onko kolmasluokkalaisten vanhempia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläkin on mennyt entiseen tyyliin. Ainoa mikä oli uutta että tehtäviin vaaditittiin ensin lukemaan tekstikirjan kappale ennen kuin pystyi vastaamaan työkirjaan. Se tuntui turhauttavan aluksi meidän tyttöä. Tosin meillä on neljännen luokan kirja ylt:ssä missä asia tuli eteen, johtuen yhdysluokasta. Muuten en ole huomannut mitään vaikeuksia missään.

Eipä oo meilläkä sen kummosemmaks tytön koulunkäynti muuttunu verrattuna tokaan luokkaan,paitsi että on ollu jo luonnontiedon koe ja kokeita muitaki ja sit tietty enkku uutena aineena,tykkää kyllä kovasti =)

No ei se meidänkään tokaluokkalaisen lukeminen eikä kirjoittaminen ole niin loistavaa...että vähän samanlaisia on ajatukset mullakin. Onhan tässä vielä monta kuukautta aikaa treenailla...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2005 klo 08:20 Yasmin kirjoitti:
Meilläkin on mennyt entiseen tyyliin. Ainoa mikä oli uutta että tehtäviin vaaditittiin ensin lukemaan tekstikirjan kappale ennen kuin pystyi vastaamaan työkirjaan. Se tuntui turhauttavan aluksi meidän tyttöä. Tosin meillä on neljännen luokan kirja ylt:ssä missä asia tuli eteen, johtuen yhdysluokasta. Muuten en ole huomannut mitään vaikeuksia missään.
Teillä on varmaan eri kirja yltissä kuin meidän koululaisella..sillä mitä olen joitain tehtäviä katsonut tytön kanssa niin puoliakaan vastauksia ei löydy tekstikirjasta vaan pitäis vissiin enemmänkin tuolla luonnossa kulkea jonkin kasvikirjan kanssa( en ole itsekään mikään viherpeukalo tms.) =) ja joissain kouluissa ei kuulemani mukaan ole tekstikirjaa ollenkaan

Kotitehtävien määrä on kasvanut reilusti, kirjoitettavaa ja etenkin luettavaa on paljon enemmän kuin aikaisemmin. Nyt on tullut vihkotehtäviä, joissa kirjoitetaan vastaukset vihkoon luetun tekstin jälkeen esitettyihin kysymyksiin.

Totta kai kolmas luokkalaisita odotetaan enmpi kun toka luokkalaisilta, mutta ei kuitenkaan niin merkittävissä määrin.
En itse ainakaan ole niin hirveän suuria muutoksia ole havainnut, lukuunottamaat kielten alkamista.

Läksyjä on huomattavasti enemmän ja enkkua luetaan nyt tosissaan. Viime vuonna vasta harjoittelivat.
Kokeita on nyt ollut uskonnosta ja ympäristöopista.
Ei meillä poika ole mitenkään vaikeana pitänyt,mutta kyllähän läksyihin menee nyt enemmän aikaa.

[lainaus="19.10.2005 klo 12:46 vieras kirjoitti"]
Voiko tokaluokan joutua kertaamaan sillä perusteella että lukeminen/kirjoittaminen ei ole vielä kovin sujuvaa? Eli onko kolmasluokka niin vaativa?
´---------------------------------------------------------------------
Meidän pojan luokalla on yksi oppilas,jolla on dysfasia,eikä lukeminen suju vieläkään oikein hyvin. Mun käsittääkseni tavaa edelleen,mutta on pärjännyt ihan hyvin koulussa kuitenkin.
Kyllähän tietysti,jos oikein lukeminen/kirjoittaminen takkuaa vielä kakkosen lopussa,niin kannattaa miettiä,onko lapsen edun mukaista siirtyä seuraavalle luokalle. Kuitenkin on jo kokeita,joihin pitää lukea melkoinen määrä tekstiä ja ehtiä kokeiden aikana kirjoittamaan vastaukset.

Meillä kolmasluokkalainen itse ei ole kokenut koulunkäyntiä vaikeaksi.
Omasta mielestäni se kyllä on selvästi vaativampaa kuin 1 ja 2 luokilla.
Just tota lukemista on paljon enemmän ja pitkähköjäkin juttuja pitää kirjoitella.

Mulla poika kolmannella luokalla. Läksyjä tulee ihan kiitettävästi ja repun paino sen mukainen. Yltin kokeet jo ollut ja ei ensin meinannut ruveta lukemaan niihin mutta selitin että miksi ja kokeen jälkeen oli tyytyväinen että oli lukenut. Sanoi että auttoi lukeminen. Kokeessa oli neljä virhettä.

Viime talvena odotti innolla englantia ja alku näytti lupaavalta.. Mutta mutta.. Nyt ei ole tahtonut mennä kouluun niinä päivinä kun englantia on. Tai sitten on pää, maha tai jalat kipeenä. Syy selvisi sitten eilen illalla kun sitä kyselemään rupesin. Opettaja on liian tiukka ja vaatii liikaa siihen nähden mitä osaa. Jos poika viittaa tunnilla kysyäkseen käsiteltävästä aiheesta niin ope sanoo: Käsi alas ei sulla kumminkaan ole tärkeää asiaa. Poika sano tuntevansa että on enkun tunnilla open silmätikkuna.

Soitan tänään kouluun luokanvalvojalle asiasta ja koitan saada siirtoa toiseen ryhmään. (luokka jaettu kahtia enkun tunneille joten on saatu pienryhmä opetuksen oppimiseksi)
Toisella ryhmällä eri ope enkussa. Saa nähdä miten käy. Onko muilla kokemuksia ala-asteen enkun opettajista ovatko liian vaativia?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2005 klo 20:45 Kati kirjoitti:
Meillä kolmasluokkalainen itse ei ole kokenut koulunkäyntiä vaikeaksi.
Omasta mielestäni se kyllä on selvästi vaativampaa kuin 1 ja 2 luokilla.
Just tota lukemista on paljon enemmän ja pitkähköjäkin juttuja pitää kirjoitella.

näin myös meillä. olen ollut itsekin yllättynyt, miten laajoja asiakokonaisuuksia pitää jo hallita. mutta kouluvaatimukset ovat muuttuneet omista kouluajoista. :)

Kolmasluokkalaisellamme on tosiaan aika paljon enemmän läksyjä, kuin viime vuonna, kokeita on ollut jo useita tälle syksylle ja esim luonnontieteen koealue on aika laaja, (ainakin äidistä tuntuu =) ), eli monena iltana on lapsi siihen valmistautunut. Kertotaulua hierotaan viikottaisilla kokeilla ja äidinkielessä on paljon kirjoittamistehtäviä. Lukudiplomia suoritetaan, luettava jouluun mennessä kuusi kirjaa eri aihepiireistä. Ei ole juurikaan läksyttömiä päiviä ja kun sairastaa, läksyt on otettava selvää ja tehtävä voimien mukaan kipeänäkin, tai sitten seuraava viikko on aika aherrusta. Ekalla ja tokalla ei tarvinut tehdä kuin osa sairasaikana olleista läksyistä.

Eli minusta kolmasluokkaan siirtyminen on ollut myös askel vaativampaan koulunkäynnin suuntaan, mutta hyvä se vaan on. Aikaa koulutöihin menee enemmän, myös lasten oma vastuu omasta oppimisesta ja kouluasioiden hoitamisesta on noussut. Se on hyvä homma.

Toinen lapsi meillä on viitosella, askel nelosen ja viitosen välillä on myös ollut aika iso. Uusia aineita useita, toinen vieras kieli, historia, fys/kemia nyt ainakin =)

Enpä ole huomannut hirveesti eroa, mutta olen kyllä kuullut, että sitten ruvetaan jo oikeasti opiskelemaan asioita ja ekat luokat on opeteltu vasta lukemis ym. taitoja

Meillä on tytöllä jatkunut ihan samaan malliin,mutta englanti ei ole oikein hyvin mennyt.Sanakokeesta tyttö sai 4p./10p.
Hän luki siihen 5päivää ja minä vielä kyselin ne edellisenä iltana ja kaikki meni oikein.No on se muissakin aineissa ollut kyllä,että kotona osaa,mutta koulussa ei.Mikähän syynä?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2005 klo 12:48 Marakatti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2005 klo 21:48 rentunruusu harmaana kirjoitti:
en ole huomannut että vaikeampaa olisi, ainakin kotitehtävät on sujunut entiseen malliin :)

Juu, ihan sama meillä...
Vaikka se kirjotus ja lukupuoli takelteleeki edelleen
Hei Marakatti käykä lapsi esim. tukiopetuksessa vai pärjääkö ok, vaikka vielä takelteleeki kirjotus&lukeminen? Mulla kakkosluokkalainen jolla samantapasta tuo koulunkäynti...ja tukiopetuksessa käynyt...
Siis kolmannelle luokalle pääsee vaikka ei ole mestarilukija jne...?

Kyllä minustakin kolmannelle luokalle meno on aikamoinen harppaus. Lukemisen ymmärtäminen korostuu todella nyt. Lisäksi meillä ainakin läksyt ja kokeet pitää osata poimia liitutaululta, niitä ei kerrota erikseen, tämä tuottaa meillä aikamoisia hankaluuksia. Ja oman mielenkiintoisen lisän tuo käytetyt kirjat joissa kaikki tehtävät on valmiiksi rastitettu kotitehtäviksi. Mutta lapsi itse on ollut innoissaan uusien asioiden oppimisesta ja tutkimisesta!

Yhteistyössä