Onko kukaan jättänyt kokonaan pois ruokavaliostaan natriumglutamaatin?

• Viestiketjun aloittaja TELI
  • Ensimmäinen viesti
Meillä ei ainakaan kotiruoassa ole sitä missään. Ei natriumglutamaattia, aspartaamia, asesulfaamia, sukraloosia, maltitolia... Ainoat lisäaineet mitä meillä ruoassa joskus on taitaa olla betakaroteeni (=A-vitamiini), sitruunhappo ja askorbiinihappo (=C-vitamiini). Muistaakseni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aiheuttaako light-juomat kenellekään migreeniä?
:wave: Ja vapinaa ja kylmää hikeä. Saman tekee vaikka kevytjugurtit jossa keinotekoisia makeutusaineita :/
Hmmm... Pitäisköhän mun jättää light-mehut kauppaan, oon meinaan niiden suurkuluttaja ollu viime syksystä lähtien (sitä ennen harvoin), nyt on migreeniä ja "tavan" päänsärkyä tosi usein ja mahakipuja (niitä on kyllä ollut aina).
mie voin sanoa miten itelläni aspartaami-yliherkkyys oirehti: päänsärkyä (siis ihan migreeniä ) usein, vapinaa, kylmiä ja kuumia aaltoja, ärtyneisyyttä, nukkumisongelmia, sydämentykytystä, lihaskipuja, vatsakipuja, ripulia, näköhäiriöitä, hermostollisia oireita (jäsenten puutumista, kasvojen puutumista, ihme kutinaa)... mitäköhän muuta mie vielä muistaisin... mutta kaikki nuo oireet on hävinneet kun lopetin sekä light-juomien ja - tuotteiden käytön ja natriumglutamaatin ruuastani.

nooo
Emme ole kokonaan jättäneet pois, ostan sipsejä ja dippejä silloin tällöin.

Mutta käytössä on glutamaatittomat kasvisliemikuutiot, lihat, leikkeleet, vain puhtaat mausteet ja maustekastikkeet, eineksiä ei syödä...

Eivät nuo lisäaineet ole minulle mitään oireita aiheuttaneet, mutta mieluummin välttelen niitä kuin mätän huoletta napaani.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Meillä ei ainakaan kotiruoassa ole sitä missään. Ei natriumglutamaattia, aspartaamia, asesulfaamia, sukraloosia, maltitolia... Ainoat lisäaineet mitä meillä ruoassa joskus on taitaa olla betakaroteeni (=A-vitamiini), sitruunhappo ja askorbiinihappo (=C-vitamiini). Muistaakseni.

:flower: on ihan asiallista ja tiedostavaa miettiä mitä oman lapsensa ruokkimiseen käyttää. mie en esim. ite ole aina näitä lisäaineita saanu koska tämä ns. roskaruokakulttuuri ei ole ollu minun lapsuuessa mitään uusinta hottia vaan se on rantautunu minun asuinalueille paljon myöhemmin kun olen ollu jo aikuinen. eli olen kasvanu ns. puhtaalla ruualla.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
leikkeleistä esim. suurin osa snelmannin leikkeleistä ja lapin lihan kotasavumetwursti eivät sisällä natriumglutamaattia.
Suurkiitokset tästä! :flower: Me ollaan metukan suurkuluttajia ja aina ollut huono omatunto kun ovat niin lisäainepitoisia. Ja tuta lapin lihan metukkaa ollaan paljon syötykin, mutten ole koskaan ennen huomannut, ettei siinä natriumglutamaattia ole.

hm
vältellään, mutta kuuluu ruokavalioon.

eli leikkeleet, fondit, kastikkeet yms muut valitsen sen mukaan, että niissä ei sitä ole. joskus kuitenkin meillä syödään valmiiksi marinoitua lihaa tai jotain muuta, missä sitä on.

Itseasiassa natriumglutamaatti ei ole täysin mauton. Se maistuu lihaliemeltä. Olen itse ollut perusmakutestissä ja kyllä sen sieltä erottaa. Perusmakutestissä koehenkilölle annetaan vesiliuoksina perusmaut, jotka sitten pitää tunnistaa.

Ruoastakin sen pystyy erottamaan varsinkin kun pitoisuus on suuri. Natriumglutamaatin maku muuttuu pistäväksi, hieman kitkeräksi kun sitä on ruoassa paljon.

Itse karppina en käytä natriumglutamaattia. En sitä varsinaisestii välttele koska siitä ei ole ollut haittaa, mutta ei sitä tule ruoasta koska vältän valmiita mausteseoksia ja marinadeja sokerin takia.

ap
Vielä kysyisin niiltä, joilla esim. vatsaoireita, että tulevatko oireet kuinka pian ja kestävätkö miten kauan? Jos vaikka on viikon ilman natriumglutamaattia niin pitäsklö vatsan olla täysin rauhoittunut siinä ajassa jos kyse allergiasta?

vierailija
Suurkiitokset tästä! :flower: Me ollaan metukan suurkuluttajia ja aina ollut huono omatunto kun ovat niin lisäainepitoisia. Ja tuta lapin lihan metukkaa ollaan paljon syötykin, mutten ole koskaan ennen huomannut, ettei siinä natriumglutamaattia ole.
"Ainesosat
sianliha,
hevosenliha,
poronliha,
suola,
SOIJAPROTEIINIVALMISTE, :sick:
mausteet
(korianteri, valkopippuri, SINAPPI, mustapippuri, paprika, valkosipuli, kumina),
dekstroosi,:sick:
glukoosi,
hapettumisenestoaine E316,
säilöntäaine E250, :sick:
100 g:n valmistamiseen käytetään 126 g lihaa

Sisältää säilöntäainetta;"
Soijan takia ei voi edes maistaa.

Yhteistyössä