Onko keuhkokuume tarttuvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti

Vieras
siinä se tulikin... kaverin muksulla on keuhkokuume ja heidän on tarkoitus tulla viikonloppuna kylään meille. Siis tietysti jos lapsi on toipunut tarpeeksi, keuhkokuume vasta todettiin ja aloitettiin lääkekuuri. Mutta onko riskiä että tartuttaa sen meille? Pikkuflunssilla ei niin väliä ole mutta keuhkokuume on vähän eri asia, pitäisikö perua tulo..?

Googletin, voi aiheuttaa virus tai bakteeri, molemmat on tarttuvia... onko kokemuksia, kuinka pitkään tartuttaa? Jos on terve päivä välissä, voiko huoletta tulla kylään?

mulle sanottiin joskus että ei tartu ku poikaystävä oli siinä taudissa ja enhän mä siitä erossa voinu hetkeekä teininä olla..eikä mulle sitä ainaka tullu..eikä muillekaan perheenjäsenille siellä..

En osaa sanoa. Tuo "terve päiväkin" on niin häilyvä käsite. Meidän 3,5v keuhkoputkitulehduspotilas määrättiin saikulle ma-to, mutta pidetään vielä pe, koska en halua tartuttavan muita + saavan keuhkokuumetta itse.

Alkuperäinen kirjoittaja ooo:
mulle sanottiin joskus että ei tartu ku poikaystävä oli siinä taudissa ja enhän mä siitä erossa voinu hetkeekä teininä olla..eikä mulle sitä ainaka tullu..eikä muillekaan perheenjäsenille siellä..

Mikään tauti ei tartu 100% varmuudella, oli rokko tai keuhkokuume, mutta toisaalta voi tarttua kovinkin helposti. Itse vaan päättää sitten, riskeeraako vai ei.

Onpas hankalaa... mielelläni en vierailua peruisi kun niin harvoin nähdään ja lapsetkin on odottaneet kovasti. Mutta meillä ollaan kanssa sairasteltu paljon viime aikoina ja vastustuskyky on alhaalla, ja keuhkokuume kuulostaa aika pahalta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei se pöpö aiheuta juuri keuhokuumetta, vaan nuhakuumeen, jonka jälkitauti keohkokuume sitte on.

www.sairaslapsi.com sanotaan että keuhkokuumetta on virus- ja bakteeriperäistä ja että on tarttuvaa, ei siellä ainakaan sanota että olisi vaan jälkitauti.

Yhteistyössä