Onko kukaan käyny Fysioter. kun 10kk ei vielä käänny ?

• Viestiketjun aloittaja Pumbaali
  • Ensimmäinen viesti
Pumbaali
Lähinnä kohtalotovereita tässä kartoitan !
Me tosiaan saimme lähetteen fysioterapeutille 10kk neuvolasta syynä se kun lapsemme ei itse yritä selältä vatsalleen ja siitä ylös istumaan. Sieltä saimme ohjeita miten motivoida lasta kääntymään selältä vatsalleen, nousemaan siitä kontilleen josta jälleen istumaan. Istuma-asennosta sitten taas konttaus asentoon ja siitä vatsalleen.
Meidän lapsi osaa kyllä istua ja pyörii siinä pyllyllään "ympyrää" jalkojaan siirtelemällä. Näin hän viihtyy ja leikkii/katselee kirjojaan iloisesti kalkattaen joko yksin tai minun/mieheni kanssa. Hän myös kävelee mielellään kainaloista/käsistä talutettuna. Koskaan hän ei pienenä kääntynyt vatsalleen asti itse, sitä kyllä meinaili kääntymällä kyljelleen mutta ei siitä enää halunnut vatsalleen vaikka mitä mielenkiintoista olisi lähellä ollut. Sitteriä ei asiasta voi syyttää sillä hän vietti suurimmanosan valveillaoloajastaan lattialla.

Nyt kysynkin että onko kenelläkään kokemusta samanlaisesta ?
ja Miten teillä on sittemmin edistytty ?

Eräällä tuttavallani oli saman tapasia juttuja 9kk tyttönsä kanssa. Neuvolassa oli kehoitettu huonontamaan palvelua ts. ettei käännetä eikä nosteta istumaan. Pari kertaa tyttö oli yrittänyt itkemällä saada palvelua mutta huomasi pian että ajat olivat muuttuneet ja kolmen viikon kuluttua tyttö konttasi täyttä vauhtia.
Toisaalta haluaisin sanoa että ei ole kivaa sekään kun omani kääntyi alle 1 kk iässä ja sen koomin ei ole paikallaan pysynyt!!!! Jos lapsella kaikki muuten hyvin niin mikä kiire???

Niin, ei uskonut kukaan muukaan... esim. lääkäri oli saada sydärin kun poika kierähti pöydällä ja olin kyllä sanonut hänelle että älä jätä siihen pöydälle kun osaa jo kääntyä!!!! Nousi pystyyn 6kk ja käveli 8kk, voin kertoa että oli (ja on yhä edelleen) melko utelias ja ehtivä kaveri. Todella olisin toivonut että olis ollut vauva vähän kauemmin. :p

Moi!

Ystäväni, joka on lapsiin erikoistunut fysioterapeutti kertoi seuraavia ohjeita ja ohjenuoria arkiaskareisiin...
Leikitään liikuntapainotteisia leikkejä ja kiinnitetään huomio jalkoihin ja käsiin-kosketellaan niitä ihan koko pituudelta jne. jotta vauva hahmottaa koko raajansa. Laitetaan leluja kauemmas ja houkutellaan pienokaista. Jumpataan arkiaskareiden lomassa...
Olette ehkä kuulleet jo samat asiat, mutta kannattaa sinnitellä:)

Pojan ollessa n. 8-9 kk käytiin fys.ter. kun ei kääntyillyt lattialla. Leikin varjolla häntä siinä kieputeltiin ja oppi homman n. 1-2 pv:ssä. Lähinnä rohkaisua kaipasi; on ollut koko ikänsä tosi varovainen ja eren sortttinen. Kävelemään oppi n. 1 v 3 kk (konttasi 1 vuotiaana).

useamman äiti
Meillä kahdella lapsella ollut sama ongelma,mutta kiinnitin itse siihen huomiota n.3-4 kk;n ikäisenä.Ensimm. lasta käytin maallikkohierojalla,joka hieroi vauvan harteita,lapoja ja liikutteli käsiä.Pyysi tekemään samaa kotona. Vauva meni heti ensimm. hierontakerran jlk vatsalleen.Toista lasta hieroimme itse ja apu tuli.Eräs jäsenkorjaaja sanoi,että jo kohdussa lapsi voi olla joskus huonossa asennossa,ja kuten aikuisellakin jää jokin paikka jumiin-on taatusti kipeä, eikä tee mieli tehdä jotain tiettyä liikettä...

Isadora
Juu, täällä on yksi kohtalotoveri. Tyttöni kääntyi vasta 10 kk:n ikäisenä ja konttas jo täyttä päätä sitä ennen ja nousi puuta vasten. Käytin fysioterapiassa mut mitään apuja mä en sieltä saanut. Neitiä vaan ei kiinnostanut se homma, enkä mä halunnu kiusata ja pitää väkisten selällään, koska inhos sitä hommaa. Sitte kerran ku vaihettii vaippaa, se käänty ja heti oppi sen homman. Tämmösiä kokemuksia mulla. Mä en ressannu sitä asiaa yhtään, koska olen kuullut että jotkut ei "vauvaiässä" käänny ollenkaan, vaan joskus kyllä oppivat sen.

Tyttöäni ei vauvana kiinnostanut kääntyily, ei sitten lainkaan. Hän oppi melko myöhään kyllä istumiset ja kävelynkin (n. 9kk ja 1v.3kk). Tyttö oli tyytyväinen istuessaan lattialla leluilla leikkien. Nyt nelivuotiaana tyttö on oikein liikunnallinen ja ketterä. Samoin oma veljeni oli vauvana laiska liikkumaan ja on nyt lahjakas urheilija. Eli ei voi päätellä yhtään millainen liikkuja tulee isona.

Pumbaali
Kiittelen tässä välillä vastanneita. Voin kertoa että minäkään en stressannut/huolehtinut ennen kuin käytiin siellä 10kk neuvolassa ja neuvolan täti sanoi että "pitää osata kääntyä että voi oppia kävelemään ja että konttaamaan oppimisesta on hyötyä myöhemmässä liikkumisessa". Me ollaan edelleen "harjoiteltu" sitä kääntymistä ja istumaan nousua. Neiti jo kääntyikin yhtenä iltana useasti itse mutta ei sen jälkeen . . . tuntuu ettei sitä huvita vaikka on mitä mielen kiintoista lähellä tai kaukana. Onneksi hänellä on hauskaa kun "harjoitellaan". On myös huononnettu palvelua (yritetty jo aiemminkin ja useasti) mutta kun se ÄÄÄÄÄNI NOUSEE NIIN SUUREKSI ETTEI TAHDO KAUAA JAKSAA KUUNNELLA.

Yhteistyössä