Onko ketään irtisanottu heti sairasloman alettua? Miten kävi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Niina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Niina"

Vieras
Minut sanottiin entiseltä työpaikaltani irti heti kun ilmoitin meneväni lääkärille tekstiviestillä ja lupasin ilmoittaa heti kun tiedän mitä lääkäri sanoo. Työantaja purki työsopimukseni välittömäästi työtaitoihini ja koeaikaan vedoten tekstiviestillä koeaikana. Olin ollut töissä 2 kuukautta. Viestittely tapahtui tekstiviesteillä. Jos liittoni vie asian oikeuteen niin kuinka vaikea ex-työntajajan on todistaa, että työsuhteen koeaikapurku ei johtunut sairaudestani? Onko kokemuksia? Liiton mielestä tekstiviesti on jo todiste, että purku johtui sairaudestani koska ajankohta täsmää. Itse en tiedä yhtään miten käy jos liitto riitauttaa asian kun ei ole mitään vastaavaa tapausta tiedossani. Please, kokemuksianne kiitos:)

Lakimiehen mukaan vaikka koeaika niin irtisanominen pitää palvella irtisanomisajan tarkoitusta eli ei saa olla syrjivä silloinkaan kuten sairaus joka ei saa olla syy koeaikapurkuun. Lisäksi sairaslomalla ei saa sitä siltikään tehdä vaikka onkin koeaika, koska koeaika ei täytä silloin tarkoitustaan eli sopivuuden selvittämistä kyseiseen työhön puolin ja toisin. Koeaika on aika jolloin arvioidaan soveltuuko työhön. Syy siis syrjivä jos ei tapahdu syystä jota varten koeaika on. Haluaisin vielä tietää muiden kokemuksia vastaavista tilanteista, kiitos:)

[QUOTE="Niina";25587493]Minut sanottiin entiseltä työpaikaltani irti heti kun ilmoitin meneväni lääkärille tekstiviestillä ja lupasin ilmoittaa heti kun tiedän mitä lääkäri sanoo. Työantaja purki työsopimukseni välittömäästi työtaitoihini ja koeaikaan vedoten tekstiviestillä koeaikana. Olin ollut töissä 2 kuukautta. Viestittely tapahtui tekstiviesteillä. Jos liittoni vie asian oikeuteen niin kuinka vaikea ex-työntajajan on todistaa, että työsuhteen koeaikapurku ei johtunut sairaudestani? Onko kokemuksia? Liiton mielestä tekstiviesti on jo todiste, että purku johtui sairaudestani koska ajankohta täsmää. Itse en tiedä yhtään miten käy jos liitto riitauttaa asian kun ei ole mitään vastaavaa tapausta tiedossani. Please, kokemuksianne kiitos:)[/QUOTE]

Työnantajalla pitää olla perustelut siihen työtaitoihin liittyen (tässä tarkoitettiin vissiin sitä että työtaidot ei riitä) että miksi ei riitä.

Kiitos vastauksistanne. Työtaitoni olivat mielestäni hyvät. Oli kehunutkin niitä viikko ennen irtisanomista. Mitenhän todistaa esim. oikeudessa, että työtaitoni oivat muka huonot kun kuitekin minulla tekstiviestit joissa irtisanoo minut heti kun ilmoitan sairastumisestani? Siis kun minulla jo todisteet lakimiehen mukaan laittomasta irtisanomisesta, mutta hänellä todistamisvelvollisuus, että ei johtunut sairaudesta?

Meillä on ainakin niin että tekstiviestillä ei ilmoiteta poissaolosta vaan pitää soittaa.
Näin lukee ihan siinä ohjeessa jossa yleensäkin puhutaan sairauspoissa oloista, saamme olla 3 päivää omalla ilmoituksella ilman todistusta, mutta tekstiviestillä ei sairauspoissaoloista saa ilmoittaa.

Mut oli koeaika tai ei niin jos on epäily laittomasta irtisanomisesta on työnantajalla todistusvelvollisuus

Olin töissä eräässä kaupassa. Ilmoitin tekstiviestillä koska työntantajalla erittäin negatiivinen suhtautuminen poissaoloihin eli en uskaltanut soittaa. En ollut uskaltanut olla pois vaikka pitkittynyt keuhkoputken tulehdus ollut 2 viikkoa. En ehtinyt ilmoittaa vielä sairaslomastani kun irtisanoi minut kun ilmoitin meneväni lääkäriin ja ilmoittavani jatkosta eli mitä lääkäri sanoo. Sain 4 päivää sairaslomaa ja toimitin sairaslomatodistukset hänelle sairaslomani aikana samalla kun palautin työtavarani. Mitenhän voi tai pitää hänen todistaa, että ei johtunut sairaudestani? Onko vaikeaa todistaa se kun mulla testiviestitodisteet ja ajankohta sairaslomapurkuun täsmää?

Hänellä on ollut koeaikapurkuja kioskista 6 vuoden aikana ennen minua eli ei mikään poikkeuksellinen juttu. Edellinen työntekijä kuoli kun ei mennyt ajoissa lääkäriin. Veritulppa 50-vuotiaana. Voi silti olla ettei olisi selvinnyt vaikka olisi mennytkin lääkäriin.

Mut on irtisanottu koeajalla..olin kyllä useasti 2-3 päivän sairaslomilla mutta aina lääkärintodistuksella, jotta ei jää epäselväksi lintsaanko vai olenko oikeesti kipee. Mut kuitenkin irtisanottiin koska eivät olleet tyytyväisiä mun työpanokseen, en kuulemma tehny tarpeeks töitä. Kyseessä oli aivan uus paikka, jossa en ollu koskaan ollu ja en saanu minkäänlaista perehdytystä. Kaikki asiat ois pitäny tietää automaattisesti jne. Koska tuo työpanos-asia on lähinnä niiden kertoman varassa joiden kanssa tein töitä niin pyysin heiltä kirjallisena että mikä heidän mielestään oli vialla, jotta tiedän parantaa seuraavaa paikkaa varten. Sitä en oo nyt kuuden vuoden aikana saanu ;) En jaksanu alkaa asiasta vääntämään millään lailla, koska oikeesti en ees halunnu jäädä sellaseen paikkaan.

Et ilmeisesti ehtinyt olla pitkään töissä?

Jos työnantaja sinut irtisanoi sen takia että kävit lääkärissä, niin kyseessä oli todella mulkku työnantaja. Voit miettiä että olisitko tällaiselle halunnut olla töissä kuitenkaan. Toinen vaihtoehto on se, että hänellä ei ollut tarkoitustakaan vakinaistaa, vaan odottaa koeajan loppuun ja ilmoittaa että se oli siinä.

Toisaalta kannattaa vähän kasvattaa rohkeutta, kyllä työnantajalla aina pitää uskaltaa soittaa. Tekstiviesti ei ole se paras tapa ilmoittaa. varsinkin jos sairaus jatkunut noin kauan.

Loppupeleissä tilanne on se, että koeajalla voi työsuhteen päättää ja tarvittaessa työnantaja tulee löytämään jonkun syyn miksi näin teki. Eli väittää oikeudessa että sinä et ollut pätevä, myöhästelit tai vastaavaa.

Meidän työpaikalla oli työntekijä, jolla oli määräaikanen työsopimus ja oli vielä koeajalla, kun hänellä alko sairasloma. Työnantaja irtisano hänet sairasloman aikana , vetos kait epäpätevyyteen, mutta liitto ei sitä sulattanut. Oikeuteen asti ei asia mennyt, vaan saivat sovittua ; vaihtoehdot oli joko muutaman kkn palkka tälle työntekijälle, tai sitten hänet piti ottaa takasin töihin.
Monella mun tutullani on käyny niin, että sairaslomalla on irtisanottu, ja aina ne on ratkottu työntekijän hyväksi.

En myöhästellyt töistä ja olin 15 min aikaisemminkin joka aamu. Voi toki väittää kaikenlaista, mutta Eikö työnantajalla pidä olla todisteet väitteittensä tueksi kun mulla kuitenkin todisteet ja hänen kumottava ne? Muita poissaoloja minulle ei ollut. Olisin soittanut lääkäriltä tullessa kun olisin huomannut työnantajan "suopean"suhtautumisen sairastumiseeni:)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25592884:
En myöhästellyt töistä ja olin 15 min aikaisemminkin joka aamu. Voi toki väittää kaikenlaista, mutta Eikö työnantajalla pidä olla todisteet väitteittensä tueksi kun mulla kuitenkin todisteet ja hänen kumottava ne? Muita poissaoloja minulle ei ollut. Olisin soittanut lääkäriltä tullessa kun olisin huomannut työnantajan "suopean"suhtautumisen sairastumiseeni:)

Minkälaiset todisteet sinulla sitten on? Hän voi sanoa, että et ollut hänen mielestään pätevä ja mites todistat että olit.

Nämä on aina aika pirun vaikeita juttuja. Jos lähdet käräjöimään, niin selvitä että sinulle ei varmasti tule mitään kustannuksia jos satut häviämään.

Mutta jos työnantajan suhtautuminen sairaslomiin on tuollainen niin kannattaa olla tyytyväinen että et joudu työskentelemään siellä.

Liitto viemässä asiaa käräjäoikeuteen eli kioskinpitäjä haastettu sinne jo nyt. Mulle ei kuulemma tule kuluja vaikka häviäisinkin vaan liitto maksaa ne koska uskoo, että asia kannaltani sellainen, että sitä kannattaa viedä eteenpäin ja ei kaikkia juttuja edes vie. Kioskin pitäjällä kuulemma täytyy olla todisteet, että voi kumota mun sairaslomapurun. Mulla siis jo riittävät siis tähän asti ainakin.

Tässä on sellainen huono puoli sun kannalta, että todennäköisesti, vaikka työnantaja häviää jutun, niin sinua tuskin enää palkkalistoille otetaan. Olen kuullut, että työntekijälle maksetaan, että hänestä päästään eroon. Nämä on vähän hankalia juttuja, sillä sinunkaan on vaikea todistaa olleesi pätevä työhön, ellei sinulta löydy koulutusta ja työkokemusta, sekä mahdollisesti jotain aikaisempaa esimiestä todistamaan pätevyyttäsi.

Minulla löytyy paljon vaativampaa työkokemusta kuin kyseinen työ oli. Tämä oli siis myyntityötä ja olen työskennellyt vaativissa työtehtävissä tätä ennen eli oli työ joka ei vastannut koulutustani ja työkokemustani vaikka kiinnostikin kun tykkään myyntityöstä ja olla asiakkaiden kanssa tekemisissä. Olen työskennellyt mm. ulkomailla erilaisissa toimistotöissä ja hyvin olen selvinnyt niissä. Kuulemma tämä juttu tapauskohtainen eli kioskin omistajalla näyttövelvollisuus irtisanomissyystä, ei mulla koska itse irtisanonut mut. Yritys sijaitsee 40 km kotipaikkakunnaltani pienessä maalaiskunnassa joten en usko, että haittaa asian esille tuomisesta. Yritys pieni ja en aio mennä töihin alalle. Tuskin ex-työnantaja maksaa suosiolla mitään kun ei suostunut maksamaan edes sairaslomakorvausta neljältä päivältä vaikka kuukauden jälkeen pitäisi. Silloin ei tiennyt vielä, että asia riitautetaan.

Kannattaa pitää tuota onnena onnettomuudessa, itse en ainakaan noin kusipäisen ihmisen leivissä haluaisi työskennellä.
En minäkään. Mutta siltikään en hyväksyisi laitonta irtisanomista tosta noin vaan. Mutta se munkin on pakko sanoa ap:lle että sairaslomat aina ilmoitetaan soittamalla, mikäli kellon aika on sellainen. Itse olen joskus lähettänyt kuuden aikaan tekstarin kun tiesin että pomon puhelin on periaatteessa päällä vasta kasista eteenpäin. Siltikin oon aina heti kahdeksalta soittanut takaisin. Noi tekstiviesti ilmoittelut antaa mun mielestä epäluotettavan kuvan, varsinkin jos on kyseessä uusi työpaikka.

Yhteistyössä