Onko kukaan eronnut puolison rahankäytön vuoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pienituloinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pienituloinen

Vieras
Meillä on lapsia eli sinänsä tuntuu, että eroon pitäisi olla hyvät perustelut. Mutta onko mielestänne puolison rahankäyttö hyvä ai huono syy erota? On kyllä muutenkin suhde laimentunut ja välit viilenneet, mutta en jaksa enää sitä, että joka kuukausi on loppukuusta rahat vähissä. Mies käyttää rahaa niin holtittomasti eikä yhtään osaa tai halua säästää. Tämä on jo vuosia vaikuttanut siihen, kuinka paljon voin ostaa itse omilla rahoillani itselleni mitään. Meillä on tosi pienet tulot, joten pahimmillaan voi mennä kuun puolivälin jälkeen niin, että minä ostan ruokaa luotolla.

Silloin, kun mies ei jostain syystä ole paikalla, huomaan aina että rahat riittävät paljon paremmin. Itse haluaisin matkustella lasten kanssa ja viedä heitä huvipuistoihin yms, mutta miehen rahankäytön vuoksi on koko ajan talous tiukilla.

Sen siitä saa, kun ei ole omia rahoja. Olisiko korkea aika pitää miehen kanssa vähän keskustelua asiasta. Eli menot puoliksi ja omat rahat. Jos toiselta loppuu rahat kesken niin sitten on ilman.

Sen siitä saa, kun ei ole omia rahoja. Olisiko korkea aika pitää miehen kanssa vähän keskustelua asiasta. Eli menot puoliksi ja omat rahat. Jos toiselta loppuu rahat kesken niin sitten on ilman.

Kyllä meillä periaatteessa on ollutkin omat rahat. Mitään yhteistä tiliä ei ole ollut koskaan. Ja olemme keskustelleet aiheesta vuosikausia, enää en jaksa kun ei se auta mitään.

Käytännössä on mennyt niin, että mies on tuhlannut omat rahansa mihin on halunnut ja sitten perheen ruuat, lasten menot, lääkkeet, laskut yms on maksettu minun rahoillani. Mutta koska mies on tuhlannut omansa heti, on minulle tullut niin paljon maksettavaa, etteivät rahat riitä enää kuun loppuun.

Miehen pitää laittaa heti palkasta sinun tilillesi summa, joka vastaa keskimääräisiä kuukausimenoja hänen osuudestaan. Jos ei tähän suostu tai homma alkaa lipsumaan, niin en katselisi, vaan eroaisin.

Mieli tekis! Miehelläni on peliongelma ja hän valehtelee tuloistaan sekä menoistaan mulle, sekä lainailee muualta pelirahaa. Hän siirtää kyllä tililleni ison osan palkastaan, ettei kaikki mene hukkaan. Mun tililtä hoidetaan perheen kulut, mutta loppukuusta rahat aina loppu eikä mitään jää säästöön. Itse en käy koskaan missään ja lasten vaatteetkin ostan kirpparilta, itselleni ostan hyvin harvoin mitään. Äitiyslomalla olen ja rahaa pitäisi saada hiukan säästöön hoitovapaata ja asuntolainaa varten, mutta tällä menolla on luottokorttilaskut pilvissä ja rahat aina loppu.

Miehen pitää laittaa heti palkasta sinun tilillesi summa, joka vastaa keskimääräisiä kuukausimenoja hänen osuudestaan. Jos ei tähän suostu tai homma alkaa lipsumaan, niin en katselisi, vaan eroaisin.

No, meillä on varmaan käynyt niin, että homma on koko ajan lipsunut. Mies on aika usein ollut se, joka käy kaupassa, joten jos annan hänelle rahaa tai kortin, hän voi ottaa sieltä huomaamatta omaan käyttöönsä. Itse en työni yms vuoksi ehdi hoitaa kaikkia kauppa-asioita, enkä haluaisikaan (jos kerran ns. parisuhteessa olen). Kuten sanottu, olen vuosikaudet puhunut tästä, mutta asia ei ole parantunut.

Ja itse olen kai myös sen verran epäkäytännöllinen, että en huomaa tai muista pitää kirjaa perheen rahoista. Jos olen yksin lasten kanssa, ei ongelmaa kuitenkaan tule, koska käytän rahaa asiallisesti ja pystyn toki säästämään johonkin. Mutta jos pitäisi muistaa kuinka paljon joku TOINEN on käyttänyt tai hallinnoida jonkun TOISENKIN rahoja, siihen ei riitä energia. Tai pystyisin varmaan, mutta se kuormittaisi minua liikaa. Haluan kuitenin keskittyä muuhun kuin rahan laskemiseen.

Olen periaatteessa jo päättänyt erota ja haen kai nyt vaan vahvistusta ajatukselle. Taas tänään on niin masentunut olo, kun tili on lähes tyhjä (tarkistin äsken ja siellä on 20 euroa, ei siis ihan nollilla kuten ensin pelkäsin, mutta eipä tuolla pitkälle pötkitä). En pysty ajattelemaan mitään muuta kuin näitä rahahuolia, se stressaa ja masentaa. Harmittaa, että miehen takia on pitänyt vuosikaudet sitkutella. No, omaa tyhmyyttä kun en tajunnut asiaa ajoissa, mutta ei sille enää mitään voi. Nyt mietin, miten jaksan nämä viimeiset ajat ennen eron toteutumista.

Mieli tekis! Miehelläni on peliongelma ja hän valehtelee tuloistaan sekä menoistaan mulle, sekä lainailee muualta pelirahaa. Hän siirtää kyllä tililleni ison osan palkastaan, ettei kaikki mene hukkaan. Mun tililtä hoidetaan perheen kulut, mutta loppukuusta rahat aina loppu eikä mitään jää säästöön. Itse en käy koskaan missään ja lasten vaatteetkin ostan kirpparilta, itselleni ostan hyvin harvoin mitään. Äitiyslomalla olen ja rahaa pitäisi saada hiukan säästöön hoitovapaata ja asuntolainaa varten, mutta tällä menolla on luottokorttilaskut pilvissä ja rahat aina loppu.

Meillä sama ongelma, tuo pelaaminen. Siihen minunkin miehen rahat menee. Tätä on nyt jatkunut vuosikausia.

Meillä sama ongelma, tuo pelaaminen. Siihen minunkin miehen rahat menee. Tätä on nyt jatkunut vuosikausia.
Sama täällä. Pahentunut vain lasten synnyttyä, kun ei ole omaa aikaa enää muihin "harrastuksiin". Isänä hän on ihana, eikä mullekaan paha, mutta on tosi raskasta pettyä kerta toisensa jälkeen. Viime viikollakin meni 400€, eikä hän itse pidä sitä edes pahana. Tilalle kärjistyi siihen, että nappasin siltä pankkitunnuksetkin pois ja ilmoitin, että saa valita pelaamisen ja perheen välillä. Jos jatkaa, saa lähteä. Raskasta olla ainoa vastuunkantaja taloudellisesti. Ymmärrän hyvin, jos olet päättänyt erota, etenkin jos tilanne on jatkunut pitkään ja luottamus petetty monesti. Ei miestään kuuluisi joutua holhoamaan kuin lasta.

Sama täällä. Pahentunut vain lasten synnyttyä, kun ei ole omaa aikaa enää muihin "harrastuksiin". Isänä hän on ihana, eikä mullekaan paha, mutta on tosi raskasta pettyä kerta toisensa jälkeen. Viime viikollakin meni 400€, eikä hän itse pidä sitä edes pahana. Tilalle kärjistyi siihen, että nappasin siltä pankkitunnuksetkin pois ja ilmoitin, että saa valita pelaamisen ja perheen välillä. Jos jatkaa, saa lähteä. Raskasta olla ainoa vastuunkantaja taloudellisesti. Ymmärrän hyvin, jos olet päättänyt erota, etenkin jos tilanne on jatkunut pitkään ja luottamus petetty monesti. Ei miestään kuuluisi joutua holhoamaan kuin lasta.

Niinpä. Olin hyväksynyt sen, että voi pelata "jonkin verran", mutta silloin jos se vaikuttaa muun perheen elämään, se ei voi olla enää ok. Meillä vielä se, että kun on muutenkin pienet tulot niin pelaaminen vaikuttaa jo ihan jokapäiväiseen toimeentuloon, ei ainoastaan johonkin ylimääräisiin hankintoihin. Meillä kai tilanne on ollut niin pitkään paha, ja joka kuukausi tosiaan tulee sama paha mieli ja stressi, kun tajuaa mitä toinen on TAAS mennyt tekemään. Itse en jaksa enää.

Varsinkin, kun on kontrastina tajunnut, miten helpompaa elämä on silloin, kun mies ei ole tuhlaamassa. Ja kun TIEDÄN, että ilman tuhlaamista saisin itse säästettyä ja rahat todellakin riittäisivät, vaikka pienillä tuloilla elänkin.

Oma mies on TODELLA höveli rahan kanssa. Kävi ilmi vasta lasten syntymän jälkeen.

Olen ottanut meidän kaikki raha-asiat. Kaikki. Kun miehelle tulee palkka, se siirretään suoraan minun tililleni. Siitä maksan ensin laskut, siirrän rahaa säästöön tulevia laskuja varten, ruokakauppatilille sekä muuten vaan hätäkassavaroiksi. Mitä jää, siirrän miehen tilille jonka saa käyttää miten tykkää. Ja mies ei yhteisiltä tileiltä ota rahaa, näen sen kyllä jos ottaa ja ne rahat otan miehen seuraavasta palkasta korkojen kera takaisin.

Meillä toimii hyvin, enkä pidä asiaa stressaavana. Oikeastaan hyvä vaan kun tiedän nyt aina tarkalleen meidän raha-asiat. Mieskin on tottunut jo ja hänestä on hyvä että laskut tulee maksettua.

Ja Ennenkuin joku minut tuomitsee miehen riistosta, ennenkuin puutuin asioihin näin rankalla kädellä, miehen raha-asiat oli menossa tod. pahaan suuntaan. Hänellä oli mm. 10 laskua maksamatta muistutuksineen, visaa oli höylätty 3000€:n edestä ja se oli menossa ulosottoon. Puhelinlaskut pilvissä. Saatiin onneksi laskut maksuun, visalasku neuvoteltua ja puhelimeen rajat ja estot. On luottotiedot puhtaat ja velat hoidossa. Tonni säästössä aina laskuja varten, toinen huonon päivän varalle.

Toiset vaan ei osaa käyttää rahaa fiksusti. Ja jos ne raha-asiat on menneet jo päin prinkkalaa, ei ehkä enää välitä asiasta kun tuntuu niin toivottomalta. Pelien pelaaminen holtittomasti taas on riippuvuutta. Siihen ihmisen pitäisi saada hoitoa/terapiaa. Jos puoliso pelaa kaikki rahat, häntä tulisi pitää sairastuneena jolle hankitaan apua, ei paskapäänä. Tietysti jos toinen ei apua ota vastaan, häntä on hankala auttaa.

Yhteistyössä