Onko kiire hammaslääkäriin, jos reikiintyneestä hampaasta lohkesi palanen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Soita huomenna hammashoitolaan. Kertovat kyllä sieltä luotettavasti. Luulisin, että ei mitään kiirettä ole jos sinulla ei ole kipuja ja ruokaa ei kerry lohkeamaan / saat ruoan pois sieltä.

Mulla lohkesi paikatusta hampaasta noin komannes. Kunnallisella puolella olisin saanut ajan kuukauden päähän. Yksityisellä sain viikon päähän. Ei siis mitenkään erityisen kiireellienen asia.

On. :hug:

Riippuu toki lohkeaman koosta, mutta jopa terveyskeskuksen hätäpäivystykseen pääsee korjauttamaan hampaan samana päivänä, jos noin käy. Ei tietty pienestä palasta, mutta jos odottelet, luultavasti lohkeaa pian lisää. Voi lähteä puolet kerralla tai lähes kokonaankin. Monesti tossa vaiheessa on juurihoidon paikka! Reunat voi olla terävät ja hangata posken tai kielen verille, lisäksi vaikuttaa purentaan, kun hammas on väärän muotoinen.

Sinuna siis varaisin heti aamusta aikaa.

Niin siis tilanne on sellainen, että muutama kuukausi huomasin selvän ison reiän hampaassa. Epäilin, että paikka ironnut, koska mitenpä ihan yhtäkkiä yhessä päivässä iso reikä hampaaseen ilmestyisi. Soitin ajan hammaslääkärille ja sain ajan tämän kuun alkuun, eli kahen kuukauden päähän soitosta. No aika tuli, niin olin mahataudissa, joten en päässyt sinne :o Tästä nyt se vajaa kolme viikkoa ja tarkoitus oli ens viikolla soitella uudestaan taas aikaa, joka tietty olis mennyt jonnekin kauas taas.. Mutta nyt kävi näin, että tuosta ison reiän kohdalta irtosi noin 1/4 osaa, elikä yksi kulma kokonaan tuosta yhdestä purentahampaasta. Hammasluu näkyvillä ja hammasluussa jokin musta viiva.. Mikähän tuo muuten voi olla?

Minulta lohkesi paikka (ja ehkä osa hampaasta) viime syksynä. Ei ole suuremmin elämää haitannut, joten sain aikaiseski varata hammaslääkäriajan vasta viime viikolla. Sain ajan maaliskuun alkuun. Eli ihan hyvin olen lohjenneen paikan kanssa elänyt puolivuotta. Eilen olin suuhygienistillä ja hän sanoi, ettei voi tehdä sille mitään, kun näyttää ihan kunnon reikä olevan.

Yhteistyössä