onko kukaan saanu lääkäriltä reseptiä

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
iho-ongelmiin?
siis mulla on ehkäisyn lopettamisen jälkeen jääny iho ihan kamalaksi! sellasia isoja,ihonalaisia ( ? ) patteja jotka on tosi kipeitä. ja aina kun tuntuu että helpottaa niin uutta pukkaa. kamalan kipeä naama koko ajan vaikkei näkyviä pahkuroita montaa oliskaan.

oon joskus täällä kuullu että lääkäri voi määrätä jotain pillereitä että helpottais? millasia? paljonko ne maksaa? ja saako niitä kuinka "helposti"? eli jos nyt ei naama ihan täynnä niitä ole niin saako silti? omalääkäriltä vai joltain muulta?
olisin tosi kiitollinen vastauksista :flower: pesen ja hoidan kyllä ihoani mutta ei tunnu tähän auttavan :(

Zoe-F
no muutama kaveri on saanut lääkäriltä e-pilleri reseptin jos on ollu huono iho. Ja vain yksi tutuista on saanu rasva ja antibiootti reseptin, mutta hänellä oli todella paha akne.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Lopetitko ehkäisyn, koska haluaisit tulla raskaaksi? Siinä tapauksessa ei varmaankaan ole paljon vaihtoehtoja.
ei kun sen takia kun se ei sopinu.
ei sopinu sitten millään tavalla. raskaaksi en aijo tulla. ja tuosta ehkäisyn lopettamisestakin on jo reilu vuosi, olen odotellut tämän ihon kanssa että hormoonit tasaantuis tai jotain, mutta ei auta! :( nyt haluaisin jo apua tähän...

Emsku
Roacuttan -nimistä lääkehoitoa, määrää ainakin ihotautien erikoislääkärit, mutta siinä täytyy olla takana jo kokeiltu antibioottihoito yhdistettynä apteekin finnivoiteisiin. Jos antibiootit ei tehoa, niinkuin omalla kohdalla kävi moneen otteeseen kokeilun jälkeen, niin lääkäri suostui määräämään Roacuttania. Sitä ennen otettiin verikokeet, koska lääke nostaa veren triglyseridiarvoja, eli kaikki ravinnosta saatava rasva minimiin ainakin hoidon aluksi.

On muuten aika tuju lääke, esim. raskaaksi ei missään nimessä saa hoidon aikana tulla, ja lääke kuivattaa myös ihon muualta kuin kasvoista. Auringonvaloa täytyi välttää kokonaan, mutta jos täällä kotosuomessa on tähän aikaan vuodesta niin tuskimpa on ongelma :)

Itseltä lähti lyhyen hoidon myötä kamalat paiseen oloiset näppylät naamasta pariksi vuodeksi ja hiusten rasvoittuminen lakkas tykkänään. Olen tyytyväinen hoitoon, vaikka se vaivaa vaatikin, verikokeita ja lompakon kevenemistä (ei muistaaseni ollut lääke mistään halvimmasta päästä).

Mut eka kannattais siis aloittaa antibiootti + voide -hoidolla. Niitä antibiootteja pystyy määräämään ihan terveyskeskuksen yleislääkärit ja voiteita saa apteekista ilman reseptiä.

Vepasto
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Lopetitko ehkäisyn, koska haluaisit tulla raskaaksi? Siinä tapauksessa ei varmaankaan ole paljon vaihtoehtoja.
ei kun sen takia kun se ei sopinu.
ei sopinu sitten millään tavalla. raskaaksi en aijo tulla. ja tuosta ehkäisyn lopettamisestakin on jo reilu vuosi, olen odotellut tämän ihon kanssa että hormoonit tasaantuis tai jotain, mutta ei auta! :( nyt haluaisin jo apua tähän...
Siinä tapauksessa suosittelen ihotautilääkärillä käymistä.

ap
ensi viikolla olis lapsella aika omalääkärille, voisinko pyytää sitä antibioottikuuria+voidetta itselleni siinä samalla? vai pitääkö varaat ihan oma aika sen takia?

Zoe-F
Itte syön jättihelokkiöljykapseleita. Mulla kun vähän atooppinen iho, ja meinaa aika helposti tulla näppylöitä, niin se on auttan paljon siihen pintakuivaankin, eikä ole ollut enään paiseita jättihelokin aloittamisen jälkeen. Joitakin pikku näppylöitä jotka ovat lähteneet saman tien pois niin on ollut.

Emsku
Äkkiäkös sen reseptin lapsen vastaanottoajallakin kirjoittaa. Näkeehän se lääkäri jo varmaan suoraan ja osaa todeta hoidon tarpeen. En uskoisi että vaatii välttämättä omaa ajanvarausta.

minä
Itse sain aikoinaan Roacuttan-lääkkeet heti alkuun ilman mitään antibioottikuuria tai voiteita.
Ihotautilääkäri totesi vaan, ettei käydä niillä leikkimään.
Kaikki " paiseet " hävisi eikä juuri sen jälkeen ollut mitään ongelmia.
Niin ja kävin SUP-valohoidossa 10 kertaa.

Yhteistyössä