Onko ketään kunnan-/kaupunginvaltuutettuja tai hallituksen ihmisiä, tai muita päättäjiä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valtuutettu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Valtuutettu

Vieras
Mietin tässä, että haluaisin opiskella jotain aiheeseen liittyvää. Olen itse kunnanhallituksessa ja alkaa tuntumaan, että pitäisi kyllä osata ja ymmärtää tätä politiikkaa ja koko kunta ja valtio asioita hieman syvemmin.
Mitähän sitä kannattaisi opiskella esimerkiksi avoimessa yliopistossa?

Kokous- ja neuvottelutaidosta on hyvä aloittaa. Kirjastosta voit etsiä esim. kirjan Kokous ja neuvottelu kunnassa: opas kunnalliseen kokous- ja neuvottelumenettelyyn (Lehkonen R.)

Itse olen huomannut oman työni kautta sen, että valtuutetuista suurin osa on aivan täysin pihalla esimerkiksi talouden perusasioista.

Heille kun esittelee vaikka kaupungin omistamien yritysten taseita tai tilinpäätöksiä, eivät valtuutetut käsitä niistä alkeellisintakaan asiaa. Ja he sentään päättävät kaupungin taloudesta, mikä on aika järkyttävää!

Joten itse suosittelisin hankkimaan edes perustiedot taloudesta ja lainsäädännön perusteista. On ihan karmeaa kuunnella, kun valtuutetut puhuvat täyttä puuta heinää niin, että selvästi huomaa heidän olevan täysin tietämättömiä monista perusasioista.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Itse olen huomannut oman työni kautta sen, että valtuutetuista suurin osa on aivan täysin pihalla esimerkiksi talouden perusasioista.

Heille kun esittelee vaikka kaupungin omistamien yritysten taseita tai tilinpäätöksiä, eivät valtuutetut käsitä niistä alkeellisintakaan asiaa. Ja he sentään päättävät kaupungin taloudesta, mikä on aika järkyttävää!

Joten itse suosittelisin hankkimaan edes perustiedot taloudesta ja lainsäädännön perusteista. On ihan karmeaa kuunnella, kun valtuutetut puhuvat täyttä puuta heinää niin, että selvästi huomaa heidän olevan täysin tietämättömiä monista perusasioista.

Juuri tätä tarkoitan. Eli jotain tuollaista haluaisin opiskella. Ettei tosiaan tartte olla ihan silmät ammollaan.
Kokoustaidot kyllä osaan ym, eli en koe tuollaista oppia kaipaavani.

Nyt olen selaillut noita avoimen yliopiston kursseja ja mietin, että mikä niistä olisi sopivin. Valtio-oppi, kansantaloustiede, yhteiskuntapolitiikkaa, yhteiskuntaoppi vai mikä?

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä