Onko koroke pakollinen alle 135 cm pituisilla lapsilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on?

Vieras
Lain mukaan alle 135 cm pituisen lapsen pitää käyttää autossa jotain turvalaitetta. Voiko isompi lapsi matkustaa ilman koroketta, jos hän käyttää turvavyönalenninta? Katsotaanko se riittäväksi turvalaitteeksi?

Ennen kuin joku älähtää, niin minä en ole lastani näin kuljettanut, enkä aiokaan kuljettaa. Mutta tuttava vaan sanoi taannoin, ettei heidän 5-vuotias enää halua käyttää koroketta ja että jatkossa hän käyttää vain turvavyönalenninta. Jokainen toki tekee ihan niin kuin itse haluaa, mutta jäin miettimään, et miten laissa on määritelty iän ja painon mukainen turvalaite. Onko se koroke oltava vai ei?

Lasten kuljettamisesta ajoneuvossa annetun lain mukaan alle 135 cm pituisen lapsen on käytettävä
autossa lasten turvalaitetta (tieliikennelaki 88§ ). Turvalaitteella tarkoitetaan turvakaukaloa,
turvaistuinta, turvavyöistuinta tai istuinkoroketta.
Tässä mielestäni vastaus kysymykseesi, eli pelkkä turvavyön alennin ei ole riittävä turvalaite. Ja mielestäni 5-vuotias ei muutenkaan itse voi päättää miten istuu autossa, vaan vanhemmat/auton kuljettaja.

Kiitos polgara! Väännettiin nimittäin tänään miehen kanssa että onko asiasta ihan oma lakipykälä vai ei. Meillä eskarilainen on edelleen turvavyöistuimessa oli lakia tai ei...

Lapset matkustajina

Vastuu alle 15-vuotiaiden lasten turvalaitteiden käytöstä on lapsen mukana matkustavalla huoltajalla tai holhoojalla. Jos lapsi matkustaa yksin, vastuu on kuljettajalla.

# Henkilöautossa

Lasten (alle 135 cm) on 1.5. 2006 alkaen ollut käytettävä lapsen painon perusteella määräytyvää turvalaitetta. Jos turvalaitetta ei poikkeuksellisesti ole käytettävissä, lapsen on istuttava turvavyössä muualla kuin etuistuimella. Alle 3-vuotiasta lasta ei saa lainkaan kuljettaa henkilöautossa, johon ei voida kiinnittää lasten turvalaitetta.

Poikkeuksena pienimpien lasten kuljetuksessa ovat taksit. Niissä myös alle 3-vuotias lapsi saa matkustaa ilman turvaistuinta, mutta muulla kuin etuistuimella ja turvavyötä käyttäen.

Lasten turvaistuinta ei uuden lain mukaan saa kiinnittää etuistuimelle selkä menosuuntaan, jos turvatyynyä ei voi kytkeä pois päältä.

Liikenneturva suosittelee, ettei lapsia kuljeteta etuistuimella turvatyynypaikalla lainkaan, koska tutkimusten mukaan turvatyynyn poiskytkeminen unohtuu helposti. Onnettomuustilanteessa laukeava turvatyyny voi olla lapselle hengenvaarallinen.

Turvallisinta on kuljettaa pientä lasta niin, että turvalaite sijoitetaan takaistuimelle siten, että lapsi istuu selkä menosuuntaan. Kun valtaosa onnettomuuksista on etupäätörmäyksiä, selkä menosuuntaan istuminen suojaa pienen lapsen niskaa parhaiten.

# Pakettiautossa ja kuorma-autossa

Lasten (alle 135 cm) on 1.5. 2006 alkaen käytettävä lapsen painon perusteella määräytyvää turvalaitetta.

Alle 3-vuotiasta lasta ei saa lainkaan kuljettaa paketti- tai kuorma-autossa, johon ei voida kiinnittää lasten turvalaitetta.

Lasten turvaistuinta ei saa kiinnittää etuistuimelle selkä menosuuntaan, jos turvatyynyä ei voida kytkeä pois päältä.

http://www.tuulilasi.fi/turvallisuus/?subarea=saannot&article=147820&page=2

Alkuperäinen kirjoittaja polgara:
Lasten kuljettamisesta ajoneuvossa annetun lain mukaan alle 135 cm pituisen lapsen on käytettävä
autossa lasten turvalaitetta (tieliikennelaki 88§ ). Turvalaitteella tarkoitetaan turvakaukaloa,
turvaistuinta, turvavyöistuinta tai istuinkoroketta.
Tässä mielestäni vastaus kysymykseesi, eli pelkkä turvavyön alennin ei ole riittävä turvalaite. Ja mielestäni 5-vuotias ei muutenkaan itse voi päättää miten istuu autossa, vaan vanhemmat/auton kuljettaja.

Tätä mä vähän epäilinkin. No, eihän se mulle kuulu yhtään mitenkään, jos tuttava kuljettaa lastaan väärin. Jokaisen oma valintahan se on. Mietin vain, että riittääkö se vyönalennin tosiaan niin kuin hän väitti. Kuulemma lapsi ei halua enää koroketta käyttää ja äidin mielestä ei ole tarpeellistakaan, koska alennin ajaa saman asian eli vyö tulee oikealle korkeudelle. Mitä se pelkkä koroke ylipäätään auttaa kolaritilanteessa? Onko sillä muuta merkityistä kuin se, että vyö tulee oikealta korkeudelta? Mun mielestä koroke on jotenkin aika turvattoman oloinen. Meillä vähän alle 4-vuotias 18 kg painoinen lapsi istuu turvavyöistuimessa ja saa luvan istua vielä aika pitkään. Siinä on sentään jonkunlainen sivutörmäyssuoja toisin kuin korokkeessa.

Yhteistyössä