Onko ketään, jolla asuntolaina maksettu vasta lähellä eläkeikää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Hirvittää ajatus, että otetaan taas lainaa ja itse olen 61v. kun laina kokonaisuudessaan maksettu :/ Mutta eipä ole vaihtoehtoja, kun perhe kasvanut (enemmän kuin oli tarkoitus, heh heh...). Olen siis 41v. ja lainaa joudutaan ottamaan aika paljon kun muutetaan isompaan ja uudempaan omakotitaloon. Ja kk-erä halutaan pitää kuitenkin kohtuullisena.

Onko muita "uhkarohkeita" jotka aikovat maksaa lainaa hamaan eläkeikään asti?

Meillä mies on lähellä eläkeikää kun laina on maksettu. Mulla on siinä vaiheessa vielä 10-vuotta eläkeikään. Ellei sitä koko ajan nosteta ja mä en pääse eläkkeelle aikanaan ollenkaan...

Mun appivanhemmat otti reilu vuosi sitten, ikää heillä molemmilla 56v. En tiiä millanen maksuaikataulu heillä on, mut eiköhän mene sen eläkeiän ylitse.
Itse saadaan maksettua, kun olen hiukka yli 40v.

Tän hetkisen maksusuunnitelman mukaan minä olisin 48v ja mies 49v. Ja lainaa kuitenkin "vain" 143 000? . Summa oli 160 000? pari vuotta sitten mitä otettiin. Ja maksellaan varmaankin hieman nopeampaa, kun minä pääsen töihin. Nyt olen siis ollut kotiäitinä.

Mutta ehkä parin vuoden päästä rakennetaan ja ehkä pitää ottaa hiukan lisääkin lainaa... Ei hirvitä :D Mua hirvittäisi maksaa ventovieraalle vuokraa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en todellakaan aio olla enää asuntolainainen yli nelikymppisenä. Omakotitalo ja oma mökki on hankittu.

en miekään aikonu, mutta nuo lapset muutti maksuaikatauluja melkoosesti. Joten pitkään maksellaan.

Varmasti näin käy... Me asutaan vasta ekassa omistusasunnosta ja varmasti tästä vielä kalliimpaan ja isompaan siirrytään jos perhe lisääntyy... Mies on ollut oikeastaan koko omistusajan työttömänä, joten laina ei oo lyhentynyt kuin minimitahtia. Paljon ei siis tästä ylim. saada kun myydään... Nyt ollaan 30-vuotiaita ja tosiaan, olisko tuota meidän nykyistä lainaa 25v jäljellä.

Meillä tuo on tavoitteena eli asuntolaina maksettu ennen eläkeikää eli n. 60-vuotiaana... (vaikka se virallinen eläkeikä taitaa olla sen 63v. ja sitten varmaan lähempänä seitsemääkymppiä!!!). Nyt lainaa reilut 150 000e ja olemme +35v. miehen kanssa. Kaikki velattomat vuodet mitä jää tuon alle on plussaaa...Ottakaapa huomioon sekin, että todennäköisesti valitettavasti n.20-30 vuoden sisällä omista vanhemmista aika jättää, joten kyllähän sitä sitten mahdollisilla perinnöillä äkkiä loppulainat makselee...Vaikken todellakaan perintöjen perään ole, niin kyllä mieluummin nyt elämme niin ettei tartte kituuttaa...Sitten lähempänä 60v olisi varallisuutta, mutta onko enää terveyttä ja jaksamista??? Nurinkurista!!!

Yhteistyössä