Onko keneltäkään leikattu rasvapattia tai ootko kuullu minkälainen leikkaus? kerro leikkauksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja =)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Zeina:
Alkuperäinen kirjoittaja eiiii:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
Kai sitä ainaki jotaki rauhottavaa annetaan ennen leikkausta?

Ainaki isommat leikataan kuulemma kevyt nukutuksessa tmv.

ihan paikallispuudutuksessa ne leikataan.

Kyllä meidän keskimmäisellä pojalla ainakin leikattiin nukutuksessa rintakehästä rasvapatti joka oli kooltaan vain n. sentti kertaa sentti.

Mun tieto on sairaalasta, joten uskon olevani oikeassa. Minkä ikänen poika oli sillon? :)

poika oli vajaa 4v ja patti leikattiin sairaalassa päiväkirugisella.

Te, joilla on rasvapatteja ollut, niin onko patti näkyvä vai "piilossa" ihon alla? Mulla on toisessa olkavarressa patti, noin ½cm kokoinen. Ei näy pinnalle, vaan tuntuu vain koskettaessa. Kerran näytin sitä lääkärissä (olin muun syyn takia). Pikasesti vaan kokeili ja sanoi, että voi olla rasavpatti.
Jäi vaivaamaan, että mikähän mahtaa sitten olla... Kasvanut ei ole, tuollainen on ollut ainaskin ½ vuotta. Itse olkapää on kylläkin kipeä. Varsinkin jos mahalleen, nukun ja kädet tyynyn alla, niin sattuu tuohon olkavarteen, kun suoristan kädet ja esim. uimisessa sattuu, kun rasittuu. Itse patti ei ole kipeä. Mietinkin, onko nuo mitenkään yhteydessä toisiinsa vai onko patti tullut kipeän olkapään takia tai ensin patti ja sitten olkapää kipeäksi..?
Jaa, täytyy kai mennä lekuriin, jos täällä koskaan sinne aikaa saa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Te, joilla on rasvapatteja ollut, niin onko patti näkyvä vai "piilossa" ihon alla? Mulla on toisessa olkavarressa patti, noin ½cm kokoinen. Ei näy pinnalle, vaan tuntuu vain koskettaessa. Kerran näytin sitä lääkärissä (olin muun syyn takia). Pikasesti vaan kokeili ja sanoi, että voi olla rasavpatti.
Jäi vaivaamaan, että mikähän mahtaa sitten olla... Kasvanut ei ole, tuollainen on ollut ainaskin ½ vuotta. Itse olkapää on kylläkin kipeä. Varsinkin jos mahalleen, nukun ja kädet tyynyn alla, niin sattuu tuohon olkavarteen, kun suoristan kädet ja esim. uimisessa sattuu, kun rasittuu. Itse patti ei ole kipeä. Mietinkin, onko nuo mitenkään yhteydessä toisiinsa vai onko patti tullut kipeän olkapään takia tai ensin patti ja sitten olkapää kipeäksi..?
Jaa, täytyy kai mennä lekuriin, jos täällä koskaan sinne aikaa saa.

Mulla on yli 5cm hyvin näkyvä patti. Kipeä ja muutenki inhottava. Kirjotin jo ennemmin tähän ketjuun samalla nikillä.

No eipä ole kummoinen toimenpide. Iho auki, patti purkkiin ja iho nyörillä kiinni. 5min. Pikkasen pistää kun puudutetaan. Voi vaikka itkeä. Ennen amputoivat raajoja viskianestesiassa. Rauhoittua voi ilman lääkkeitäkin. Kansantaloudellisesti täysin turha leikkaus.

Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri-kotiäiti:
No eipä ole kummoinen toimenpide. Iho auki, patti purkkiin ja iho nyörillä kiinni. 5min. Pikkasen pistää kun puudutetaan. Voi vaikka itkeä. Ennen amputoivat raajoja viskianestesiassa. Rauhoittua voi ilman lääkkeitäkin. Kansantaloudellisesti täysin turha leikkaus.

Eikö muka riipu esim. patin koosta?

huono yritys. jos oisit oikeasti lääkäri et kirjottaisi noin asiattomia. jos kuitenki ootki lääkäri niin suosittelen käytöstapojen opettelua.

Alkuperäinen kirjoittaja hah:

huono yritys. jos oisit oikeasti lääkäri et kirjottaisi noin asiattomia. jos kuitenki ootki lääkäri niin suosittelen käytöstapojen opettelua.

Jos on lääkäri, niin on viestistä päätellen väärällä alalla.

Alkuperäinen kirjoittaja hah:

Voihan täällä tekeytyä vaikka presidentiksi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
kaverilta leikattiin kerran selästä.oli kuulemma tullu 2dl semmosta niinku finnimössöä...yäk...

Rasvapatti on liikaa kasvanutta rasvakudosta, eikä mitään finnimössöä.

Multa poistettiin lekurin vastaanotolla pieni rasvapatti. Lääkäri kertoi siinä kuinka rasvapatit ovat arvaamattomia kun niistä ei näy päälle päin kuinka syvälle ne menee. Osa poistetaankin päiväkirurgisessa.

mulla on rasvapatteja lähes joka puolella kehoa, käsissä, jaloissa, kyljissä, selässä ja vatsassa. Yhteismäärä on varmaan noin 50kpl, muutamia poistettu päiväkirurgisessa ja nukutuksessa. Isoin poistettu patti noin nyrkin kokoinen. Nyt on useampia yli 5cm varsinkin jaloissa. Lääkäri sanoo että ei poisteta, koska eivät aiheuta mitään vaivoja. Eipä kesällä viitsi paljoa olla shortseissa tai paidatta kun on möykkäjä joka puolella. Ja kipua ne kyllä aiheuttavat. Pahimmat painavat selkärankaa ja kylkiluita. Ovat erittäin kosketusherkkiä, kyyneleet tulee silmään kun vähänkin johonkin kolahtaa. Pitänee varmaan mennä rasvaimuun niin lähtisivät siinä kaikki pois. Tympeitä ovat ja ymmärrän kyllä kaikkia joilla niitä on. Ennemmin arpi kuin kaamea möykky.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuska42:
Minulta on poistettu rasvapatti sekä päänahasta että käsivarresta. Paikallispuudutuksessa molemmat samalla kertaa työpaikkalääkärin vastaanotolla. Päänahasta tuli runsaasti verta ja olin kyllä hurjan näköinen kun poistuin vastaanotolta. Sainpa istua ihan yksinäni ruuhkabussissa, kun kaikkea verta ei saatu puhdistettua. Niin ja tuli viikon hiustenpesukielto.

jäikö kaljua kohtaa päänahkaan? :/ itse pitäisi kanssa luomia päänahasta poistattaa, mutta arveluttaa minkälaseksi hiukset jäisivät.

Alkuperäinen kirjoittaja jorma:
mulla päänahasta poistettiin rasvapatti ja nyt on viikko siitä ja toisella puolella leikkaus arpes ei tuntoa... paraneekohan millon kokemuksia?

Aina ei tuu tunto takaisin ollenkaan, jos on tuntohermot katkenneet leikkauksen yhteydessä.

Ihan simppeli juttuhan tuo varmasti on. Iteseltä poistettiin peräaukon vierestä 3 cm kokoinen rasvapatti, ja haava jätettiin auki koska eihän tuonne tikkejä voida pistää. että eipä sitä tarvi pelätä, olkaa helpottuneita ettei se perseessä oo, meinaan että vaikeeta se istuminen ennen leikkausta ja leikkauksen jälkeen. Tai puhumattakaan vessassa käymisestä

[QUOTE="salam";25422599]minulta leikattu satoja rasvapatteja eri puolilta kehoa isoimmat nyrkin kokosia. koko aika tulee lisää keho täynnä satoja. mistä johtuu.[/QUOTE]
Onko tutkittu, ettei ole mitään altistavaa tekijään? MEN1?

Sain kuulla muutama tunti sitten, että minulla on yksi 3x2 cm lipooma ja toinen ihan pieni ohutsuolessa, voivat olla ihan sattumalöydös kun muuta tutkittiin tai sitten merkityksellisiä, menee perjantain meetinkiin jossa keksinevät mitä tehdään vain tehdäänkö mitään.

koriander: kauanko kesti parantua? Mulla myös taitaa olla peräaukon tai pikemminkin välilihan alueella patti ihon alla. Iho päässyt vaatteiden hankauksesta ärtymään ja rikkoutumaan niin, että nyt siinä patin kohdalla on pikkuinen haava joka aukeaa vähän väliä uudelleen, eikä tahdo parantua kokonaan. Pitäis varmaan mennä lääkärille...

Mulla niitä lipoomia on ollut suvussa, ja itse kanssa mietin koska niitä rupeaa tulemaan itselle. En tiedä oonko vähän luulosairas, mutta kun netistä löytyy näitä tarinoita että joillakin on satoja ja ne on kanssa suvussa kulkevia. Eihän ne vaarallisia juu ole, mutta en silti haluaisi saada niitä kamalan paljon. Jos jollakin on ollut vain muutamia eikä ne ole pahemmin häirinnyt, olis niistäkin kiva kuulla? (Tosin sellaiset henkilöt ei varmaan eksy tänne). Kuulemma jos on enemmän kuin yksi lipooma, on se todennäköisesti geneettistä ja se vaihtelee vähän tuurin tai muiden tekijöiden mukaan, miten se geneettinen alttius näkyy (tyyliin kaksi vs. satoja).

Eilen leikattiin rasvapatti niskasta hiusrajasta. Lääkäri sanoi että pikkurillinpään kokoinen oli, itsestä tuntui kyllä isommalta. Rasvapatin tunnistaa siitä, että jos sitä puristaa niin voi tulla pahan hajuista nestettä sieltä. Itsellä patti ilmestyi kun karvatuppi tulehtui, oli pirun kipeä. Antibiotti kuurilla rauhoittui mutta nyt sain aikaiseksi neljän vuoden jälkeen leikkuuttaa pois.

Leikkaus oli yksinkertainen, aikaa vastaanotolla meni noin 45 min. Ensin leikattiin vähän hiuksia pois ettei mene haavaan tai tikkien väliin, sitten puhdistus ja lääkäri puudutti alueen. Ensimmäiset puudutukset pisti hiukan, sen jälkeen ei koskenut. Lisäili varmaan kaksi kertaa vielä puudutusta, vissiin aika tuntoherkkä alue. Sittenpä nipsnaps pahka pois ja puhdistus ja tikit ja haavateippiä ja harsotukko niskaan teipillä. Aika kenkkua oli nukkua viime yö kun tänään saa vasta tukon pois ottaa. Reilun viikon päästä tikkien poisto. Niin ja antibiotttikuurin määräsi jottei tulehdu.
Kannattaa käydä leikkuuttamassa pahkat pois, ei ainakaan mieltä vaivaa enää. Ja nimenomaan leikkuuttaa pois eikä vain tyhjentää, tyhjentämällä ovat alttiimpia uusiutumaan.

Yhteistyössä