Onko kotiäidillä oikeus tyrkätä lapsi heti miehen hoiviin, kun tämä tulee töistä?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mitä mieltä?
Saako äiti olla niin väsynyt, että lähes heti miehen tultua töistä, äiti saa aloittaa "oman ajan" ja jättää lapsen miehen vastuulle? Vai pitääkö miehelle antaa lepotauko töiden jälkeen?

No ei se mene mun mielestäni kumminkaanpäin.

Joskus äiti voi ihan hyvin dumpata lapsen heti isälleen, mutta toisinaan pitää antaa isänkin hetki hengähtää. Riippuu ihan siitä, miten on päivä mennyt. Jos lasten kanssa on ollut hulivilipäivä, isä voi varmaan olla lasten kanssa, että äiti saa hengittää. Jos töissä on ollut rankkaa, niin äiti varmasti voi katsoa vielä niiden lasten perään, kun mies saapuu kotiin.

kyllä olen
joskus äitiysvapalla tyrkännyt "huonona" päivänä lapsen heti isälleen, kun se on ovesta sisään astunut.. mutta en yleensä. mun mielestä työstä tulevakin ansaitsee ensin hetken tauon ja sitten voi tehdä kotihommia (joihin luen lapsenhoidonkin), vähän riippuu millanen päivä hänelläkin ollut.

Joskus äiti voi ihan hyvin dumpata lapsen heti isälleen, mutta toisinaan pitää antaa isänkin hetki hengähtää. Riippuu ihan siitä, miten on päivä mennyt. Jos lasten kanssa on ollut hulivilipäivä, isä voi varmaan olla lasten kanssa, että äiti saa hengittää. Jos töissä on ollut rankkaa, niin äiti varmasti voi katsoa vielä niiden lasten perään, kun mies saapuu kotiin.
näinhän sen pijtäisi mennä

Meillä lähes poikkeuksetta kun mies tulee kotiin, alkaa lapset pörrää isän kimpussa. Saan itse heittäytyä sohvalle makaa hetkeks :) Eikä oo kyse että tyrkkäisin, vaan lapset ikävöiny isäänsä ja isä lapsiaan ja haluaa olla heidän kanssaas töistä tultua.

juuhs

Noin meillä on mennyt, lapsia kolme. Ja silloin kun olemme sattuneet olemaan yhtä aikaa ihan poikki, olemme laittaneet jonkun lasten dvd:n pyörimään ja maanneet koko perhe sohvalla kuin ellunkanat. :D

pienen äiti
Hmm.. mä oon ehkä joskus miettiny samansunntaisia.. Mun mielestä äiti on tehnyt myös "työpäivän" lapsen ja kodin parissa kuten isä töissä. Antaisin kyllä sille töistä isälle hetkisen hengähdystauon.

Toisaalta jos se isä ei ole lapsen kanssa töistä tultuaan ni millon sitten?? Joskus aiheesta keskusteltuamme tulimme siihen tuloskeen että miehellä on sekä sen palkka työ että perhe, ja jos aikoo oikeasti viettää aikaa perheen/lasten kanssa ni oma vapaa-aika on tosi vähäistä. Äiti jos lähtee illalla omiin menoihinsa hän on kuintenkin saanut olla lapsen kanssa kokopäivän..

Emmää osaa sanoa.. tuli vaan pohdinta :D

Sopimuskysymyksiä, riippuu miten päivä on kenelläkin mennyt jne. Jos on kotona ollut erittäin rankkaa niin voi olla ihan hyvä että kotona oleva vanhempi saa hetken lepotauon toisen tullessa töistä kotiin. Jos taas töissä on ollut rankka päivä niin sitten toisinpäin.

Khimaira
En mä heti lapsia miehelle tyrkkäisi- saanhan mä päivän aikana levätä ja olla rennosti lasten kanssa sekä nukkua aamulla pidempään kuin mies. Ehtiihän mies olla lasten kanssa vaikka sitten päiväruuan jälkeen illemmalla, eikä heti töiden päätyttyä.

tämä nauratti
En mä heti lapsia miehelle tyrkkäisi- saanhan mä päivän aikana levätä ja olla rennosti lasten kanssa sekä nukkua aamulla pidempään kuin mies. Ehtiihän mies olla lasten kanssa vaikka sitten päiväruuan jälkeen illemmalla, eikä heti töiden päätyttyä.
varsinkin tuo levätä ja olla rennosti, heh he millon? nukkua pidempään, hah ha haa, millon??
sulla varmaan extraflegmaattiset lapset tai sitten ne on jo isompia :D itselläni vähän pienemmät ja en todellakaan levähdä tai nuku pitempään :)

"vieras"
No ei meillä kukaan tyrkkää mitään kenellekään,meillä on niin pieni asunto että pyöritään tässä samassa läjässä kaikki kuitenkin :D Ihan hyvin se mieskin voi lapselle vaikka mehua kaataa heti töistä tullessaan,ei meillä oo mitään aikoja että kellosta katotaan vahdin vaihto.

Mä teen viikonloppuisin keikkaa,viikot oon lasten kanssa kotona äitiyslomalla. Kyllä töiden jälkeen on ihana tulla kotiin ja ottaa mussukat kainaloon,jaksaa asennoitua ihan eri tavalla,kuin jos olisi ollut päivän kotona ja kuunnellut kiukkupäivän sattuessa kahdeksan tuntia kitinää ja natinaa.

Ollaan miehen kanssa puhuttu että töissä on sentään lakisääteiset kahvitauot :LOL: Mutta en vähättele sitä työpäivän raskautta myöskään. Riippuu niin päivästä ja fiiliksestä. Jos on töissä ollu ihan kökkö päivä,niin ymmärrän täysin jos mies sanoo että sopisko käydä vaikka lenkillä itsekseen,ei se mua haittaa. Sillon tuulettaa päätä se kumpi sitä enemmän tarvii :)

pääsääntöisesti kyllä mies saa levätä ja syödä rauhassa kotiin tultuaan! Tai kumpi nyt tuleekaan töistä.
Kyllä töissä joutuu olemaan kuitenkin enemmän skarppina koko ajan, kotona voit ottaa rennosti, pakko ei oo mitään ylimäärästä tehä jos ei jaksa/viitsi.

No, meillä menee ma-to niin, että kun isi tulee töistä kotiin niin minä lähden kouluun ja lapsi siis jää isänsä kanssa kotiin. Tulen kotiin sitten 9 kun lapsi menee nukkumaan.
Vähän silleen, että kun miehen työpäivä loppuu, niin minun alkaa.
Pe mies ei yleensä rentoudu töiden jälkeen vaan yhdessä sitten puuhataan jotain kotihommia. Viikonloppuisin menee niin, että mies nukkuu la pitkään ja minä su, jos maltan.

"tintti"
Meillä lähes poikkeuksetta kun mies tulee kotiin, alkaa lapset pörrää isän kimpussa. Saan itse heittäytyä sohvalle makaa hetkeks :) Eikä oo kyse että tyrkkäisin, vaan lapset ikävöiny isäänsä ja isä lapsiaan ja haluaa olla heidän kanssaas töistä tultua.
Meillä ihan sama juttu, heti kun mies ajaa pihaan niin lapset +koira ryntää ovelle odottamaan ja kaikkien pitäis saada miehen huomio. Oon joskus kysynytkin, et eikö se rasita kun kaikki hyökkää heti kimppuun,kun oven saa auki, mut toi on kuulema päivän paras hetki.

Vauva aikana tais muutaman kerran käydä niin, et tyrkkäsin vauvan miehelle heti kun kotiin pääsi, että sai itse hetken huokasta...silloin oli itsellä ollut normaalia rankempi päivä, vauva itkuinen,joutunut kanniskelemaan jne

Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja tämä nauratti;23439821:
varsinkin tuo levätä ja olla rennosti, heh he millon? nukkua pidempään, hah ha haa, millon??
sulla varmaan extraflegmaattiset lapset tai sitten ne on jo isompia :D itselläni vähän pienemmät ja en todellakaan levähdä tai nuku pitempään :)
Lapsia kun on tosiaan erilaisia, eikä meillä mitenkään flegmaattisia olla. Meillä mennään yleensä nukkumaan melko myöhään ( 21- 21.30 ) joten vapaapäivivä lapset nukkuvat pidempään ( ovat "aina" nukkuneet ainakin 8.00 saakka ) ja mä kyllä pärjään aika vähällä unella.

Voidaan pelata päivän mittaan lautapelejä, tehdä legoja/ bioniclejä, piirtää, ulkoilla, yms. Minusta se on aika rentoa olemista :saint: lapset voivat osallistua ruuan laittoon tai pieni kattaa pöytää, jne. Nyt lapset ovat jo isompia, isoimmat koulussa ja pienin 5-v, mutta ihan yhtä mukavaa ja rentoa meillä oli silloinkin kun kaikki olivat kotona, mies teki reissuhommaa ja mä olin lasten kanssa kotona.

"vieras"
Siinä miehen kotiintullessa täytyy osata tehdä tilannearvio, että kummalla on ollut rankempi päivä :) Meillä kyllä mies aika oma-aloitteisesti touhuaa hetken muksun kanssa kaksin töistä tullessaan, koska lapsikin on iloinen kun isi on kotona ja on jo siltä päivältä saanut äidin seurasta tarpeekseen :D

Alkuperäinen kirjoittaja tämä nauratti;23439821:
Meillä tuo riippuu päivästä. Lapset ovat 6v poika (autismi ja downin syndrooma), 4v tyttö (autisti) ja kohta 4kk vauva. Viikolla kun isommat ovat päiväkodissa meillä on vauvan kanssa todella leppoisaa, saa nukkua päikkäreitä ja ottaa rennosti.

Silloin kun kaikki on kotona päivät tosissaan vaihtelee. Vauva herää syömään siinä neljän-viiden pintaan mutta perhepedissä saan jatkaa torkkumista. Kuuden jälkeen esikoinen herää jolloin siirryn hänen kanssaan sohvalle pötköttelemään, pistetään vaikka filmi pyörimään. Usein siinä on tunnin verran rauhallista ennen kuin poika alkaa päästä vauhtii. Syödään sitten yhdessä aamupalaa ja vauvakin heräilee taas. Keskimmäinen herää vasta kahdeksan korvissa, yötyöstä kotiutunut mies syö aamupalan hänen seurassaan ja menee sitten nukkumaan. Me voidaan sitten omassa rauhallisessa tahdissa lähteä ulkoilemaan, joskus jos laiskotuttaa jäädään aamupäiväksi vielä sisälle ja ulkoillaan vasta lounaan jälkeen.

Laitellaan ruokaa, treenataan isompien lasten kanssa, imetän vauvaa, seurustellaan ja leikitään, piirretään ja lauletaan jne. Ihan miten itse tykätään.

Vaikka isommat lapset, esikoinen varsinkin tarvitsee paljon apua ja seurantaa on tuo oma tahti silti ehdotonta plussaa. Noin verrattuna siihen ajatukseen että minun pitäisi aamulla laittaa itseni ja koko pesue liikkeelle, viedä lapset mahdollisesti kolmeen eri kouluun/päiväkotiin ilman autoa (tilanne joka on tod.näk edessä kun kuopus aloittaa aikanaan hoidossa) ja sitten suunnata töihin. Työpäivän jälkeen lastenhakua, ruuanlaittoa jne.

Kahden isomman kokoaikaista kotihoitoa en haluaisi kokea, mutta muuten kyllä tämä kotiäitiys tuntuu rennolta.

"vieras"
Miten ne lapset sitten käytännössä tyrkätään sille isälle? Meillä ainakin lapset menevät heti isän kimppuun ja haluavat syliin ym. kun isä tulee töistä. Eikä se niitä pois aja, että saa levätä. Ja tuossahan lapset sitten vaan pyörivät ja tekevät mitä tekevät ja ihan yhdessä niistä ollaan vastuussa.

"vieras ap"
[QUOTE="vieras";23439965]Miten ne lapset sitten käytännössä tyrkätään sille isälle? Meillä ainakin lapset menevät heti isän kimppuun ja haluavat syliin ym. kun isä tulee töistä. Eikä se niitä pois aja, että saa levätä. Ja tuossahan lapset sitten vaan pyörivät ja tekevät mitä tekevät ja ihan yhdessä niistä ollaan vastuussa.[/QUOTE]

Esim niin, että äiti menee makuuhuoneeseen ja vetää oven perässään kiinni. Isän oltava vastuussa mm jokapaikkaan ehtivästä vuosikkaasta...

Vähän kakspiippunen juttu. MEillä on poika niin isiorjentoitunut, että kun isi tulee töistä on poika takiaisena. Yleensä kun mies tulee kotiin niin minä aloitan työt. Päivät on meillä niin erilaisia että välillä hän on heti pojan kanssa ja välillä taas ei....tosin, mun mies tekee kolmivuorotyötä ja yövuoroviikolla ei näe poikaansa ollenkaan joten ottaa aina kaiken irti kun voi pojan kanssa olla :)

[QUOTE="vieras ap";23440003]Esim niin, että äiti menee makuuhuoneeseen ja vetää oven perässään kiinni. Isän oltava vastuussa mm jokapaikkaan ehtivästä vuosikkaasta...[/QUOTE]

Tai niin että äiti lähtee koiran kanssa pidemmälle lenkille jättäen isän kotiin lasten kanssa. :D

Noin teen nykyään itse aina iltaisin ennen miehen yövuoroon lähtöä. 1-1,5h omaa aikaa tekee hyvää ennen lasten iltarutiineja.

(toki mies tekee myös samaa, eli saattaa käydä itse päiväunille tai lähteä salille, lenkille, kaveria tapaamaan jne jättäen lapset minulle)

Yhteistyössä