onko koira ihmisiä paikalla? Mulla olis kysyttävää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hau

Vieras
Aion ottaa koiran lähiaikoina. Ja mieluiten terveen ja sellaisen jonka kanssa voin harrastaa jonkin verran näyttelyitä. Näyttelyt ei oo se pääjuttu mutta lisäplussaa.

Mistä tiedän että joku kasvattaja on rehellinen ja kunnollinen, eikä salaile pennun vanhempien sairauksia tms?
Mistä noita voi tiedustella?
Mitä mun pitäisi osata kysyä kasvattajalta kuin sairauksista?
Luonteenpiirteetkin varmaan periytyy, joten kuinka tarkasti mun pitäisi ottaa huomioon emäkoiran käytös?

Sen nyt tiedän että pentu ei saa ola pelokas, apaattinen tai silmät rähmiä yms normaalijuttuja. Kun lemmikkejä mulla on elämäni aikana ollut muitakin. Mutta mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

Jotkuthan varaavat pennut jo ennenkuin ne on syntyneet. Eikö se ole vähän liikaa onnenkauppaa kun pentuhan saattaa olla päästään aivan sekaisin? Onko sitä varaamaansa pentua sitten pakko ostaa?

Tässä tuli monta kysymystä mutta toivottavasti jaksatte vastata mahdolisimman paljon :) Kiitos jo etukäteen! :D

Alkuperäinen kirjoittaja hau:
Aion ottaa koiran lähiaikoina. Ja mieluiten terveen ja sellaisen jonka kanssa voin harrastaa jonkin verran näyttelyitä. Näyttelyt ei oo se pääjuttu mutta lisäplussaa.

Mistä tiedän että joku kasvattaja on rehellinen ja kunnollinen, eikä salaile pennun vanhempien sairauksia tms?
Mistä noita voi tiedustella?
Mitä mun pitäisi osata kysyä kasvattajalta kuin sairauksista?
Luonteenpiirteetkin varmaan periytyy, joten kuinka tarkasti mun pitäisi ottaa huomioon emäkoiran käytös?

Sen nyt tiedän että pentu ei saa ola pelokas, apaattinen tai silmät rähmiä yms normaalijuttuja. Kun lemmikkejä mulla on elämäni aikana ollut muitakin. Mutta mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

Jotkuthan varaavat pennut jo ennenkuin ne on syntyneet. Eikö se ole vähän liikaa onnenkauppaa kun pentuhan saattaa olla päästään aivan sekaisin? Onko sitä varaamaansa pentua sitten pakko ostaa?

Tässä tuli monta kysymystä mutta toivottavasti jaksatte vastata mahdolisimman paljon :) Kiitos jo etukäteen! :D

Ole ensisijaisesti yhteydessä rotuyhdistykseen ja sen pentuvälitykseen. Sivuilta löytyvät tiedot kasvattajista. Rotuyhdistykseen kuuluva kasvattaja harvemmin salailee sairauksia tai muuten yrittää huijata.

Harvoin koira on ns. luonnostaan sekopäinen eli riski on aika pieni. Kun käyt kasvattajan kotona ja näet pentujen emon ja paikan, jossa pennut ovat kasvaneet tai tulevat kasvamaan, olet jo aika pitkällä.

Kasvattajia on kaikenmoisia. Ehkä varminta on hankkia kasvattajalta, jolla on ihan kunnon nettisivut ja yhteystiedot eikä myy pentuja joka kirppispalstalla. Kokemusta tietysti hyvä olla eli takana jo muutama pentue ja niistä tietoa kasvattajien sivuilla. Kennelliiton koiranet on hyvä palvelu, josta näkee kaikki pentueet ja niiden viralliset terveystulokset ja meriitit.

Kaikenmoisia kasvattajia on. Itsellä sekarotuinen, mutta on tässä parin vuoden aikana tullut selailtua kasvattajien sivuja.

Kasvattajatkin on vain ihmisiä ja parasta olisi itse ensin ottaa rodusta selvää netistä ja kirjastosta, jotta osaa sitten kyselläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja hau:

Pennusta nyt ei voi sanoa millään tuleeko se olemaan terve tai täysjärkinen, koko koirahomma on silkkaa sattumankauppaa, hyvä esimerkki löytyy ihan perhepiiristä. Ostettiin pentu perheestä jossa emä mva ja isä oli kva, mva jne jne..kas kummaa, suurinosa pennuista on nytten lopetettu, toisilla vakavia mahaongelmia, toiset ihan toivottomia metsästyskoiria, meillä tälläinen toivoton tapaus, jos olis lasipää niin näkis kuinka tavara virtaa...Ihanahan se on, muttei siitä oikein näyttelyyn tai metälle ole... :whistle:

Niin ja jos kunnon kauppakirjan teette, sieltä kyllä pitäisi löytyä kohta, missä myös kasvattaja on vastuullisesti kertonut koiran mahdollisista virheistä, sekä rodulle ominaisita sairauksista.
Tosiaan aina parempi on, että otat ko rotuyhdidtyksen pentuvälittäjään yhteyttä, jos hän hommansa osaa, hän osaa jopa neuvo kuka kasvattaja hakee koiriltaan mitäkin ominaisuuksia ja minkä tyyppisä koiruuksia on tupannut tupsahtamaan ilmoille.

Tokihan koskaan i voi tietää josko koiralle jokin rakenteellinen vika tulee, se riski on vaan otettava, ettei siitä rekusta välttis tulekaan mitään kehien kunkkua.
Etukäteen pystyt valitsemasti rodusta hankkia itsellesi tietoa, siitä mitkä asiat kannattaa ko rodussa valitsemishetkellä huomioida.
Pentuja pystyy myös varaamaan etukäteen, monstikkin sillä periaatteella, että ensiksi varannut valitsee ensin jne jne, tokihan jo silloin tiedt otatko uroksen vai nartun.

Muita kriteereitä on kovin hakala tässä sanoa, kun ei ole valitsemastasi rodusta tietoa.

Sen toki annan vinkiksi, että mieluusti haluan nähdä molemmat vanhemmat, ainakin emän, jos emä on hermostunut, esim kun pentuja tullaan katsomaan ja sen annetaan olla läsnä, eikä sitä laiteta pois vierailuiden ajaksi siitäkään huolimatta, vaihtaisin pentuetta, valitettavasti emä "tartuttaa" käytöksensä jo noihin pieniin pentuihin, siitä nyt vaan on niin paljon kokemusta.

Me soitettiin rotuyhdistyksen puheenjohtajalle ja sihteerille ja osasivat suositella meille hyvä/helppoluonteisen, terveen uroksen. Kallis oli, 1400e ja kasvattajat toivovat tosi paljon, että näyttelyissä käytetään ja käytetään jalostukseen, mutta on sitten kyllä ollut terve ja ihanaluonteinen koira! Käytiin toki pariin otteeseen pentuetta katsomassa ja kyllä se edukseen erottui :)

Toi jalostusnetti on aivan mahtava paikka tutkailla terveystilanteita ja paljon muutakin.

Mulla on nyt narttu siemennetty eilen ja epäilen että jos ei ole tyhjä niin yhtään pentua tuosta yhdistelmästä ei ole vapaana, kun pennut syntyy.

Kasvattajan kanssa kannattaa puhua myös siitä minkä tyyppistä pentua hakee yksilöissäkin kun saattaa saman pentueen sisällä olla valtavia eroja mm. vilkkaudessa.

Ylempänä olikin valtavasti jo hyviä ohjeita asiasta, niin ne niitä samoja viitti tähän kirjotella uudelleen.

Yhteistyössä