Onko keneltäkään leikattu kitarisoja aikuisena?

• Viestiketjun aloittaja leikkaukseen?
  • Ensimmäinen viesti
leikkaukseen?
Kokemuksia ja paljonko piti olla saikulla?

Mulla kaameet kitarisat ja olen ollut tänä vuonna jo 5 kertaa kipeänä, flunssaa ja kauheita kurkkukipuja. Lääkäri tuumas, että olisi jo mleko aiheellista alkaa pohtia leikkausta.

vieras
minulla - sattui ihan sairaasti 5 seuraavaa päivää, särkylääkkeet eivät oikein tehonneet. Mutta auttoi se, sen jälkeen ei ole ollut ainoatakaan angiinaa eikä keuhkoputken tulehdusta.

Täällä myös yksi leikkausessa ollut!
Olin ihan SAIRAAN kipeä ekan viikon. Mikään lääke ei tehonnut, en nukkunut, en syönyt, en puhunut... Ihan hirveää kärsimystä. Tavallista ruokaa söin vasta neljän viikon kuluttua.
Mutta sairastelu loppui.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Se oli kauheeta :( En syöny kahteen viikkoon kiinteitä, jopa perunavelli poltti kurkkua. Olin TODELLA kipeä 4-5 ekaa päivää.
Paljo oli saikkua? Ja mitkä syyt sulla puolsi leikkausta?
2vkoa saikkua. Oli paha paise kurkussa ja meinas uusia monta kertaa, olin antibioottikuurilla sen muutaman kuukauden mitä olin leikkausjonossa.

ap
Mietin vaan, et mä teen puhetyötä, et riittääkö mikään 2 viikon saikku vai pitääkö olla pidempään tai annetaanko olla? Ja muutenkin joudun hyppimään töissäni ja pinnistelemään ja ponnistelemaan.

Jos sulta tosiaan poistetaan KITArisa, niin se on pikkujuttu. Ei pitäisi vaikuttaa syömiseen, koska se on niin ylhäällä nenänielussa.

Mutta itseoppinut tri Kowalski on kyllä sillä kannalla, että olisit menossa nielurisojen poistoon.

harvinaista jos aikuisella kitarisat
Kitarisa aikuisella

Aikuisen kitarisa voi olla merkki imusolmukesyövästä. Jos aikuisella havaitaan selvää kitarisakudosta, se on poistettava ja kitarisa lähetettävä patologille tutkittavaksi. Useimmiten aikuisen suurentuneen kitarisan syynä ei kuitenkaan ole syöpä. Risa voi olla suurentunut imukudoksen aktivoiduttua tulehduksen vuoksi tai se on vain jäänyt jostain syystä murrosiässä surkastumatta.
Artikkeli on tarkastettu 1.12.2009
Artikkelin tunnus: dlk00428 (018.012)
© 2009 Kustannus Oy Duodecim

iu
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oliskohan nielurisat kuitenkin?
Kitarisoista lekuri puhu kuitenkin.
Valelääkäri :D

Tai voithan sinä olla harvinaisuus; aikuinen, jolla on kitarisa :)
Mun tyttäreltä leikattiin 13-vuotiaana tosi iso, limainen ja märkäinen kitarisa. En ihan kummana pitäis, jos jollain aikuisellakin olis vielä tähteellä (vaikka harvinaista toki lienee).

nn
Onpa moni ollut aikuisena kitarisaleikkauksessa, vaikka kitarisat surkastuu yleensä viimeistään 20 vuoden ikää. Taitaa kuitenkin olla nielurisoista kyse, niitä aikuisiltakin leikataan usein.

Alkuperäinen kirjoittaja iu:
Mun tyttäreltä leikattiin 13-vuotiaana tosi iso, limainen ja märkäinen kitarisa. En ihan kummana pitäis, jos jollain aikuisellakin olis vielä tähteellä (vaikka harvinaista toki lienee).
13-vuotias on LAPSI vielä.

Just koulussa opin että lapsi = 16 v tai alle :D

mäki mietin että nielurisoista varmaan kyse, ainakin kalamamalla. kuulosti tutulta tuo että paise -> leikkaus.

itselläni luultiin olevan paise kurkussa, kuume nousi neljäänkymmeneen ja päivystyksenä leikattiin nielurisat. Mutta ne olivatkin niin tulehtuneet että lääkärikin erehtyi luulemaan paiseeksi. Leikkauksen jälkeen oli tosi kipeä monta päivää, söin panacodia maksimiannoksella ja siitä johtuen pysähtyi kyllä kakan kulku viikoksi, ei kiva.

jonkin aikaa oli hyvä leikkauksen jälkeen mutta sitten kurkkukipuilut alkoivat uudestaan ja todettiin että risakudosta jäi sen verran jäljelle että tulehdukset jatkuivat ja leikattiin toisen kerran. sen jälkeen kyllä on ollut aivan ihanaa, ei kurkku ole kipeänä juuri koskaan vaikka muuten sairastaisinkin.

ja saikkua tuli vissiin tuo pari viikkoa. Kriittisin vaihe on heti leikkauksen jälkeen kun leikkausalue on tuore ja sitten siinä oliko se reilu viikon jälkeen kun se rupi alkaa lähteä irti. Leikkausalue on suuri ja verenvuotovaara on melko iso.

iu

Mut lekuri sanoi, että harvoin on enää tämän ikäisellä kitarisaa tähteellä ainakaan riesaksi asti. En sit tiedä, missä iässä se yleensä surkastuu pois.

mie

Mut lekuri sanoi, että harvoin on enää tämän ikäisellä kitarisaa tähteellä ainakaan riesaksi asti. En sit tiedä, missä iässä se yleensä surkastuu pois.
teini-iässä yleensä viimeistään, leikki-ikäisillä lapsilla ne ovat kai suurimmillaan ja haittaavat eniten

Ja kipulääke kannattaa pyytää poretablettina, jos mahdollista. Helpompi niellä kuin tabletit. Pehmeää/nestemäistä ruokaa, ei kuumaa.

Ja jos jotain kodeiini-pitoista särkylääkettä ottaa, kannattaa alkaa heti ottaa myös jotain mikä pehmittää mahaa. Kodeiini lamaa suolen toimintaa ja aiheuttaa ummetusta.

niin
Mikä lääkäri oikeasti puhuu kitarisoista?

On vain yksi kitarisa - ei siitä monikossa voi puhua.

Ja aikuisilla ei tosiaan yleensä ole kitarisaa.
Eiköhän ne potilaat sitten lääkäristä päästyään puhu kitarisoista... vaikka lääkäri olisi puhunut nielurisoista tai kitarisasta

Yhteistyössä