Onko kiusamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tytöt 7v ovat päiväkodista olleet "kolmisten"'. Nyt yksi tyttö yrittää päästä noiden ryhmään. Meidän tyttöä ei kiinnosta leikkiä sen neljännen tytön kanssa, eikä ilmeisesti muita siinä "ryhmässä" olevia. Toki törkeästi ei sanota, mutta kun se yksi tyttö jatkuvasti roikkuu perässä.

Ymmärrän, että siltä tuntuu pahalta, mutta en voi omaa lastakaa pakottaa leikkimään sellaisen ka kenen ka hän ei halua olla.

Tänään siis mulle kerrottiin, että tyttöni on kiusaja koska ei halua leikkiä kaikkien kanssa...

No päiväkoti on sellainen paikka missä pitäisi tulla toimeen kaikkien kanssa ja opetellaan tuleen toimeen erilaisten ihmisten kanssa joten periaatteessa pitäisi hyväksyä leikkiin mukaan ainakin välillä, ei saisi olla systemaattista ulkopuolelle jättöä. Toki välillä voivat bestisporukallakin leikkiä mut ottaisivat välillä edes tytön mukaan. Itse aina painotan tytölleni että kannattaa aina huomioida myös muut sillä joku päivä voi olla niinkin että bestikset on pois ja sit käykin niin että itse on yksin.

• Tykkää
Reactions: .....
Päiväkoti ei ole vapaa-ajanviettopaikka. Siellä opetellaan ottamaan kaikki huomioon. Ottamaan kaikki mukaan leikkiin.

Jos te vanhemmat ette tätä ymmärrä, niin miten opetatte tätä lapsillenne? Vai kiinnostaisiko asia vasta sitten kun oma lapsi itkisi kun ei ole kavereita.

Kyllä, lapsesi on kiusaaja. Leikistä poisjättäminen on pahimmanlaatuista kiusaamista, miten et tätä ymmärrä??

Jos ette saa puhuttua lapsille, niin tiedäthän että tädeillä on mahdollisuus hajottaa porukat. Istuttaa eri pöytiin, määrätä leikkiparit jne.

• Tykkää
Reactions: .....
Kannattaa vain opettaa niille lapsille, erityisesti tytöille, että kaikkien kanssa leikitään päiväkodissa ja koulussa.
Vapaa-ajalla saa valita, kenen kanssa aikaa viettää, mutta tarhassa/koulussa ei.

Ap tässä.
Toki ollaan yritetty kasvattaa lasta niin, että kaikkien kanssa tullaan toimeen. Mutta kun se tyttö sotkee leikit, ärsyttää muita (toki näin oman lapsen sanoista), niin vaikea kannustaa tyttöä tykkämään sellaisesta kenestä hän ei pidä...

No päiväkoti on sellainen paikka missä pitäisi tulla toimeen kaikkien kanssa ja opetellaan tuleen toimeen erilaisten ihmisten kanssa joten periaatteessa pitäisi hyväksyä leikkiin mukaan ainakin välillä, ei saisi olla systemaattista ulkopuolelle jättöä. Toki välillä voivat bestisporukallakin leikkiä mut ottaisivat välillä edes tytön mukaan. Itse aina painotan tytölleni että kannattaa aina huomioida myös muut sillä joku päivä voi olla niinkin että bestikset on pois ja sit käykin niin että itse on yksin.
Juuri näin.
Ja ylipäänsä kannattaa opettaa, että se vain on opeteltava leikkimään kaikkien kanssa.
Lähes jokaisesta työyhteisöstä löytyy näitä ”minä en leiki sinun kanssasi”-tyyppejä, ja ovat kyllä varsin hankalia.

Ap tässä.
Toki ollaan yritetty kasvattaa lasta niin, että kaikkien kanssa tullaan toimeen. Mutta kun se tyttö sotkee leikit, ärsyttää muita (toki näin oman lapsen sanoista), niin vaikea kannustaa tyttöä tykkämään sellaisesta kenestä hän ei pidä...
Ei siitä tarvitse mitään bestistä tulla. Ja jos nyt on joku hakkaaja tmv., niin voi jättää ulkopuolelle. Mutta jos vain joku koheltaja, niin nopeasti hänkin säännöt oppii, jos siinä on useampi lapsi neuvomassa.

Ap tässä.
Voisko olla niin että kun tyttö jätetään ulkopuolelle niin sit kateuttaan/katkeruuttaan sotkee leikit ja ärsyttää? Voi olla myös ikäjuttu jolloin olisi erityisen hyvä ottaa mukaan ja näyttää miten leikitään nätisti, hyvällä säkää ehkäsee koulukiusaajan synnyn kun katkeruus ei pääse liian syvälle. Tytöt voisi myös yrittää selittää hänelle että mieluummin leikkisivät hänenkin kans jos hän ei sotke. Mut mun mielestä tuo vaatii kyllä hoitajienkin ohjausta tilanteessa, 7v on aika pieniä selvitteleen noita tilanteita itekseen.

Yhteistyössä