotka olette jaksaneet vastata!! Luulin että nämä kaikki ongelmat on mun omien korvien välissä vaikken kranttu yleensä olekkaan ja tulen kyllä hyvin juttuun muiden ihmisten kanssa. Jostain syystä silti on nyt ollut monta monta tekijää jonka vuoksi oon tätä ajatellut.

Nyt näitä sattumia on ollut paljon ja vaihto ollut mielessä, niinkuin aiemminkin sanoin, monesta syystä. Ehtisin ehkä vielä ensi syksylle tuurilla saada uuden hoitopaikan jossa esikoinen käy esikoulun ja nuorimmainen normaalin päivähoidon jos hyvä tuuri käy =)

Minä jo hetken luulin ettei kukaan vaihda hoitopaikkaa muuta kuin pakosta: muuton tai työ olo-suhteiden vuoksi.. :/ Hienoa lukea myös teiltä että lapset/lapsi on suhtautunut asiaan hyvin. Hoitopaikan vaihto sujunut ilman sen kummempia ongelmia ja vanhemmat myös olleet tyytyväisiä!!

Mua on jotenkin hirvittänyt koko ajatus vaikka kurjalta on tuntunut viedä nykyiseen hoitopaikkaan: miten kaikki suhtautuu siellä jos vaihdan kesken kaiken :( ehkä mietin liikaa mitä hoitajat tästä ajattelee mutta kyllä mä olen siihen tulokseen tullut etten halua enää tuohon päiväkotiin viedä kun vieressä olisi lähempänä ja siellä voisi katsastaa, onko kommunikointi, vastaanotto ja luottamus erilaista..

Kiitos paljon teille jotka vastailitte!! Nyt tiedän etten ole ainut joka näitä on joskus pohtinut =D

Meillä perään itkemiset loppui lähes täysin parin viikon päästä uudessa päiväkodissa. Ei huonoon kohteluun pidäkään tottua, jos nyt hyvin suoraan sanon. Edellisessä päiväkodissa lapsille esim. puhuttiin rumasti ja huudettiinkin.

Vanha ketju, mutta oma tilanne hyvin samanlainen. Kertokaa lisää miten päiväkodin vaihto on sujunut jos syyt ovat olleet huonossa (yksityinen) päiväkodissa. Menikö kauan saada siirto tai jäittekö ilman paikkaa?

Yhteistyössä