Onko koulu velvollinen järjestämään kulkemisen iltapäiväkerhoon (ekaluokkalainen) vai saako lapsi kulkea matkan yksin?

Kirraava Kuuppa

Aktiivinen jäsen
08.10.2008
1 779
0
36
Meillä on lapsi käynyt iltapäiväkerhossa, ja tähän saakka kulkenut matkan iltapäiväkerhon aikuisten kanssa kuten muutkin. Mutta nyt on sitten ongelmana liikkakerho. Se alkaa suoraan koulunjälkeen, kestää tunnin. Muut iltapäiväkerholaiset menee suoraan kerhoon ohjaajien kanssa eikä jää liikuntakerhoon. Mun lapsi ja yksi toinen jää. Ja nyt sitten lapsen pitää joko tulla yksin kilometrin matka kerhoon (pari tienylitystä ) tai tulla liikkakerhon jälkeen yksin kotiin (matkaa sata metriä ja yks tien ylitys. Joutuu odottelemaan mun kotiin tuloa pari tuntia).

Liikkakerhon ohjaaja sanoi, että ennemmin sitten jättää menemättä iltikseen kuin liikkakerhoon, kun se liikunta on niin hyväksi kaikille.. Ja niin kai mun on sitten tehtävä, kun en jaksa uskoa että toi ekaluokkalainen oikeesti suoriutuis koskaan sinne iltikseen yksinään..

Mutta saako tosiaan näin tehdä? Olettaa että ekaluokkalainen menee yksin koulun jälkeen iltikseen?

Mun ekaluokkalainen on kulkenut koulumatkat kolmannesta koulupäivästä lähtien yksin. Sano vaan mulle, että haluaa mennä yksin. Matkalla yksi tienylitys. Menee iltapäiväkerhoon itsekseen, hakee sitä ennen eväät kotoa. On myös käynyt iltapäiväkerhosta jumppakerhossa (kerta viikkoon) ja palannut sitten iltapäiväkerhoon. Hyvin ovat tienylitykset ja kulkemiset menneet.

ei mun mielestä oo velvollinen järjestämään enempää kuin yhden "kuljetuksen" kerhoon. Siis kouluhan on järjestänyt kuljetuksen, te ette vaan huoli sitä, joten ei ole velvollisuutta järjestää silloin kun teille sattuu sopimaan...

Ai.. lienen sitten taas oikein kanaemo :/
Kyllähän tuo lapsi yksin kulkee koulumatkan, mutta lähtemiset ja muut on vähän hakusessa. Kerran viikkoon lähtee ilman minua kouluun (siis noin vartin myöhempään lähtö kuin mulla) ja sekään ei luonnistu. Milloin on ulkohousut jääneet kotiin ja milloin on riidellyt isompien sisarusten kanssa jnejne. Iltiksestä haen aina itse samalla kun tulen töistä.
Saa nähdä miten tulee onnistumaan tuo parin tunnin yksin olo kotona tästä eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
ei mun mielestä oo velvollinen järjestämään enempää kuin yhden "kuljetuksen" kerhoon. Siis kouluhan on järjestänyt kuljetuksen, te ette vaan huoli sitä, joten ei ole velvollisuutta järjestää silloin kun teille sattuu sopimaan...

No ei ole kyseessä se, etteikö huolittais. Vaan kun se liikkakerho alkaa samaan aikaan kun muut lähtee iltikseen. Ja se liikkakerho on ihan koulun järjestämä juttu, ja tähän saakka kuulunut jokaisen iltapäiväkerholaisen ohjelmaan. En tiedä sitten miksi ei enää kuulu.

Aika hyvin on teillä asiat jos on tuommoinen yhteiskuljetus järjestetty usein joutuvat ekeluokkalaiset meneään yksin matkan iltikseen. Eihän niillä riitä resurssit siihen että jokaisen erikseen hakisivat :(

Alkuperäinen kirjoittaja HermotMenee:
Ai.. lienen sitten taas oikein kanaemo :/
Kyllähän tuo lapsi yksin kulkee koulumatkan, mutta lähtemiset ja muut on vähän hakusessa. Kerran viikkoon lähtee ilman minua kouluun (siis noin vartin myöhempään lähtö kuin mulla) ja sekään ei luonnistu. Milloin on ulkohousut jääneet kotiin ja milloin on riidellyt isompien sisarusten kanssa jnejne. Iltiksestä haen aina itse samalla kun tulen töistä.
Saa nähdä miten tulee onnistumaan tuo parin tunnin yksin olo kotona tästä eteenpäin.

Meillä tässä auttoi ensi alkuun sellainen taulukko, jossa jokaista päivää varten piirretty kello. Kello näytti, monelta lähdetään maanantaina, tiistaina jne. että ehtii kouluun. Vaatteet laitetaan valmiiksi illalla, samoin reppu kunnossa jo illalla. Ei mitään vaikeuksia.

Itse lähdin aikoinaan ihan itse 6km päähän kouluun, ite heräsin, söin, puin ja lähdin.

Kyllä meillä päin ekaluokkalaiset menee ihan itse iltapäivä kerhoon, eri luokilta pääsevät eri aikaan kuitenkin pois. Eihän lapsi koskaan opi ottamaan vastuuta itsestään jos ei hänelle anna mahdollisuutta. Sekin mitä pitää kouluun ottaa mukaan täytyy vain vaikka ottaa lapsen kanssa jo edellis iltana esille ja muistuttaa että nää kaikki pitää ottaa mukaan. Aamupalan pitää myös osata jo myös itse tehdä, meillä on harjoiteltu jo neljän vanhasta lähtien. Mä olen ajatellut niin että en aio passata lapsia "pilalle" että pärjäisivät sitten aikuisena omassa kodissa.

Ei meilläpäin ekaluokkalaisia haeta iltikseen. Kahtena edellisvuonna kaksi ekaa päivää kuulemma iltistädit ovat hakeneet koululta ja yhdessä kuljettu reitti iltikselle ja kerrattu tienylitys- ja liikennesääntöjä. Tänä vuonna eivät hakeneet ekanakaan päivänä.

Siis ihan tosissasko kysyt että iltapäiväkerhoon pitäisi olla kuljetus tai saatto? Kyllä koulun ulkopuoliset matkat kuuluu aina vanhemmille. Hienoa jos teillä homma koulun jälkeen on noin toiminut. MUTTA, mun lapsi haluis liikuntakerhoon, naapurin sellotunnille, toisella olis sitten kahdelta viulutunti ja ne ohjaajat ei saata mun lasta. Kyllä yhteiskunta on mätä. Mikä nykyään enää riittää? Kyllä se on vanhemman valinta mitä harrastuksia lapselle valitsee ja miten niihin kuljetaan. Ja jos ihan tarkkoja ollaan niin kyllä iltis on koulun jälkeistä toimintaa, mitä se lapsi enää harkkojen jälkeen sinne menee.

Yhteistyössä