Onko ketään, joka ei muista lastensa kummeja jouluna mitenkään?

• Viestiketjun aloittaja Finttu
  • Ensimmäinen viesti
Finttu
Tuli nyt mieleen tosta toisesta ketjusta, että paljonko täällä on perheitä, jotka ei noteeraa lastensa kummeja jouluisin lainkaan?
Kun me ei olla saanu vuosiin mitään kummilapsilta tai niiden vanhemmilta jouluna (okei, mun kummipojan perheeltä tulee kortti aina).

Me ei juurikaan.

Ei lähetetä kortteja kenellekään.

Omat kummilapset saa kyllä kortin ja lahjan, minusta velvollisuus menee vain näinpäin.

Vain läheisimmät kummit, jotka ovat tosi paljon mukana lasten elämässä saavat lahjan.

Me ei noteerata sellaisia kummeja jotka eivät noteeraa kummilapsiaan. Ei todellakaan anneta lahjaa sellaiselle kummille joka käy kerran vuodessa tuomassa lahjan pihaan, ei tule edes sisälle katsomaan sitä kummilastaan. Mutta kaksi kummia käyvät katsomassa ja heille annetaan joululahjat.

evvk
Meillä laitetaan kortit kummeille, ei muuta.Tosin kaikkien lasten kummitkaan eivät muista kummilastaan jouluna eikä välttämättä syntymäpäivänäkään! Mutta meitä on moneksi...

Finttu
No eikös tässä sitten ole jo joitakin syitä siihen, miksi se kummius menee niin usein pieleen? Jos kummeja ei muisteta, mutta kummit on kuitenkin aina muistamisvelvollisuudessa toiseen suuntaan.
Ei kai kukaan jaksa yksipuolista muistamista vuodesta toiseen?

lasten tekemät kortit lähtee kummeille ja koulukuva. ei muistaminen tarvitse olla materiaa vaan ajatuksia. Yhdeltä kummilapselta tuli itselleni perinteisesti koulukuva ja se riittää vallan hyvin, toiset kummilapset muistaa vanhempiensa kanssa kortilla ja sekin riittää. en minä muutenkaan joululahjoja tarvitse ostamisen ja saamisen pakosta.

lapset on tärkeimmät. mun mielestä en kummina tarvitse mitään lahjoja. ei ole tullut mieleenkään että mun pitäs saada joku paketti. parempi kun vanhemmat antaisi senkin rahan lastensa lahjaa tai hyväntekeväisyyteen

?
Kortit laitetaan. En oikein ymmärrä, miksi muutoin pitäisi muistaa. Tai muistaa pitää aina, ja sen teenkin pitkin vuotta, soittelen, viestittelen, mutta lahjoja jne. emme yleensä muutoin aikuisten kesken vaihda.

tonttu
onko tämmöinen perinne ollut kauankin? ei vaan täälläpäin koskaan kukaan ole maininnut mitään että kummeja pitäisi muistaa tms.. ja kummilapsia on, ja lapsillamme kummeja....

alkaa mennä samaa rataa kuin esim lapsen syntymäpäivillä vieraita pitää muistaa pienellä lahjalla yms. *huokaus*

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Kortit saavat niinku muutkin aikuiset.
Lapset on pääasia jouluna, ei aikuiset.
Eli muistateko kuitenkin sitten heidän lapsiaan? Tai muistatteko muulloin kummeja?
Ei.
Paitsi siskojen lapsia, koska ovat sukua.
Ei meillä ole rahaa ostaa jokaiselle kummille ja kummin lapsille lahjoja.
Lapsia on yhteensä kuusi, kummeja ja heidän lapsiaan vielä enemmän.

tonttu
Alkuperäinen kirjoittaja tonttu:
onko tämmöinen perinne ollut kauankin? ei vaan täälläpäin koskaan kukaan ole maininnut mitään että kummeja pitäisi muistaa tms.. ja kummilapsia on, ja lapsillamme kummeja....

alkaa mennä samaa rataa kuin esim lapsen syntymäpäivillä vieraita pitää muistaa pienellä lahjalla yms. *huokaus*

UPpista!

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Kortit saavat niinku muutkin aikuiset.
Lapset on pääasia jouluna, ei aikuiset.
Eli muistateko kuitenkin sitten heidän lapsiaan? Tai muistatteko muulloin kummeja?
en ole tuo keneltä kysyttiin, mutta vastaan että en ole lasteni kummien lasten kummi, ja me on sisarustemmekin kanssa sovittu että vain kummilapsia muistetaan puolin ja toisin (ja sama pätee kaikkien kummilasten ja kummien kanssa).
Eli en osta lasteni kummien lapsille lahjoja.
ja pitkin vuotta me muutenkin pidetään yhteyttä puolin ja toisin, mutta ollaankin ihan ystäviäkin eikä vain kummi - kummitettava suhteessa ja muistaminen minulle tekstari, meili, kortti tms ihan milloin vaan mieleen tulee.

Yhteistyössä