Onko kukaan käynyt parisuhdeterapiassa?

• Viestiketjun aloittaja kriisissä
  • Ensimmäinen viesti
kriisissä
Toivoisin saavani tähän kokemuksistanne kommenttia. auttoiko parisuhde terapia, miten se muutti suhdettanne ja onko suhde kestänyt siitä eteenpäin? kiitos etukäteen! :flower:

Käytiin kun perheessä tuli loppuunpalamista ja masennusta perheasiainneuvottelukeskuksen perheterapeutilla (eli seurakunnan ylläpitämä). Yhteensä noin vuoden ajan, varmaan 5-7 kertaa, välissä oli taukoja. Kaikki kehoittivat menemään yksityiselle ja olisi pitänyt mennä. Meillä mies laiminlöi perhettään, mutta terapeutti ymmärsi vain miestä ja hänen tekemisiään. Eli siis mies teki kaikennäköistä ikävää silloin, todella ikäviä asioita, mutta terapeutti vain vakuutti ymmärtävänsä hänen käytöstään. Minua hän ei ilmeisesti ymmärtänyt, vaikka olin siellä kotona ja pidin huolta kaikesta. Kyllä se varmaan auttoi siten, että niistä asioista tuli puhuttua. Toisaalta jätti minulle kyllä aikamoiset traumat. Miehen mielestä siitä ei ollut mitään hyötyä.
Olemme nyt erittäin onnellisesti naimisissa, kuten aina, koska mies sitten hoidatti loppuunpalamisensa muualla ja muuttui vastuulliseksi aikuiseksi sen seurauksena. Terapeutti kerran kehoitti meitä eroamaan, vaikkemme kumpikaan sitä halunneet.
Eli kaikki tuttavani ovat sanoneet, että kannattaa mennä, mutta täytyy olla varma siitä, että terapeutti on ammattitaitoinen, eikä vedätä kumpaankaan suuntaan.
Olen kuullut sellaisenkin jutun, että pari meni terapiaan, koska mies kävi vieraissa. Terapeutti selvitteli asiaa ja sanoi vaimolle, että hänen täytyy hyväksyä asia, koska miehellä on ollut vaikea lapsuus. En tiedä oliko peräti sama terapeutti; jokatapauksessa tämäkään vaimo ei saanut myötätuntoa.

42-v
Mekin kävimme perheterapeutilla.
Terapeutti minusta meni miehen puolelle, ja intti miksi emme eroaisi. itse emme ymmärtäneet että asiat oli niin pahat ollenkaan.
Tosi paljon apua saimme NMKY:n avioliittoleiriltä.
Heillä on myös kesäkuun alussa viikonloppu Helsingissä.

www.hnmky.fi/avec

KIA
Kävimme perheneuvolan parisuhdeneuvonnassa muutamia kertoja kriisi tilanteessa. Itse en kokenut hyötyväni siitä. Hyvä apu tuli kataja ry:n parisuhde leiriltä, jossa paneuduttiin mielestäni asiaan paremmin.
Luulen, että leirin vetäjät olivat myös parempia terapeutteja kuin perheneuvolan vastavat.

väsynyt äippä
Meilläkin on todella hyviä kokemuksia HNMKY:n avioliittoleireistä. Suosittelen avosylin kaikille. Puhutaan asioista suoraan ja rohkeasti, etsitään käytännöllisiä ratkaisuita ongelmiin, pyritään muuttamaan ongelmallisia tilanteita, eikä vain jaaritella.

Exän kanssa tuli käytyä. Terapeutissa ei mitään vikaa... oikein mukava nainen jonka kanssa oli helppo puhua ja selvitellä asioita ja joka toimi "suodattimena" mun ja exän kommunikoinnissa ettei heti keskustelu mennyt riidaksi. Aluksi tämä toimikin ihan hyvin, kunnes se muuttui semmoiseksi, että exä sitten haukkui kotona pystyyn, kuinka mä vaan morkkaan hänet siellä pystyyn ja blaa blaa blaa ja siihen sitten loppui terapiat, kun mitä iloa on mennä terapiaan jos ei mitään voi sanoa, kun siitä kumminkin kuulee kotona. Mua ei vaan olisi mikään saanut vaivata tai satuttaa... tais sitten osua arkaan paikkaan mun kommentit, kun noin siitä kilahti... no eipä ihme että se onkin ex... mutta kannattaa kuitenkin kokeilla...

Yhteistyössä