Onko ketään joka olisi irtisanoutunut vakityöstä ja alkanut opiskelemaan päivärahalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja student
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

student

Vieras
Mietin vain, että uskaltaskohan ottaa riskin...jos siis pääsen kouluun. Olen vaihtamassa alaa ihan kokonaan ja opiskelun rahoitus-asiat mietityttää. Tiedän yhden työkaverin näin tehneen, mutta olisi kiva tietää onko kuinka yleistä ja onnistuisiko tuo tosiaan...

En irtisanoutunut, hain opintovapaata ja nyt opiskelen aikuiskoulutustuella, sillä rahalla jo elää. Jos sulla on muita rahoitusvaihtoehtoja, kysele ensin tarkkaan mitä tukia saisit ja mistä.

oletko minkä ikäinen? oletko kauan ollut tuolla työnantajalla?

Itsehän olen hakenut kouluun ja ihan muuta alaa, mutta saan koulutusrahastolta 18kk ajaksi tuloihin perustuvaa koulutusrahaa. Haen töistä opintovapaata. Näin mun ei tartte irtisanoo itseeni.

Mä en uskaltais irtisanoo vakkariduunista opintojen takia. ehkä sit valmistumisen jälkeen jos olis uus vakkariduuni tilalla.

Olen näin tehnyt, mutta jos ne hoksaavat työkkärissä että olet sen koulutuksen takia ittesi irtisanonut, eivät myönnä päivärahaa. Minä jätin puolivuotta väliä siihen kun sanoin itteni irti ja sitten vasta aloin puhumaan että josko vois mennä opiskelemaan ja sitten vasta hain kouluun.

Irtisanouduin virasta ja aloin opiskelemaan. Tosin päivärahalle pääsy ei todellakaan onnistu. Jos tarpeeksi työuraa takana voit hakea aikuisopintotukea. Itsellä ei ollut, joten normi opintotuella mennään.

Sanokaas nyt tyhmälle saako tuota päivärahaa siis vaikka olisi vakipaikkakin ja opiskelee töiden ohella? Tuolla molin sivuilla puhutaan jostain TE-keskuksen ehdoista, enkä oikein tajua mitä ne pitää sisällään. Itse olen vain kitkutellut normaalin opintotuen kanssa (mitä ei tietenkään edes paljon saa, kun käy töissä samalla).

Mä oon nyt hoitovapaalla ja tähän työpaikkaan menin 2006, muissa työpaikoissa oon ollu sitä ennen. Ikää 30v. Työuupumus-taustaa löytyy että siinä osasyytä, miksi en halua palata kyseiseen työhön. Lasketaanko se aikuiskoulutusraha jonkun verovuoden tulojen mukaan vai miten? Kun nythän olen saanut kotihoidontukea joka on ihan mitätön.

Minä irtisanoin itseni vakityöstä ja hain osa-aikatyötä. Opiskelin päivät ja tein töitä illat ja viikonloput. Opintorahaa sain viimeisenä opiskeluvuonna, kun sallitut tulorajat nousivat sen verran, että saatoin tukea nostaa. Tällä en olisi elänyt, ellei aviomieheni olisi maksanut ruoka- ja sähkölaskuja. Jaksaminenkin alkoi loppuvaiheessa hiipua, mutta sain rutistettua korkeakouluopinnot viiteen vuoteen hirveällä päättäväisyydellä ja motivaatiolla. Nyt olen unelmatyössäni ja koen, että viiden vuoden raadanta oli kaiken vaivan arvoista!

Kiitos chrissy :) Kävin kyllä tuolla sivuilla, mutta en sitten huomannu tuota :D Täytynee hakea tuota aikuiskoulutusrahaa, koska saisin sitä ihan hyvin, mutta siitä en oo varma tuleeko työvuosia se 8 vuotta. Lasketaanko siihen ihan kaikki kesätypätkätkin mitä ikinä on tehny?

[QUOTE="alkup.";25967041]Kiitos chrissy :) Kävin kyllä tuolla sivuilla, mutta en sitten huomannu tuota :D Täytynee hakea tuota aikuiskoulutusrahaa, koska saisin sitä ihan hyvin, mutta siitä en oo varma tuleeko työvuosia se 8 vuotta. Lasketaanko siihen ihan kaikki kesätypätkätkin mitä ikinä on tehny?[/QUOTE]

Kaikki työt mitä oot ikinä tehny. Mäki oon 30v ja mulla tuli tän vuoden tammikuussa se 8v työhistoriaa täyteen ja oon ollu 3v hoitovapaalla siin välissä.

Mulla tuli 4v nykysessä työssä täyteen just ennen ku jäin äitiyslomalle, täytyy yrittää raapia ne 4v jostakin kokoon :D
Nyt täytyy lähteä ulos lapsen kanssa. Kiitos vastanneille! Tulen kyselemään (tyhmiä) lisää myöhemmin :D

Mites osa-aikatyöt lasketaan? En löytänyt sivuilta tietoa. Olen siis joskus opiskelujen ohella tehnyt 5-vuotta osa-aikasta siivoustyötä. Niin, mitenhän toi pyöristetään, jos tunteja ei oo ollut ku joku 12/vko.

Yhteistyössä