Onko kenelläkään kokemusta vyyhtipäänsäryn paranemisesta/botuliinipistoksista kroonisen päänsäryn hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja virvatuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

virvatuli

Vieras
En minä näistä omista kivuistani ja vaivoistani nyt vaan taida eroon päästä. Välillä helpompaa, sitten taas oireet pahenee. On jännityspäänsärkyä, purentasärkyä, migreeniä, sekä ilmeisesti mukaan tullut myös särkylääkepäänsärky. Terkkarissa tullut käytyä useammallakin lääkärillä, nyt vihdoin psykiatri laittoi lähetteen neurologille, josko sieltä jotain apua saisi.

Tällä hetkellä en käytä juuri muita särkylääkkeitä kuin Aspirinia, migreeniin on 100 mg Oriptan, krooniseen kipuun Triptyl 10 mg. Fysioterapia on kokeiltu, ei apua. Sirdalud ei auta. Hierojalla käyn joka toinen viikko. Harrastan paljon liikuntaa ja teen niskajumppaa. Purentakisko teetetty hammaslääkärillä ja on käytössä joka yö, on auttanut jonkin verran. Olen kokeillut olla tupakoimatta, ei apua, mutta tupakoinnin olen kuitenkin vähentänyt puoleen. Nyt on taas ollut usea tosi kurja päivä pään kanssa peräkkäin, eikä hyvinä päivinäkään ihan oireeton tuo pää ole. Viimeksi pää ollut normaalin tuntuinen viime syyskuussa.

Jos joku olisi vastaavanlaisessa tilanteessa ollut ja kunnollisen avun löytänyt, niin kokemuksia mielelläni kuulisin.

Tiedän, että jotkut ovat saaneet apua täydellisestä kropan lihaksiston kartoituksesta. Tavallinen fysioterapeutti ei välttämättä tällaista osaa tehdä. Esim.niskassa ja kaulassa on pinnallisia ja syviä lihaksistoja erikseen ja helposti määritellään vaan pinnallisten tilanne. Kuitenkin pinnallisten ja syvempien vahvuuserot voivat olla huomattavia ja aiheuttaa jatkuvia päänsärkyjä. Tällaiseen ongelmaan tarvitaan ihan omanlaisensa jumppaohjeet, väärillä saattaa jopa vain pahentaa tilannetta.

No, haluan toivottaa vaan jaksamista. Itselläni on 20 vuotta ollut samanlainen monimuotoinen päänsärky. Kun särkee kovaa yli kaksi viikkoa, alan ymmärtää niitä, jotka eivät enää jaksa kipujensa kanssa. Siis alan ymmärtää, mutta itse siis porskutan kuitenkin eteenpäin, kun elämä on kuitenkin ihan kivaa ja lapsiakin on :) Sitä vaan yrittää elää niin, ettei anna säryn hallita, vaikka väkisinhän se vaikuttaa siihen, kuinka paljon jaksaa asioita tehdä ja kuinka pitkä pinna on. Tsemppiä paljon! Itselläni on kokeiltu sitä sun tätä, mutta joka päivä särkee jonkin verran. No, ainakaan ei tule makuukammarin puolella vedottua päänsärkyyn, kun se on aina läsnä, ja itseasiassa puuhastelu siellä voi vähän lievittääkin kipua hetkeksi ;)

Lisään vielä, että tavallaan sitä osaa nauttia elämästä varmaan jopa muita useammin, koska niinä päivinä, kun ei niin kamalan kovaa koske, tuntuu, että pystyy mihin vaan ja kaikki on ihanaa! :) Tuota botoxia ei ole minulla kokeiltu, koska en uskalla sitä ottaa ja neurologia luin sen verran rivien välistä, että oli enemmän vaikka minkälaisten lääkemäärien kannalla (kiva vaan, kun ne lääkkeet ei auta kuin joskus...) Pahimpina päivinä käy kyllä botoxikin mielessä.

[QUOTE="noh";29842888]No, haluan toivottaa vaan jaksamista. Itselläni on 20 vuotta ollut samanlainen monimuotoinen päänsärky. Kun särkee kovaa yli kaksi viikkoa, alan ymmärtää niitä, jotka eivät enää jaksa kipujensa kanssa. Siis alan ymmärtää, mutta itse siis porskutan kuitenkin eteenpäin, kun elämä on kuitenkin ihan kivaa ja lapsiakin on :) Sitä vaan yrittää elää niin, ettei anna säryn hallita, vaikka väkisinhän se vaikuttaa siihen, kuinka paljon jaksaa asioita tehdä ja kuinka pitkä pinna on. Tsemppiä paljon! Itselläni on kokeiltu sitä sun tätä, mutta joka päivä särkee jonkin verran. No, ainakaan ei tule makuukammarin puolella vedottua päänsärkyyn, kun se on aina läsnä, ja itseasiassa puuhastelu siellä voi vähän lievittääkin kipua hetkeksi ;)[/QUOTE]

Voi miten tutulta kuulosti ajatuksesi. Kyllähän se karu tosiasia on niin, että melkoisenkin vaivan kanssa oppii elämään, kun asennoituu oikealla tavalla ja oppii laittamaan kivun syrjään. Voisihan sitä periaatteessa ns. luovuttaa, mutta kun kuitenkin on tahto elää mahdollisimman normaalisti. Tuo muuten on totta, että seksi voi hetkeksi helpottaa. Minullakin joskus aloittaessa ollut ihan järkyssä kunnossa pää, mutta ihmeesti se kipu siinä tiimellyksessä unohtuu. :)

[QUOTE="noh";29842965]Lisään vielä, että tavallaan sitä osaa nauttia elämästä varmaan jopa muita useammin, koska niinä päivinä, kun ei niin kamalan kovaa koske, tuntuu, että pystyy mihin vaan ja kaikki on ihanaa! :) Tuota botoxia ei ole minulla kokeiltu, koska en uskalla sitä ottaa ja neurologia luin sen verran rivien välistä, että oli enemmän vaikka minkälaisten lääkemäärien kannalla (kiva vaan, kun ne lääkkeet ei auta kuin joskus...) Pahimpina päivinä käy kyllä botoxikin mielessä.[/QUOTE]

Miten totta onkin, että hyvinä päivinä olet kuin toinen ihminen ja nautit elämästä ihan satasella. Silloin todellakin osaa ottaa irti kaiken hyvän ja kaiken nautinnon elämästä. Totta on sekin puoli, että oikein huonoina päivinä melkeinpä katuu sitä että on ylipäätään syntynyt. Minä kyllä todella odotan toiveikkaana tuota neurologin vastaanottoa niin kauan ennen kuin ehkä lopulta joudun toteamaan, etten sieltäkään apua saanut, mikä on paljon mahdollista.

Tuo Triptyl kannattaa nostaa vaikuttavalle annokselle. Tuo 10mg on ihan aloitusannos. 25-50 (-100) saisi olla.

Minä en kyllä millään haluaisi annostusta nostaa, kun jo tuo 10 mg tekee sen verran vatsaoireita ja väsyttääkin. Kunhan tästä pääsen taas lääkärin pakeille, niin katsotaan josko minulle löytyisi jokin toinen vastaava lääke, mistä ei tulisi ikäviä sivuvaikutuksia.

Yhteistyössä