Onko kokemusta BEROCCA vitamiinilisästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauvasta haaveillen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vauvasta haaveillen

Vieras
Siis toiveissa olisi raskautua. Olen syönyt tuota yhtä raskausvitamiinia jokin aika sitten ja silloinkin otin vain yhden per päivä (suositus 1-2 per päivä). Sitten hermostuin koko juttuun, kun ei sitä plussaa ole kohdille tullut. Nyt olen ollut noin kuukauden syömättä mitään lisävitamiineja.

Eilen hain apteekista tuota Berocca exotic poretabletteja? Puhuin farmaseutille, että joku sellainen millä voisi turvata tuota foolihapon saantia. Yhdessä päädyimme tähän Beroccaan. Noh, tilanne on se että saatan olla nyt raskaana. Pieniä oireita on, mutta järkevää olisi testata vasta viikon päästä. Beroccan tuoteselosteessa neuvotaan, että Beroccaa saisi syödä vain lääkärin suosituksesta/luvalla raskausaikana...

Onko palstalla ketään, kuka olisi Beroccaa käyttänyt raskaudesta haaveillessa ja raskauden aikana?

Yritän kyllä kiinnittää huomiota ruokavalioonkin, että siitäkin löytyisi mahdollisimma usein sellaisia ruokia, joilla voi turvata foolihapon saantia. Joka päivä ei nyt tule niin älyttömän terveellisesti silti syötyä... Riittääköhän tämä suht normaali kotiruokavalio?

Mä tässä kerkesin käydä jo yhdellä toisella sivustolla ja siellä oli ns. Lääkeopas sitä mieltä että Beroccaa voi käyttää raskaana ollessa. Joten huitaisin menemään jo yhden lasillisen tätä porejuomaa. Maku ei kyllä ollut erikoinen - noh sanotaan, että "eksoottinen"

Juuei: No yritän relata. Lähipiirissä on vain todella surullinen tapaus. Tuttavalle syntyi lapsi, jolla aivot olivat kallon ulkopuolella. Vauva eli kituuttamalla pari päivää. Syynä tähän kehityshäiriöön oli just toi foolihapon puutos. Siksi nämä asiat laittaa miettimään jo ennen raskautta!

Alkuperäinen kirjoittaja Vauvasta haaveillen:
Juuei: No yritän relata. Lähipiirissä on vain todella surullinen tapaus. Tuttavalle syntyi lapsi, jolla aivot olivat kallon ulkopuolella. Vauva eli kituuttamalla pari päivää. Syynä tähän kehityshäiriöön oli just toi foolihapon puutos. Siksi nämä asiat laittaa miettimään jo ennen raskautta!

No ymmärrän ja muistan kyllä omat ressini, kun kumpaakin piti tekemällä tehdä vuoden verran.
Ja vasta sitten tärppäsi kun onnistuin olemaan stressaamatta.

Ja tuossa tuttaviesi tapauksessa. En saata millään uskoa, että pelkkä foolihapon puutos on syyllinen. Saahan sitä väkisinkin ruoasta. Joko lääkäri on mahdollisia syitä sanoessaan ollut liian ylimalkainen tai vain tuo yksi lause on jäänyt mieleen.

Tiedän äidin, joka on koko aikuisen elämänsä käyttänyt viinaa ja huumeita (tuskin syönyt terveellisesti) ja hänellä on fyysisesti terveet lapset, 3 kpl.

Että pistä tuohon mittakaavaan yksi vitamiinipilleri. Kylläs se taitaa olla tuurista eniten kiinni.
:(

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Mutta jos sä syöt raskausvitamiineja ohjeiden mukaan, niin eikös niissä ole nuo foolihapot messissä?

Ei kun mä olin lopettanut niiden syömisen. Ne vitamiinipillerit loppuivat ja en hakenut uutta purkkia, kun tuli jo "ei se koskaan onnistu" fiilis. Nyt sitten taasen kerran kun plussasta haaveilen, tuli mieleen toi tuttavani kokemus ja tuli se olo että pitäisiköhän hakea jotain "vahvistusta" tolle ruokavaliolle. Ei tässä mistään sen kummesta ole kysymys. Mä vain taidan lukea liian tarkkaan kaikki tuoteselosteet. Ainahan niissä taitaa olla raskauden osalta se että pitää olla raskaana ollessa lääkärin kanssa asiasta keskusteltu tms.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Alkuperäinen kirjoittaja Vauvasta haaveillen:

No ymmärrän ja muistan kyllä omat ressini, kun kumpaakin piti tekemällä tehdä vuoden verran.
Ja vasta sitten tärppäsi kun onnistuin olemaan stressaamatta.

Ja tuossa tuttaviesi tapauksessa. En saata millään uskoa, että pelkkä foolihapon puutos on syyllinen. Saahan sitä väkisinkin ruoasta. Joko lääkäri on mahdollisia syitä sanoessaan ollut liian ylimalkainen tai vain tuo yksi lause on jäänyt mieleen.

Tiedän äidin, joka on koko aikuisen elämänsä käyttänyt viinaa ja huumeita (tuskin syönyt terveellisesti) ja hänellä on fyysisesti terveet lapset, 3 kpl.

Että pistä tuohon mittakaavaan yksi vitamiinipilleri. Kylläs se taitaa olla tuurista eniten kiinni.
:(

Niinpä sitä tuuria kun on kahdenlaista... Mä kanssa olen ihmetellyt näitä pilkun tarkkoja sääntöjä raskauden osalta. Siis hyväksihän ne on, mutta kyllä niillä aikaan saadaan myös turhaa huolta ja pelkoa odottavalle. Terveitä lapsia kun kyllä syntyy vaikka ottais raskauden ihan rennosti elämällä. Jostakin kun löytäis ohjeet tuohon "rennosti raskaana olemiseen"

Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
Miten voi olla foolihapon puutos? Sitähän on joka ruuassakin. :o Jestas!

Siinäpä se. En mä edellisissä raskauksissa edes miettinyt mitään foolihappoja ennenkuin kuulin tuosta tuttavani vauvasta tai siitä miten huonosti siinä kävi. Sehän on varmaankin harvinaista, että tulee jokin kehityshäiriö foolihapon puutoksesta. Tällaisia kun lukee tai lähinnä jos tällainen tulee ns. lähelle omaa elämää, sitä alkaa tietenkin pelkäämään ja murehtimaan ehkä ihan liikaa. Mulla on se tunne, ettei ennen edes puhuttu että jo ennen raskautta pitäisi huolehtia foolihaposta. Vasta luin erään artikkelin, että mitä pitäisi tehdä ENNEN raskautta ja siinäkin just kiinnitettiin huomiota foolihapon saantiin. Tieto lisää tuskaa ja tässä tapauksessa varmaankin turhaa huoltakin.

Foolihappoa suositellaan ainakin Espanjassa 1-3 kk ennen raskautta ja 3-4kk ensimmäisen raskauskuukauden ajan 0,4mg / päivä. Täällä valmisteessa on tuo määrä foolihappoa, lisäksi jodia ja B12-vitamiinia. Ruoanvalmistuksessa (kuumentaminen, valo) vitamiinia tuhoutuu jonkin verran. Tuskin raskausvitamiinien syömisestä haittaakaan on.

Mukava kuulla että joku muukin huolehtii foolohapon syönnistä. Mun mielestä hyvä äiti huolehtii jo raskaus aikana siitä että vauvalla on kaikki hyvin. Toisten mielestä se on vaan turhaa stressiä mutta sepä kertookin heistä millaisia äitejä heistä tulee.

Eilen hain apteekista tuota Berocca exotic poretabletteja?

Mitä Berocca Orange -poretabletit sisältävät:

Askorbiinihappo C-vitamiini 500 mg
Tiamiinihydrokloridi B1-vitamiini 15 mg
Riboflaviini B2-vitamiini 15 mg
Nikotiiniamidi B3-vitamiini 50 mg
Pantoteenihappoa B5-vitamiini 23 mg
Pyridoksiinihydrokloridi B6-vitamiini 10 mg
Syanokobalamiini* B12-vitamiini 10 µg
Biotiini 150 µg
Foolihappo 400 µg
Kalsiumkarbonaatti1 244 mg
Magnesiumkarbonaatti 195 mg
Magnesiumsulfaattidihydraatti 328 mg
Sinkkisitraattitrihydraatti 32 mg

Kalsiumia yhteensä 100 mg
Magnesiumia yhteensä 100 mg
Sinkkiä yhteensä 10 mg

Muut aineet ovat:
Vedetön sitruunahappo, natriumvetykarbonaatti, natriumkloridi, asesulfaami K (20 mg), aspartaami E951 (25 mg), mannitoli E421 (276 mg), polysorbaatti 60, vedetön natriumkarbonaatti ja väriaineina
beetakaroteeni 1 % SD ja punajuuriuute sekä makuaineena appelsiinimakuaine PERMASEAL 10401-71.

Syanokobalamiini 0,1 % WS:n apuaineet ovat natriumsitraatti, vedetön sitruunahappo ja dekstriini. Beetakaroteeni 1 % SD:n aineosat ovat beetakaroteeni, DL- e- tokoferoli, akaasiakumi,
natriumaskorbaatti, kookosöljy, maltodekstriini ja sakkaroosi.

Siis ihan hirveetä p.....a Tuote on täynnä synteettisiä B-vitamiineja, joista voi tulla pahojakin sivuvaikutuksia. Herkimmillä ihmisillä voi jopa maksa-arvot nousta näistä valmisteista. Lisäksi pahoinvointi, iho-oireet (atopia, ruusufinni, finnit, ihottuma jne...), vatsavaivat, lihaskivut ja ruokahalun lisääntyminen ovat yleisiä.)

Tässä luonnollinen B-vitamiinivalmiste, joka maksaa 6€ Citymarketissa.
Tri Müllerin Oluthiivatabletti

Kalsium ja magnesium ovat huonosti imeytyviä karbonaatteja, joista ei ole terveydellisiä etuja.

Lisäksi tuotteessa on lisäaineita ja keinotekoisia makeutusaineita, joiden turvallisuudesta ei ole takeita, vaikka ne ovat yleisesti hyväksyttyjä. Berocca sisältää aspartaamia ja asesulfaami K:ta, joita pidetään melkoisina myrkkyinä. Aspartaamia suositellaan muurahaismyrkyksi. Monet saavat reaktioita näistä aineista, eikä pitkäaikais- ja yhteisvaikutuksia tunneta.

Kannattaa välttää halpoja synteettisiä vitamiineja.
Luonnollista vai synteettist

Uusimmat

Yhteistyössä