Onko kikkeli teistä sopimaton sana pikkulasten suuhun ja korville? OV

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hyvästä syystä kysyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hyvästä syystä kysyn

Vieras
Kysyn kun useampikin on tällä palstalla väittänyt kikkelin olevan sopimaton nimitys pikkupojan alapäästä.

Meillä on aina käytetty kikkeli nimitystä, eikä käynyt mielessäkään sen olevan lapsille sopimaton sana.

Jokaisella on oma mielipide. Myös oma kasvatus vaikuttaa paljon siihen, mitkä ovat myös omalle lapselle sallittuja sanoja.
Mies sanoo, että heillä se on aina ollut kikkeli. Meillä taas se on ollut pipuli tai pippeli.

http://m.iltalehti.fi/perhe/2014050218260326_pr.shtml
"Jos vanhempaa kuitenkin nolottaa puhua pimpeistä ja pippeleistä, Bildjuschkin kehottaa harjoittelemaan sanojen ääneen sanomista.

- Aluksi voi sanoa hiljaa itsekseen pimppi peilin edessä, Bildjuschkin sanoo.

On myös hyödyllistä pohtia omaa suhdetta kehollisuuteen ja seksuaalisuuteen.

- Miten aikuista voi nolottaa jonkin sellaisen sanominen, mikä on oleellinen osa ihmistä? Miksi pimpin ja pippelin ääneen sanomisen pitäisi olla nolompaa kuin korvan tai nenän sanominen"

Mun mielestä kikkeli on turhan rivo lasten sanaksi. Meillä käytetään pippeli ja pimppi nimityksiä. Tyttöjen alapään nimitystä et tosin kysynyt, mutta tulipahan sekin nyt kuitenkin mainittua. ;)

Jokaisella on oma mielipide. Myös oma kasvatus vaikuttaa paljon siihen, mitkä ovat myös omalle lapselle sallittuja sanoja.
Mies sanoo, että heillä se on aina ollut kikkeli. Meillä taas se on ollut pipuli tai pippeli.

Vau.fi: Tytöillä etupylly, pojilla vieteri? | m.iltalehti.fi
"Jos vanhempaa kuitenkin nolottaa puhua pimpeistä ja pippeleistä, Bildjuschkin kehottaa harjoittelemaan sanojen ääneen sanomista.

- Aluksi voi sanoa hiljaa itsekseen pimppi peilin edessä, Bildjuschkin sanoo.

On myös hyödyllistä pohtia omaa suhdetta kehollisuuteen ja seksuaalisuuteen.

- Miten aikuista voi nolottaa jonkin sellaisen sanominen, mikä on oleellinen osa ihmistä? Miksi pimpin ja pippelin ääneen sanomisen pitäisi olla nolompaa kuin korvan tai nenän sanominen"

Häveliäitä aikuisia on tosi paljon. :/ Onneksi meidän perheessä ei häpeillä pippelistä ja pimpistä puhumista.

Mä oon samaa mieltä, kun pari edellä vastannutta eli että kikkeli on jotenkin ruma tai lähes rivo sana. Mun mielestä pippeli on vähän lapsekkaampi. Vaikka noin muuten kannatan oikeiden termien käyttämistä, niin olis aika kummallista, jos lapsi puhuisi peniksistä ja vaginoista :cool:
Mun lapsuudessa oli käytössä karmeat etu- ja takapylly, joita en kyllä ite käyttäis. Yhdessä tuttavaperheessä on käytössä yksi yhteinen sana alapäälle, joka mun mielestä on tosi outoa - "molempien puolien" tehtävät on kuitenkin hyvin erilaiset

Me käytetään nimityksiä pippeli ja pimppa. Jotenkin kikkeli ja pimppi kuulostaa hmm....ei ehkä rivolta mutta " kovalta" lapsen suuhun. Joku 10 v.n suuhun ne jo voisi sopia.

Voisin verrata siihen, että pienen lapsen pissaa kutsun pisuksi ja lapsi itsekin sanoo pisu. Isompi sitten puhuu pissasta tai kusesta ja se on ihan ok.

Me käytetään nimityksiä pippeli ja pimppa. Jotenkin kikkeli ja pimppi kuulostaa hmm....ei ehkä rivolta mutta " kovalta" lapsen suuhun. Joku 10 v.n suuhun ne jo voisi sopia.

Voisin verrata siihen, että pienen lapsen pissaa kutsun pisuksi ja lapsi itsekin sanoo pisu. Isompi sitten puhuu pissasta tai kusesta ja se on ihan ok.

Mun mielestä pimppa on paljon rivompi sana ku pimppi. En ikinä vois sanoa tyttölapsen pimppiä pimpaksi, kuten en myöskään poikalapsen pippeliä kikkeliksi.

[QUOTE="Mä vaan";30059207]Mun mielestä pimppa on paljon rivompi sana ku pimppi. En ikinä vois sanoa tyttölapsen pimppiä pimpaksi, kuten en myöskään poikalapsen pippeliä kikkeliksi.[/QUOTE]

:) Kai se on sitten ne omat mielikuvat siitä sanasta jotka vaikuttaa eniten. Hauska kuulla, että jonkun mielestä pimppa on rivo sana.

Sanon aina kikkeli ja pimppi. Meillä on kyllä aikuisille ja lapsille samat nimitykset. En näe niissä mitään rivoa, tosin kovin rivoa kieltä en muutenkaan käytä. Eipä tarvi poikien kysellä milloin pippeli muuttuu kikkeliksi. ????

[QUOTE="hei";30059622]Sanon aina kikkeli ja pimppi. Meillä on kyllä aikuisille ja lapsille samat nimitykset. En näe niissä mitään rivoa, tosin kovin rivoa kieltä en muutenkaan käytä. Eipä tarvi poikien kysellä milloin pippeli muuttuu kikkeliksi. ????[/QUOTE]

Ei tarvii kysellä, kun se tapahtuu ihan luonnostaan ;) En muuten puhu mitään vaippuleista tms., mutta kun vauvalta tulee pissa niin usein vauvalle puhuessani sanon pisu. Koskaan ei tule sanottua kusi :) myös pissa sanaa tulee käytettyä. Se oli vaan sellainen esimerkki millä yritin selittää sitä eroa mikä MINUN mielestäni on sanoilla pippeli ja kikkeli. En ilmeisesti onnistunut siinä ;)

Kikkeli on ihan samanlainen sana, kuin pippelikin. Yleensä tulee kyllä juteltua pippelistä, mutta sitä samaa vehjettä voi kutsua myös kikkeliksi aivan yhtälailla. Eikä se ole siis yhtään sen rivompi, rumempi tms. Sopii siis lasten korville ja suuhun aivan yhtälailla.

Ja voi sitä halutessaan kutsua vielä vaikka kikuliksi tai pimppeliksikin...ainakin tuo jälkimmäinen on välillä lasteni käytössä, kun menee vähän pippelit ja pimpit sanoina sekaisin :)

Yhteistyössä